בצל המתיחות בין לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו לבית הלבן, עמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הגיע היום (שלישי) באופן חשאי לישראל, ונפגש עם נתניהו ועם ראש המל"ל צחי הנגבי. הוכשטיין, שתיווך בין ישראל ללבנון בהסכם הגבול הימי, עדכן את נתניהו והנגבי על המגעים לנורמליזציה עם סעודיה, לאחר שביידן אמר שלשום בריאיון לרשת CNN כי "אנחנו רחוקים משם מאוד", ואף התבטא באופן חריג נגד הממשלה וטען כי "זו הממשלה הקיצונית ביותר".
3 צפייה בגלריה
בצל המתיחות: שליחו המיוחד של הנשיא ביידן נפגש עם נתניהו
בצל המתיחות: שליחו המיוחד של הנשיא ביידן נפגש עם נתניהו
בצל המתיחות: שליחו המיוחד של הנשיא ביידן נפגש עם נתניהו
( צילום: EPA, AP)
3 צפייה בגלריה
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין
הוכשטיין עדכן את נתניהו על המגעים לנורמליזציה עם סעודיה
(צילום: AFP / DALATI NOHRA)
הביקור של הוכשטיין בארץ התנהל בחשאיות מוחלטת ונקבע מעכשיו לעכשיו. בעקבות כך, שגריר ישראל בארה"ב, מייק הרצוג, נקרא להגיע לארץ כדי ללוות אותו. הגעתו מגיעה גם על רקע הימצאותם של אוהלי חיזבאללה בשטח ישראל כבר יותר מחודשיים, מה שהציף את המתיחות בין המדינה לארגון הטרור פעם נוספת. האמריקנים חוששים מהתלקחות של המתיחות, ופעלו רבות מאחורי הקלעים במטרה להרגיע את הרוחות, דבר שעל-פי ההערכות הוביל לפירוק האוהל הראשון.
מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "נתניהו נועד הבוקר בירושלים עם שליח הבית הלבן עמוס הוכשטיין. בפגישה נדונו נושאים אזוריים וסוגיות הקשורות לשיתוף הפעולה ההדוק בין ארצות הברית לישראל". בנוסף, השניים דנו על התוכנית לחיבור כביש יבשתי רציף בין איחוד האמירויות, סעודיה, ירדן וישראל, שיוביל מהמפרץ היישר לנמלי הים של ישראל.
לפי דיווחים בתקשורת הערבית, בין ישראל לחיזבאללה מתגבשת עסקה לפירוק האוהל השני, בתמורה לעצירת בניית מיגון קו הגבול בכפר העלאווי רג'ר שבמורדות הגולן. ביום חמישי האחרון חלה עליית מדרגה בהסלמה הביטחונית סביב הכפר, אז פצצת מרגמה נורתה מלבנון לעבר שטח ישראל והתפוצצה סמוך לכפר. ישראל בתגובה ביצעה ירי פגזים לעבר המרחב שממנו בוצע הירי.
3 צפייה בגלריה
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
תיעוד האוהלים שהקים חיזבאללה ופעיל טרור חמוש בסמוך אליהם
אירוע האוהלים בגבול הצפון החל באמצע חודש מאי, אז חיזבאללה הציב שני מבנים ארעיים – מכולה ואוהל מדרום לקו הכחול, שחוצה אותו ביותר מ-30 מטרים לתוך שטח ישראל. ב-30 במאי הוקם אוהל נוסף ליד האוהל הראשון, 55 מטרים דרומית לקו הכחול ולתוך שטח ישראל.
בישראל התעוררו מאוחר מדי, ורק אחרי חודש נעשתה פנייה לאו"ם בבקשה שיתערב ויורה לחיזבאללה להחזיר את האוהלים לצד הלבנוני. ישראל גם ביקשה מארה"ב וצרפת ללחוץ על ביירות להחזיר את האוהלים.
במערכת הביטחון הכינו כמה אפשרויות אם המאמצים הדיפלומטיים לפינוי האוהלים ייכשלו, ובכלל זה פינוי של האוהלים גם במחיר של עימות. גורמים ביטחוניים בכירים אמרו לפני כשבוע כי ישראל לא תשלים עם נוכחות קבע של אוהלים, שכן היא רואה בהקמת האוהלים פרובוקציה זולה. הם לא רואים בהם בהכרח איום ביטחוני על ישראל - אך החשש הוא מהתקדמות זוחלת של החיזבאללה וקביעת עובדות בשטח.