1 צפייה בגלריה
המחבל מוחמד מוראד סאמי
המחבל מוחמד מוראד סאמי
המחבל מוחמד מוראד סמי סוף
(צילום: יריב כץ)
הפיגוע שאירע אתמול (שלישי) בסמוך לאריאל התרחש שעות לפני השבעת הכנסת, ולמעשה קידם את פניה של הממשלה שתוקם בקרוב. כצפוי, הקִרבה בין הביטחוני לפוליטי הולידה רטוריקה לוחמנית מפי גורמים בקואליציה המסתמנת, ולכן חשוב לומר כבר עכשיו: לממשלה הבאה, כמו לזו שתסיים את דרכה, לא יהיה שום פתרון אחר - כי לצה"ל אין כזה. בהתאם, רצוי שחברי הקואליציה, בהם כאלה שמיועדים להיות שרים וחברי קבינט ועל כן הציבור נושא אליהם עיניים, לא יפזרו הבטחות והצהרות.
המחבל שרצח אתמול שלושה ישראלים הוא מוחמד מוראד סמי סוף, בן 18, תושב הכפר חארס. הוא החזיק ברשותו היתר עבודה לאזור התעשייה אריאל ולא היה לו רקע ביטחוני. כפי שנכתב כאן כמה פעמים: אין דרך לעצור מפגע בודד, כזה שעבר את המסננת של השב"כ והמינהל האזרחי, אלא בפעילות מקצועית טובה יותר של כוחות צבא ו/או של הכוחות האזרחיים בשטח.
המפגע הבודד, שמצויד בנשק לא מתוחכם כמו סכין, הוא לא התארגנות כמו "גוב האריות", שאותה השב"כ וצה"ל הצליחו לסכל בשכם ואת היתר עשתה הרשות הפלסטינית. צה"ל גם לא יכול לשפוך עוד כוחות סדירים ליהודה ושומרון, כי ממילא כמעט כל היחידות כבר שם מאז חודש מרץ. בינתיים הן לא מתאמנות ורמת הכשירות שלהן נפגעת. אחת ההחלטות הדחופות שהרמטכ"ל הבא הרצי הלוי יצטרך לקבל היא אם למצות את הכוחות הסדירים או לגייס מילואים, מה שיעלה למשק הרבה מאוד בתקופה של משבר כלכלי.
על פי גורמי צבא בכירים, הפיגוע תפס את ישראל אחרי שבועיים שקטים יחסית: נרשמה ירידה בכל הפרמטרים - בהיקף פיגועי הירי, בהתרעות וכמובן בנפגעים - במיוחד אחרי חודש אוקטובר, שהיה הקשה ביותר מבחינת ישראל מאז תחילת השנה. לבכירים בצה"ל אף הייתה הערכה, ואולי בעצם משאלת לב, שאנחנו לקראת שינוי כיוון. הם נזהרו מלדבר על כך בקול וטוב שכך: גם בחודש אוגוסט היו במטכ"ל מי שחשבו שהגל נשבר ואף תיכננו אירוע סיום לרגל שבירתו, עם חלוקת אותות, צל"שים ותעודות הצטיינות.
יוסי יהושועיוסי יהושוע
המציאות ביהודה ושומרון מלמדת אותנו שאנחנו בסיטואציה אחרת, ארוכה ומתישה יותר. היא מעידה על התרחשות עמוקה יותר בחברה הפלסטינית, שם תושבים שאינם חלק מהפעילות של ארגוני הטרור מקבלים השראה מהרשתות החברתיות ושואבים משם מוטיבציה. פיגוע כזה, שהצליח למרבה הצער כנראה הרבה יותר ממה שהמחבל תיכנן, עלול להפוך למודל לחיקוי הן מבחינת התעוזה והן בשאיפה לכמה שיותר קורבנות ישראלים.
מאתמול טוענים בכירי צה"ל, ובצדק, שאת הפיגוע הזה ניתן היה לקטוע בתוך זמן קצר מאוד, אם המאבטח לא היה יורה באוויר אלא לעבר המחבל ומנהל אחריו מרדף. זו הפעם השנייה שהצבא מבקר את האבטחה האזרחית באזור אריאל על רקע בעיות של התנהלות וחתירה למגע. אולם אותם קצינים צריכים לזכור שגם התפקוד של כוחות צה"ל בכמה אירועים – כגון הפיגועים בשבי שומרון ובשועפט – היה בעייתי. במקרים ההם הצבא מאוד לא אהב את הביקורת עליו. זה לא אומר שלא צריך להפיק לקחים, אולם כדאי שבדק הבית ייערך בכל החדרים.
  • יוסי יהושוע הוא הפרשן הצבאי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il