1 צפייה בגלריה
ארככיון
ארככיון
ארככיון
(צילום: רויטרס)
החגים מהווים הזדמנות להביט אל עצמנו באופן ברור וצלול. בעוד שבשגרת היום-יום המבט הוא חלקי, החג מאפשר להביט על החברה ממקום גבוה, בהיר ושקוף. בעוד שחגי תשרי משקפים את הפן היהודי של החברה, חגי ניסן ואייר מזקקים עבורנו את הצירוף המיוחד של הישראליות והיהדות. למעט מיעוט שולי המנסה לאזרח את התרבות הייחודית שלנו, אצל רוב רובה של החברה הישראלית החגים מקבלים מקום מרכזי בהווייה, ונותנים ביטויי לשייכות התרבותית. דווקא בשל כך, נכון לעזוב את אזור הנוחות שלנו ולצאת חוצץ נגד אלו המנסים להשבית לא רק את אווירת החג וסמליו, אלא גם לעוות את רוח החג ומשמעותו.
הצירוף של פסח וימי הזיכרון המתקרבים, יחד עם יום העצמאות, מדבר ומתכתב עם המהות הישראלית. צריך להיות קהה חושים כדי לא לקשור את ארבעת הבנים היושבים יחד מסביב לשולחן הסדר בחשיבות קבלת הגוונים השונים של החברה הישראלית. כל מי שרוח הלאומיות מקננת בו חש את הדגש שיש בחג המיוחד על אהבת הגר והיחס אל האחר, גם אם אינו יהודי. רק מי שמטשטש את ההבחנה בין הלאומיות ללאומנות לא מפנים שיציאת מצרים מספרת לנו שלצד החירות הלאומית נצרכת רגישות לכל אדם שנברא בצלם אלוקים באשר הוא.
הממשלה הנוכחית הייתה אמורה לממש רוח זו. לא ברור אם היא תצליח. במידה רבה, היא שוקטת על שמריה, ובמקום להעצים את הרוח הלאומית-היהודית לצד האנושיות, היא הניחה בקרן זווית את החלק הראשון של המשוואה. למרות אין סוף הזדמנויות, היא לא היטיבה להביא לידי ביטוי את הסנטימנט הזהותי.
מנהיגי ימינה ותומכיהם אינם יכולים להצדיק את קיומם בהימנעות ממערכת בחירות נוספת. הם צריכים לאחוז את השור בקרניו
הרעשים מסביב להפרת הבטחותיו של נפתלי בנט בכל הנוגע למידת הימניות שלו הסתירו את התסכול של ציבור רחב ממהלכים רבים שטשטשו את הזהות היהודית. במקום להפיק לקחים, הם נוקטים צעדים פוליטיים שאין בהם ביטוי לרבדים העמוקים של זהות ושייכות. פתרונות נקודתיים של חומש ואביתר מדברים לציבור מאוד מסוים, ולא לסנטימנט של רוב החברה.
מוטי שקלארמוטי שקלאראלכס קולומויסקי
מנהיגי ימינה ותומכיהם אינם יכולים להצדיק את קיומם בהימנעות ממערכת בחירות נוספת. הם צריכים לאחוז את השור בקרניו. האמירות האומללות של בצלאל סמוטריץ', שזעזעו את רוב הציבור המסורתי ובטח את הציונות הדתית, אמורות להיות הזדמנות עבורם. הציבור הדתי-לאומי, שרובו המוחלט חי בעולם מורכב המחובר בנימי נפשו לישראליות וליהדות, צריך לזעוק ולצאת נגד מה שסמוטריץ' מסמל ולדרוש ממנו בחזרה את המנדט על המחנה הציוני-דתי. לא יעלה על הדעת שמפלגה הנושאת את שם הציונות הדתית תונהג על ידי אנשים שראיית עולמם כה חד-צדדית, ובעיקר חלקית, שאינה רואה את החיים כמכלול - כפי שזה בא לידי ביטוי בהגדה של פסח, המיועדת לכולם.
הבחירות הבאות יהיו מבחנו של הציבור הדתי-לאומי: האם אכן חלו תמורות עגומות בציבור זה שכה חשוב ומשמעותי לחברה הישראלית דווקא בימים הקשים והמורכבים שבהם אנו נמצאים?
  • מוטי שקלאר הוא איש תקשורת, לשעבר מנכ"ל רשות השידור
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com