3 צפייה בגלריה
בני גנץ בפגישה בירדן
בני גנץ בפגישה בירדן
גנץ ומלך ירדן בפגישתם בעמאן
(צילום: Royal Hashemite Court)
שר הביטחון בני גנץ נפגש היום (ג') עם עבדאללה מלך ירדן בארמונו בעמאן. הפגישה, שנערכה יממה לאחר שהמלך נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, עסקה באתגרים הביטחוניים האזוריים לקראת חודש הרמדאן. לשכתו של המלך עבדאללה פרסמה תמונה מתוך הפגישה.
בפגישה העלה השר גנץ בפני המלך את הצעדים שמתכוונת ישראל לעשות על מנת לשמור על חופש הפולחן בירושלים וביהודה ושומרון, את חשיבות התיאום הביטחוני בימים אלו וכן דן איתו בצעדים אזרחיים נוספים לטובת שיפור חייהם של הפלסטינים ביהודה ושומרון וברצועת עזה, שימומשו תוך עמידה על האינטרסים הביטחוניים של ישראל.
3 צפייה בגלריה
מלך ירדן עבדאללה פגישה עם אבו מאזן ב רמאללה
מלך ירדן עבדאללה פגישה עם אבו מאזן ב רמאללה
אבו מאזן ועבדאללה ברמאללה, אתמול
(צילום: רויטרס)
שר הביטחון הדגיש בפני מלך ירדן את חשיבות השמירה על היציבות והשקט, ואת הצורך הכולל להילחם בטרור, ובפרט בארגון דעא"ש, שעומד מאחורי הפיגועים האחרונים בישראל. השבוע, נזכיר, רצה שר הביטחון להשתתף בפסגה עם יו"ר הרשות הפלסטינית ומלך ירדן ברמאללה, אך לא קיבל אישור לכך מראש הממשלה נפתלי בנט. גורם מדיני מסר כי "לשכת רה"מ למדה על ניסיונות של שר הביטחון לארגן מפגש עם אבו מאזן ומלך ירדן לפני כמה ימים, מגורם ערבי". לבסוף התקיימה פגישה בין אבו מאזן למלך עבדאללה, ללא גנץ, והיא נערכה בשעה שארבעה שרי חוץ ערביים ומזכיר המדינה האמריקני השתתפו ב"פסגת הנגב", אותה אירח שר החוץ יאיר לפיד.
מלשכתו של שר הביטחון הוסיפו לאחר הפגישה היום כי "גנץ הודה למלך על מנהיגותו והשפעתו החיובית על האזור כולו, וכן על נכונותו לחזק את שיתופי הפעולה בין הממלכה לבין ישראל בכלל התחומים, ולהעמיק את השלום בין שתי המדינות". במהלך הפגישה איחל שר הביטחון למלך ולכל תושבי הממלכה רמדאן כרים, לקראת חודש הרמדאן שיחל בימים הקרובים.
מלשכתו של מלך ירדן עבדאללה השני נמסר כי הפגישה עם גנץ נערכה במסגרת המאמצים והשיחות שהמלך מוביל בניסיון לייצר "אופק ממשי לכינון שלום צודק ומקיף על בסיס פתרון שתי המדינות", כלשון ירדן, "תוך שמירה על הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי בירושלים ובמקומות הקדושים מה שיבטיח את חופש הפולחן למתפללים בחודש רמדאן".
3 צפייה בגלריה
השר לביטחון פנים עמר בר לב ושר החוץ של ירדן איימן ספדי
השר לביטחון פנים עמר בר לב ושר החוץ של ירדן איימן ספדי
עוד לפני הפיגועים בב"ש ובחדרה. בר-לב נפגש בחשאי עם שר החוץ הירדני
(צילום: יואב דודבקיץ', AP)
מלך ירדן העלה במהלך הפגישה את הצורך "לכבד את זכותם של המתפללים המוסלמים במסגד אל-אקצא ולמנוע פרובוקציות שיובילו להסלמה". עוד נמסר כי לפני פגישת עבדאללה-גנץ, שר החוץ הירדני נועד עם גנץ ודן עימו בסוגיות כלכליות ומדיניות הנוגעות לצרכיהם של הפלסטינים.
מוקדם יותר היום נודע כי השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, ביקר בשבוע שעבר בחשאי בירדן ונועד עם שר החוץ איימן א-ספדי. במשרד לביטחון הפנים מסרבים להתייחס לפרסום, אך נודע כי הוא התקיים על רקע החשש מהסלמה ביטחונית בחודש הרמדאן, ובמהלכו דנו הצדדים בהקלות אפשריות לפלסטינים.
לדריכות בעקבות הפיגועים האחרונים מתווספת המתיחות לקראת חודש הרמדאן שיתחיל בסוף השבוע. ח"כ איתמר בן גביר ממפלגת "הציונות הדתית" מתכוון לעלות להר הבית ביום חמישי, ויש חשש כי האירוע יהיה נפיץ. "כל ערב ראש חודש אני נוהג לעלות להר הבית וכך אעשה גם ביום חמישי הקרוב. מקווה שלמפכ"ל הכושל ולשר השמאלן בר לב אין כוונה לשבור את הססטוס קוו בהר הבית ולגרום להסלמה. כל נסיון למנוע מח"כ יהודי לעלות להר הבית, יעביר מסר של כניעה לטרור וילבה את האש", הוא אמר.
סגן מנהיג חמאס, סאלח אלערורי, איים על ישראל מפני פעולות במסגד אל אקצא במהלך חודש רמדאן. "כל תוקפנות ישראלית על המתפללים במסגד אל אקצא יובילו להסלמה ולפתיחת שערי הגיהנום. ישראל נמצאת כעת תחת מבחן ירושלים ואל אקצא", אמר.