שר החוץ של לבנון עבדאללה בוחביב החל בסבב שיחות עם שרי החוץ של המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם כדי להניע תהליך של שרטוט גבול יבשתי עם ישראל, בדומה למה שנעשה בסוגיית הגבול הימי. כך דיווח אמש (שלישי) ערוץ הטלוויזיה הלבנוני MTV.
2 צפייה בגלריה
שר החוץ של לבנון עבדאללה בוחביב
שר החוץ של לבנון עבדאללה בוחביב
שר החוץ של לבנון, במהלך הריאיון
(שידורי ערוץ הטלוויזיה הלבנוני MTV)
את הרעיון, לפי הדיווח, העביר השר למפקד כוח יוניפי"ל בלבנון, במהלך פגישה משולשת עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי. בוחביב אמר לערוץ כי "יש הרבה בעיות עם ישראל בנוגע לגבול, ולכן אנחנו סבורים ששרטוט הגבול הוא הפתרון הכי טוב. מדובר ביוזמה רצינית - יש 13 נקודות מחלוקת, מתוכן שבע למעשה כבר פתורות, ובשש הנוספות אפשר לדון. עיקר המחלוקת היא בין הקו הכחול לבין קו 1949".
בוחביב הוסיף כי "זה יכול לפתור את בעיית האוהלים ואת צפון רג'ר, ובעיות אחרות כמו נקודה מסוימת בראש הנקרה, וככה כל צד ידע מה מה הגבול שלו, ויפעל לפי זה". בדיווח מציינים כי ישראל הגיבה לרעיון דרך האו"ם, וציינה כי היא אינה מוכנה עדיין לעשות זאת. בהמשך הדגיש השר כי "הרעיון הזה רציני ויכול להיות פתרון, אך לא מדובר פה בצעדי נורמליזציה".
2 צפייה בגלריה
עבודות בגבול לבנון ליד אביבים
עבודות בגבול לבנון ליד אביבים
כוח צה"ל סמוך לגבול עם לבנון
(צילום: AFP)
היום צפוי נאום של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שתוכנן מראש במסגרת אירוע שנתי, שם עשוי נסראללה להתייחס לסוגיית אוהלי חיזבאללה והטענות של ארגון הטרור לפיהן ישראל סיפחה את הכפר רג'ר.
במוקד המאבק בין חיזבאללה לישראל עומדת הטענה להשתלטות ישראל על השטח הצפוני של הכפר העלאווי רג'ר שבמורדות הגולן, שטח שעל פי החלטת האו"ם משנת 2000 שייך ללבנון. לפני קרוב לשנה השלימו במועצה המקומית הקמת גדר גבול חדשה, ולצידה חומה - אך בחיזבאללה מאשימים שצה"ל הוא זה שביצע את העבודות כדי להשלים את כיבוש חלקו הלבנוני של הכפר.
לצד המתיחות סביב הכפר רג'ר, נרשמה מתיחות בין ישראל לחיזבאללה גם בעניין אחר: ארגון הטרור הקים לפני כשלושה חודשים שני אוהלים בשטח ישראל בהר דב, סמוך לגבול לבנון, ולפני כשבוע פירק את אחד מהם. עם זאת, מספר האנשים ששהו במאהל לא השתנה - בין שישה לשמונה חמושים - וכולם התקבצו לתוך האוהל שנותר במקום.
לישראל הגיע אתמול בין השאר על רקע המתיחות בצפון עמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הוכשטיין הגיע לישראל באופן חשאי, ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם ראש המל"ל צחי הנגבי.
פורסם לראשונה: 23:47, 11.07.23