כמעט ארבעה חודשים לאחר שנלכדו בדנמרק, בהולנד ובגרמניה שבעה חשודים שתכננו מתקפות טרור נגד יעדים יהודיים או ישראליים, משטרת בולגריה חשפה אתמול (יום חמישי) מחסן נשק מוחבא, שלפי החשדות קשור לארבעה מפעילי הטרור שנעצרו בדצמבר בברלין וברוטרדם.
במהלך חקירת המשטרה, התגלו בטלפון הנייד של אחד החשודים תמונות של אקדחים, תחמושת ומחסניות - שהובילו את החוקרים למחסן, שהיה קבור מתחת לעץ אורן בדרום בולגריה. לפי החשד, אחד מהארבעה, כולם פעילי חמאס ילידי לבנון, הגיע לאירופה כדי למצוא את מחסן הנשק שהוחבא בבולגריה לפני שנים על-ידי חבר אחר בזרוע הצבאית של חמאס בלבנון. מהחקירה עלה כי מחסן נשק נוסף, שכנראה ממוקם בפולין, עדיין לא נחשף.
לפי דיווח של המגזין הגרמני "דר שפיגל", החקירה החלה להתגלגל כחודשיים לפני המעצרים בדצמבר - בעקבות טיפ מהמודיעין הישראלי. ב-23 באוקטובר עצרה המשטרה הפדרלית הגרמנית מכונית שחצתה את הגבול מפולין. נוסעי המכונית, מוחמד ועבד אל-חמיד (שמותיהם המלאים לא נחשפו), ניסו להסביר את המזוודה, תיק הגב, המעדר ומגפי הגומי שנמצאו במכונית כציוד לטיול אותו עשו עם חברים - וכך גם הסבירו את הבוץ על מכנסיהם.
עם זאת, המשטרה הגרמנית לא האמינה לשניים, וקבעה כי הטיפ הישראלי היה אמין - וכי הנוסעים חיפשו את מחסן הנשק שהוחבא בפולין כדי להביא לברלין את הנשקים האוטומטיים והתחמושת, שהיו אמורים לשמש את פעילי החמאס לביצוע פיגוע נגד אישים ומוסדות יהודיים. לאט-לאט התחילה להתבהר בפני החוקרים רשת טרור שחלק מאנשיה היו ממוקמים בברלין, וחלק הגיעו אליה בטיסות קצרות שבהן עלו על רכבים ונסעו מזרחה בניסיון למצוא את כלי הנשק ולהעבירם לברלין. אותו עבד אל-חמיד הוא גם זה שניסה להגיע למחסן הנשק בבולגריה.
לפי נתוני הטיסות של רשויות הביטחון הגרמניות, עבד אל-חמיד הגיע ב-14 החודשים האחרונים שמונה פעמים לברלין - מביירות, איטליה ודנמרק. כדי להיכנס לאירופה, השתמש עבד אל-חמיד בדרכון הפליטים שהונפק לו באיטליה. לפי הדיווח של "דר שפיגל", עבד אל-חמיד התגורר שנים בגרמניה, גם לאחר שבקשתו לקבל מעמד של פליט נדחתה.
2 צפייה בגלריה
חליל חראז והרכב שבו חוסל בלבנון
חליל חראז והרכב שבו חוסל בלבנון
חליל חארז והרכב שבו חוסל בלבנון, לפי ערוץ "אל-ג'דיד"
2 צפייה בגלריה
הלוויתו של ח'ליל חארז
הלוויתו של ח'ליל חארז
לווייתו של חארז. עבד אל-חמיד היה בין נושאי הארון
עוד דווח כי עבד אל-חמיד היה בקשר רציף עם חליל חארז, סגן מפקד הזרוע הצבאית של חמאס בלבנון, שהיה אחראי על פעולות הארגון בחו"ל וגם נחשד בכך שניסה לגייס פעילים לביצוע פיגועי התאבדות בישראל. בנובמבר חוסל חארז, שכונה אבו חאלד, לפי הדיווחים בהתקפת כטב"ם ישראלי בלבנון. בתמונות מההלוויה, נראה עבד אל-חמיד כשהוא בין נושאי הארון.
המוסד והשב"כ הם אלו שסיכלו יחדיו את תשתית הטרור בדצמבר, במעצר שהיכה בהלם את שירותי הביטחון הגרמניים. עד כה, פעילות חמאס במדינה כללה בעיקר איסוף תרומות מסיבי והפצת תעמולה כנגד ישראל, אך הארגון מעולם לא ביצע פיגוע טרור על אדמת גרמניה.
לאחר המעצרים, בכיר בחמאס הכחיש בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס את הטענות לניסיון להוציא פיגועים באירופה. "אנו מכחישים שיש לנו חברי חמאס שנעצרו בדנמרק, בגרמניה או בכל מדינה אחרת באירופה", אמר סאמי אבו זוהרי. "פרסום האשמות הללו נועד להשפיע על העצרות ההמוניות בעד פלסטין שנערכות באירופה".
פורסם לראשונה: 22:19, 04.04.24