לאחר יממה מתוחה שהחלה בירי של עשרות רקטות משטח לבנון לעבר הגליל, בצפון חזרו היום (שישי) לשגרה. במהלך הלילה כוחות ארטילריה של צה"ל פגעו בשלושה יעדים בדרום לבנון, באזורים שמהם שוגרו הרקטות ונדמה כי לעת עתה תמה המתיחות הביטחונית והתגובה הייתה מינורית מהמצופה. דובר צה"ל, תא"ל דני הגרי, עדכן הבוקר כי ההנחיה לאזרחים בגליל ובגולן היא שמירה על שגרה מלאה, ובתגובה כל אתרי התיירות והנופש פתחו את שעריהם כרגיל, לצד תגבור משמעותי של כוחות צבא במרחב.
בשמורת אכזיב שבגליל המערבי עזבו אתמול מאות נופשים את מתחמי הקמפינג, קיפלו את האוהלים וברחו בשל הירי הכבד לאזור. עם זאת היו כ-200 מטיילים שהעבירו את הלילה בכל זאת במתחם הפתוח. הבוקר ראינו שם לא מעט מבקרים שהגיעו, והחליטו שלא לבטל את חופשתם. "למרות הירי, אנחנו לא מפחדים. האויב לא מפחיד אותנו, יש לנו מדינה חזקה", אמר יעקב בינימינוב מאור עקיבא.
3 צפייה בגלריה
מטיילים בנחל אכזיב בצפון
מטיילים בנחל אכזיב בצפון
חלק קיפלו את האוהלים, אחרים נשארו. מטיילים בנחל אכזיב בצפון
(צילום: שמיר אלבז)
3 צפייה בגלריה
מטיילים בנחל אכזיב בצפון
מטיילים בנחל אכזיב בצפון
מטיילים בנחל אכזיב בצפון
(צילום: שמיר אלבז)
הוא הגיע לשמורה של רשות הטבע והגנים, שם יעביר את סוף השבוע עם משפחתו. "עם ישראל והצבא שלנו הכי חזקים בעולם. זה לא מזיז לנו. אנחנו לא נהרוס חג בגלל האויב, הוא לא מפחיד, הוא לא מזיז לנו", התעקש. דוראל גלילי ומשפחתו הגיעו לצפון אתמול בצהריים מבת ים: "אנחנו סומכים על הדרג הביטחוני ונשמעים להנחיות. תמיד ממהרים לקפוץ למסקנות כל הזמן, אבל אנחנו ממשיכים לטייל וזה חלק מהשגרה, לא משנה איזו ממשלה נמצאת בכנסת".
בגן הלאומי מבצר יחיעם פגשנו נופשים שלא ויתרו על הטיול בטבע, למרות המתיחות ששוררת באיזור. "יש פה מבצר שהוא מגן עלינו, ממש ממש כיף", סיפרו כמה מהנופשים. לדבריהם, "הלילה היה בסדר, היה שקט, היה נחמד. ישבנו עם מדורה עד 02:00 בלילה, והלכנו לישון". גם בגליל העליון, בגדות הירדן בסמוך ליסוד המעלה, פגשנו בחבורת זוגות צעירים מזכרון יעקב שבילו את הסדר בטבע ולא נתנו למתיחות להפריע להם בבילוי. "אנחנו לא מפחדים ונמשיך לטייל ולהינות למרות האיומים של מי שמנסים להרוס לנו את החג", אמרו.
שי קורן, מנהל מרחב גליל עליון ומערבי ברשות הטבע והגנים, מספר כי "העונה הזאת היא הפתיחה לקיץ וכל השמורות ומתחמי הנופש היו מוזמנים מראש ורבים ביטלו אבל אנחנו מקווים שהשקט שחזר בנתיים לאיזור יחזיר איתו את המטיילים". לדבריו, "בשמורת אכזיב לדוגמא אנחנו עומדים על רבע מהתפוסה בלבד. אנחנו ערוכים, מוכנים לקלוט את כל מי שיגיע לכל האתרים שלנו בגליל המערבי. יש לנו פעילויות מדהימות גם בגן לאומי יחיעם, גם בשאטלים בנחל כזיב וגם כמובן בגן הלאומי אכזיב ויש הרבה אירועים גם שלא קשורים לרט"ג בגליל המערבי ואנחנו מקווים שהשגרה תחזור כי התיירות מחכה".

