על רקע התחממות היסטורית ביחסים בין ישראל לבין אזרבייג'ן פרץ עימות דיפלומטי חריף בין המדינה המוסלמית השיעית לבין שכנתה איראן. טהרן דורשת הבהרות מאזרבייג'ן ומזהירה שלא תישאר אדישה למה שהיא מגדירה "החזית המאוחדת של ישראל ואזרבייג'ן נגד איראן".
בשבוע שעבר, ולראשונה מאז כינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לאזרבייג'ן בשנת 1991, הגיע לארץ שר החוץ האזרי ג'ייהון ביירמוב ופתח בישראל את השגרירות הראשונה של מדינה שיעית בארץ. במקביל הגיע לארץ השגריר האזרי הראשון בישראל, מוכתר ממד אוגלו ממדוב, והגיש את כתב האמנתו לנשיא יצחק הרצוג.
2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן, עם שר החוץ האזרבייג'ני ג'ייהון ביירמוב בהצהרה לתקשורת
שר החוץ אלי כהן, עם שר החוץ האזרבייג'ני ג'ייהון ביירמוב בהצהרה לתקשורת
כהן וביירמוב, במסיבת העיתונאים המשותפת
( צילום: קובי נתן, TPS)
ישראל הייתה בדצמבר 1991 לאחת המדינות הראשונות בעולם להכיר בעצמאות אזרבייג'ן ופתחה בה שגרירות ב-1993. לאזרבייג'ן, מנגד, לא היה כל אותן שנים ייצוג דיפלומטי רשמי בישראל, והיא נמנעה מלפתוח שגרירות בארץ, בין היתר בגלל לחץ מאיראן וממדינות מוסלמיות.
ביירמוב נפגש בישראל עם הנשיא הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ושר החוץ אלי כהן. בהצהרה משותפת עם ביירמוב אמר כהן כי "פתיחת השגרירות האזרית בישראל היא עדות נוספת לחיזוק היחסים בין המדינות. אזרבייג'ן היא מדינה מוסלמית ומיקומה האסטרטגי הופך את הקשר בינינו לבעל חשיבות רבה ופוטנציאל גדול. סיכמתי עם שר החוץ ביירמוב על גיבוש חזית אחידה מול איראן ועל חיזוק שיתופי הפעולה בתחומי הכלכלה, הביטחון, האנרגיה והחדשנות".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם שר החוץ של אזרבייג'ן ג'ייהון ביירמוב
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם שר החוץ של אזרבייג'ן ג'ייהון ביירמוב
נתניהו ושר החוץ האזרי, בפגישה בישראל
(צילום: קובי גדעון / לע"מ)
"אנחנו צריכים לעבוד ביחד למנוע מאיראן להשיג יכולות גרעיניות", הוסיף שר החוץ כהן. "הדרך לעשות זאת היא בשימוש בכלים מדיניים וכלכליים, ובאותו זמן למסד איום צבאי אמין". כהן מתכוון לטוס בחודש הבא לבאקו, ויעמוד בראש משלחת של אנשי עסקים. משם הוא צפוי לטוס לבירת טורקמניסטן אשגבאט, כדי לפתוח את מבנה הקבע של השגרירות הישראלית, בעיר המרוחקת מאיראן רק 21 ק"מ.
דבריו של כהן הקפיצו את טהרן. איראן גינתה ביום שישי בחריפות את האמירה בנוגע ל"יצירת חזית מאוחדת" עם אזרבייג'ן נגד טהרן, ואמרה כי "לא תישאר אדישה לקנוניה הזו". דובר משרד החוץ בטהרן נאסר כנני אמר כי הדברים מלמדים על "כוונות מרושעות" של ישראל להפוך את שטחה של אזרבייג'ן לאיום ביטחוני לאומי עבור איראן.
הוא אמר כי מדובר ב"אישור מרומז של האוריינטציה האנטי-איראנית בשיתוף הפעולה בין ישראל לאזרבייג'ן", ואמר שאיראן ביקשה הסברים מבאקו. לדבריו, איראן סיכלה תמיד ניסיונות של "אנשים רעים ליצירת קרע בין העם האיראני לבין אזרבייג'ן, שיש ביניהם קשר היסטורי ודתי בל ינותק".

האזרים לא נותרו חייבים. דובר משרד החוץ האזרי איחאן חיג'זאדה אמר כי "לאחרונה נשמעים יותר ויותר איומים מאיראן נגד המדינה שלנו ונעשות פרובוקציות נגדנו - התרגילים שערכו האיראנים לאורך הגבול, יצירת והפצת סרטונים אנטי-אזריים, הפיגוע בשגרירות ארצנו בטהרן. בנוסף, מהחקירה הראשונית עולה כי עקבות מתקפת הטרור האחרונה על חבר הפרלמנט פאזיל מוסטפא מובילים גם לאיראן". הוא גינה בחריפות את דבריו של דובר משרד החוץ האיראני ואמר, כי "הם צעד נוסף לקראת הבאת יחסי אזרבייג'ן-איראן למשבר".
הדובר האזרי התייחס בכך לניסיון ההתנקשות בחייו של חבר הפרלמנט האזרי מוסטפא בבאקו, ביום שלישי האחרון, אז אלמוני ירה לעברו ממקלע בכניסה לביתו. מוסטפא ידוע בביקורת הקבועה שלו על מדיניות איראן והתערבותה בענייניה של אזרבייג'ן. ההערכות באזרבייג'ן הן שינסיון ההתנקשות בוצע על ידי מיליציות פרו-איראניות.
בינואר השנה פרץ אזרח איראני לשגרירות אזרבייג'אן בטהרן, הרג ביריות את קב"ט השגרירות ופצע שני בני אדם נוספים. בעקבות מקרה זה החליטה אזרבייג'ן לפנות את השגרירות שלה והחזירה את השגריר לבאקו. בנוסף האשימו האזרים שמטוסים איראניים חדרו לשטחם. איראן ואזרבייג'ן חולקות גבול משותף של 765 ק"מ, ובאיראן מתגוררים מיליונים ממוצא אזרי.