2 צפייה בגלריה
שלט של נחל צפית
שלט של נחל צפית
אזור נחל צפית, לאחר האסון
(צילום: חיים הורנשטיין)
ועדת הבדיקה הממשלתית למניעת אסונות בפעילות מכינות קדם צבאיות, שהוקמה בעקבות אסון נחל צפית, הגישה אחר הצהריים (ראשון) את מסקנות הביניים שלה לראש הממשלה, שר הביטחון ושרת החינוך. הוועדה קובעת כי הפיקוח על המכינות היה דל עד לא קיים, והמליצה להטמיע בהם תנאי בטיחות בהתאם להנחיות של משרדי החינוך והביטחון.
הוועדה הוקמה ב-2021 בראשות השופטת (בדימוס) שולמית וסרקרוג, ולצידה מכהנים בה האלוף (במיל') גרשון הכהן ואבי נעים. הממשלה החליטה על הקמתה בעקבות האסון ב-2018 שבו נהרגו עשרה בני נוער, תלמידים במכינת "בני ציון" ומועמדים ללמוד בה, שיצאו לטיול. בימים אלה מתנהל בבית המשפט המחוזי בבאר שבע משפטם של יובל כאהן, שעמד בראש המכינה הקדם צבאית "בני ציון", ונגד אביב ברדיצ'ב, לשעבר מנהל התוכנית החינוכית של המכינה, בגין עבירות של המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה.

ועדת הבדיקה מצאה כי "לא היה שימוש בכללי בטיחות במכינות, לעיתים בשל העובדה שהמשרדים האחראיים לא דרשו שימוש באלה, ולעיתים בשל העובדה שלא דובר על הסדר בטיחותי קיים ומחייב". חברי הוועדה כתבו כי "הפיקוח על פעילויות של המכינות על ידי המשרדים האחראים היה דל, ולעיתים ללא פיקוח".
"הוועדה סבורה שבשלב זה אין לבטל את פרויקט המכינות, יש לאתר הכשלים שבו, ולחייב בתיקונים מהותיים מחויבים ומתחייבים מהוראות החוק", נכתב בדוח.
הוועדה קבעה כי "חובה על משרדי הביטחון, החינוך וההתיישבות להטמיע את תנאי הבטיחות במכינות ואצל המפעילים של המכינה, בדרך של הפיכת הוראות הביטחון של משרד הביטחון וחוזרי המנכ"ל של משרד החינוך - כחלים גם על המכינות ומפעיליהן - תוך התאמתם למכינות ולפעילויות של המכינות".
2 צפייה בגלריה
עשרת הרוגי אסון נחל צפית
עשרת הרוגי אסון נחל צפית
הנספים באסון נחל צפית
"מוטלת על המכינה ומפעיליה חובת דיווח, הכוללת דיווח שוטף קבוע נדרש, לרבות דיווח מיידי על אירועים חריגים, לרבות אירוע של "כמעט קרה". אירוע או כמעט אירוע, מחייבים - ככלל - קיומו של תחקיר, למידה, הסקת מסקנות ויישום נדרש", נכתב. "יש להטמיע, לחזור ולהדגיש - גם בקרב המכינות ומפעיליהם וגם אצל המשרדים והיועצים המשפטיים - כי במקום שאין תרבות בטיחותית אין תרבות בכלל. במקום שאין תנאי בטיחות, אין ערכים ואין חינוך".
יו"ר הוועדה אמרה: "הוועדה מצפה מממשלת ישראל לאמץ את המלצותיה באופן שיחולו על המכינות כבר בשנת הפעילות הקרובה ובכך ימנעו אסונות נוספים ומיותרים כפי שקרה באסון מכינת בני ציון בנחל צפית".
מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ראש הממשלה, שר הביטחון ושרת החינוך הודו לחברי ועדת הבדיקה על עבודתם המסורה והיסודית, ומסרו כי ילמדו את ההמלצות ויבחנו את אופן יישומן".