בבניין המועצה האזורית מטה אשר פעל מאז אתמול בשעות הצהריים החמ"ל ובו אנשי הביטחון של המועצה שריכזו את ניהול הביטחון בחירום. משה דוידוביץ', יו"ר יישובי קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר סיכם את הלילה בריאיון למשדר המיוחד באולפן ynet: "זה היה לילה מתוח, צה"ל תקף בלבנון, אמנם מטרות של חמאס, מטרות פלסטיניות בלבד. יחד עם זאת, אנחנו שמחים שהצפון כרגע שקט ואני הוריתי לכלל אתרי התיירות להיפתח מחדש. חופי הרחצה שלנו פתוחים והקהל מוזמן לבוא".
דוידוביץ' ציין כי בחדרי האירוח במלונות ובכפרי הנופש נרשמו מאות ביטולי חדרים וקרא לרשויות המס במדינה לפצות את התיירנים ובירך על השקט שחזר. "אי-אפשר לדעת מה יילד יום, יחד עם זאת אי אפשר לעצור את החיים, אי-אפשר להחליט שכרגע נכנסים כולנו ומתקפלים וסוגרים הכל ואת אתרי התיירות שלנו. ולכן אני כן קורא לבוא לכאן לגליל, אני כן קורא לבוא לטייל בשום שכל ובזהירות וההנחייה מכוחות הביטחון לחזור ולטייל ובמקביל עיבו כאן לא מעט כוחות".
הוא הזכיר את הקיצוץ החד שהממשלה מתכננת לעשות בפרויקט מיגון הצפון להקמת אלפי חדרי בטחון בבתי תושבים ביישובי סמוכי גדר שחיים בהם ללא הגנה. "זה הדבר הקריטי, הדחוף ביותר. ממשלת ישראל נקראת מכלל ראשי הרשויות פה במיידי להחזיר את התקציב המבוקש, 500 מיליון שקל שהובטחו לשנה למשך עשור, לכלל יישובי קו העימות. התקציב הזה בסך 100 מיליון שקל הוא לעג לרש. אנחנו ניתקל בתופעה שאנשים היו ללא אמצעי מיגון, אנחנו נמצא את עצמנו בסיטואציה שאנשים יצטרכו לחפש איפה להתחבא ולא יהיה להם איפה".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גם הוא הגיע לצפון. בני גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא פנה לשרים בממשלת ישראל ואמר כי הוא דורש מהם להיענות לבקשתו. "זו העת, לפני שיש לנו אנשים שנפגעים, לפני שנשפך פה דם ברחובות, למצוא את התקציב הנדרש. שר הביטחון, שר האוצר ורה"מ הם האחראים לכך". גבי נעמן, ראש מועצת שלומי הוסיף אף כי מיד לאחר יום העצמאות מתכוונים ביישובי גבול לבנון לצאת למאבק על תקצוב מיגון הצפון: "אין לי ספק שהמאבק שלנו הוא מאבק צודק. הביטחון הוא לפני הכל".
לנוכח המצב הבטחוני נרשמה היום גם עלייה לרגל של פוליטיקאים מהאופוזיציה, ובהם שר הביטחון לשעבר בני גנץ, שעלו לחזק את תושבי הגליל והציגו חזית אחידה יחסית של תמיכה במהלכי הממשלה נגד החמאס, חיזבאללה וארגוני הטרור. "אני מבקש לחזק את התושבים, לחזק את המנהיגים המקומיים, לחזק את הציבור שימשיך לבוא לצפון גם בתנאים שטיפה פחות נוחים כרגע", אמר גנץ.
"אני מבקש מכאן להעביר מסר לאויבים שלנו, אל תתבלבלו, צה"ל חזק, ישראל מאוד חזקה, התושבים מאוד חזקים, ואם צריך להפעיל יותר כוח גם את זה אפשר לעשות ולבנון תשלם את המחיר, חיזבאללה ישלם את המחיר וחמאס ישלם את המחיר". גנץ אף סיפר כי הוא ובני משפחתו החליטו, למרות ובשל המצב הבטחוני, להעתיק את חופשת החג שלהם לגליל העליון ואת הסופ"ש הוא יעביר במטולה.