על רקע האיומים לנקמה איראנית בעקבות החיסול בדמשק של חסן מהדווי, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, ישראל הבהירה לארצות הברית כי "מתקפה משטח איראן תחייב אותנו להגיב נגדה באופן ישיר". שר החוץ ישראל כ"ץ אף אמר זאת הבוקר (רביעי) בתגובה לאיומים של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, וכתב בפרסית בחשבון ה-X שלו כי "אם איראן תתקוף משטחה - ישראל תגיב ותתקוף באיראן".
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי וישראל כ"ץ
עלי חמינאי וישראל כ"ץ
כ"ץ השיב לחמינאי - בפרסית: "אם איראן תתקוף משטחה - נתקוף באיראן"
(צילום: AFP / EPA / CLAUDIO PERI)
3 צפייה בגלריה
כיתוב גרפיטי בטהרן - ישראל תתקוף.. הם אין להם ביצים לנקמה
כיתוב גרפיטי בטהרן - ישראל תתקוף.. הם אין להם ביצים לנקמה
גרפיטי רוסס בטהרן: "ישראל תתקוף"
דבריו של השר כ"ץ אף צוטטו בסוכנות הידיעות האיראנית IRNA, לאחר שמוקדם יותר איים פעם נוספת חמינאי, ואמר כי "ישראל עשתה טעות - והיא חייבת להיענש". עוד הוסיף חמינאי בנאום שנשא בתפילת חג העיד אל-פיטר כי "ישראל תקפה את מתחם הקונסוליה האיראנית בדמשק. הקונסוליות הן חלק מהאדמות של המדינות הקשורות אליהן וזה כאילו תקפו את אדמתנו. ישראל תשלם על הטעות שהיא עשתה".
בתוך כך, אזרחים בטהרן מטילים ספק בכוונת הממשלה האיראנית לתקוף בתגובה לחיסול בכיר משמרות המהפכה, ועל קירות בעיר רוסס גרפיטי, שבו כתוב: "ישראל תתקוף. הם אין להם ביצים לנקמה".
שר הביטחון יואב גלנט קיים בתחילת השבוע הערכת מצב מבצעית בבסיס הקריה בתל אביב יחד עם ראש אגף המבצעים בצה"ל האלוף עודד בסיוק וראש אגף המודיעין האלוף אהרון חליוה, בסיומה טען כי מערכת הביטחון השלימה את ההיערכות לתגובה נגד כל תרחיש שיתפתח מול איראן - בצל הדריכות בישראל לנקמה על חיסול הבכיר האיראני בדמשק.
במקביל, יועץ בכיר של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר כי "שגרירויות ישראל אינן בטוחות יותר". דבריו מגיעים ברקע הערכת גורמים אמריקנים בסוף השבוע האחרון, שלפיה "תגובה פרופורציונלית" למתקפה בדמשק תהיה פגיעה במתקן דיפלומטי ישראלי.
3 צפייה בגלריה
גלנט: מה שקורה עכשיו ברצועת עזה זה דבר ללא תקדים
גלנט: מה שקורה עכשיו ברצועת עזה זה דבר ללא תקדים
"האויב נפגע קשות ומחפש דרכי תגובה - אנחנו מוכנים". גלנט
(צילום: עידו ארז)
בניסיון להרגיע את הפאניקה בציבור אמר גלנט כי "היערכות, מוכנות ודריכות הן לא מילים נרדפות לבהלה ופחד". אז הוא ציין, במהלך ביקור בבסיס חיל האוויר בתל נוף, כי "האויב נפגע קשות בכל המקומות ולכן מחפש דרכי תגובה - אנחנו מוכנים בהגנה רב שכבתית".
הערכת המצב הזו התקיימה לאחר שדווח כי ארה"ב השיגה מודיעין ולפיו מתקפת התגובה של איראן על חיסול הבכירים בדמשק תכלול נחילי כטב"מים מסוג שאהד, לצד טילי שיוט. כך לפי דיווח ברשת CBS. לפי גורמים אמריקנים, מועד המתקפה עדיין אינו ידוע - וכך גם יעדיה.
גורם בכיר בממשל האמריקני אמר לרשת CNN כי ארה"ב נמצאת בכוננות גבוהה ומתכוננת למתקפה "משמעותית" מצד איראן בשבוע הקרוב. הוא הוסיף כי גורמים אמריקנים בכירים מאמינים שמתקפה איראנית היא "בלתי נמנעת", בדומה לעמדות של מקביליהם בישראל. הן בארה"ב והן בישראל מעריכים שהתקיפה האיראנית עלולה להיות מכוונת נגד מטרות אמריקניות, בנוסף למטרות ישראליות.
בניסיון להימנע מתקיפה איראנית של מתקנים אמריקניים, גורמים בממשל ביידן אמרו בשבוע החולף כי ארה"ב לא קיבלה הודעה מוקדמת על התקיפה הישראלית בדמשק - שבה נהרגו בכירים נוספים מלבד מהדווי. לפי המידע שבידי ישראל, ארה"ב העבירה מסרים ישירים לאיראן כדי להבהיר שלא היו מעורבים בשום אופן בתקיפה.
החשש מנקמה איראנית עלה גם בשיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשבוע שעבר. לפי דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי, "הנשיא היה ברור, מאוד ברור, שישראל יכולה לסמוך על כך שארצות הברית תסייע בהגנה אל מול האיומים שמציבה איראן".
פורסם לראשונה: 09:52, 10.04.24