ברקע סבב ההתייעצויות שהחל לקיים אתמול (רביעי) נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נציגי הסיעות לפני שיטיל את המנדט להרכבת הממשלה הבאה, ולקראת שורת הממליצים היום, ל-ynet נודע כי במסגרת ההסכמות שעולות במשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד למפלגות הגוש - 30 שרים יכהנו בממשלה, שתושבע לכל המאוחר עד השבוע הבא.
הצבת השרים תהיה לפי מפתח של תיק אחד עבור כל שני חברי כנסת למפלגות השותפות, בנוסף לעקרונות יסוד שיעוגנו בהסכמים. בפתח הפגישות אתמול נערך מיפוי מסודר של נקודות ההסכמה ונקודות המחלוקת, שמשם מבקשים הצדדים להתקדם. במהלך היום ייפגשו נציגי הליכוד עם ראשי הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, וכמו כן עם ראשי יהדות התורה, יצחק גולדקנופף ומשה גפני.
2 צפייה בגלריה
שליש שלישים בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו אריה דרעי
שליש שלישים בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו אריה דרעי
בש"ס ובציונות הדתית מתנהל מאבק על תיקי האוצר והדתות. דרעי, נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: אבי מועלם, הדר יואביאן, קובי קואנקס)
תיק האוצר עדיין מצוין במחלוקת, ואיתו גם תיק הדתות, שמגלם שלל סוגיות רגישות שבציונות הדתית מבקשים לפתור לפי ראות עיניהם, בשעה שבש"ס מתעקשים על שליטה במשרד. סלע המחלוקת בין יו"ר הליכוד בנימין נתניהו לשותפים נגע עד כה לרצונם של ראשי המפלגות לגבש הסכמים מפורטים הכוללים את הקווי היסוד.
נתניהו סירב לבקשה, והשותפים הבהירו שבלי ההסכמים הממשלה לא תושבע. אתמול הוחלט לגבש נוסח ביניים שבו יופיעו העקרונות באופן כללי. פסקת ההתגברות, לדוגמא, תופיע במסמך המחייב שבו יצויין כי היא מצריכה רוב של 61 חברי כנסת. גורמים המעורים בפרטים מספרים כי השותפים מתעקשים להכניס גם תאריך יעד לחקיקה כדי לוודא שהדברים לא יתמסמסו.
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', מצידו, מבקש להכניס למסמך עוד יוזמות משפטיות נוספות שטרם הוחלט מה הן. "אם יש הסכמה אחת רחבה וברורה", אמר גורם פוליטי המעורה בפרטים, "היא שהשינויים במערכת המשפט חייבים להתבצע, ובלי זה אין זכות קיום לממשלה ימנית כמו זאת".
בציונות הדתית דורשים בנוסף גם את המשרד להתיישבות וסמכויות רחבות. בש"ס, מצידם, מסמנים כרגע את תיק הפנים, תיק הרווחה וככל הנראה גם את תיק הנגב והגליל. זאת בנוסף לדרישה צפויה שלהם לתיק סגן שר במשרד האוצר.

2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ונציגי הליכוד
יצחק הרצוג ונציגי הליכוד
הרצוג בהתייעצות עם נציגי הליכוד
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אחרי שנפגשו עם ראש הממשלה המיועד נתניהו, הכריזו אתמול יהדות התורה והציונות הדתית על "התקדמות משמעותית" בדרך להקמת ממשלה. אותה התקדמות מהווה שינוי בגישה של נתניהו כלפי המו"מ, אחרי שהסכים להכניס את דרישות המפלגות בראשי פרקים - ולהמשיך לדון בעומק הנושאים לאחר השבעת הממשלה. עד כה ביקש נתניהו לחכות עם ההסכמים הקואליציוניים ולהקים ממשלה על בסיס חלוקת תפקידים והסכם "רזה".
ליוזמה הזו של נתניהו, שהבהיר בפגישתו הקודמת עם סמוטריץ' וראשי יהדות התורה שבכוונתו לחכות עם ההסכמים הקואליציוניים, הודיעו סמוטריץ' וגפני שיתנגדו - ואליהם הצטרף גם יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף. השלושה "עמדו על הרגליים האחוריות" בכל הנוגע להכנסת דרישותיהם להסכמים הקואליציוניים, ואתמול הסכים נתניהו להכניס את עקרונות היסוד להסכמים - מבלי לרדת לרזולוציות קטנות עדיין.
היום יתייצבו להתייעצויות בבית הנשיא נציגי סיעות יהדות התורה, הציונות הדתית, ישראל ביתנו, עוצמה יהודית, חד"ש-תע"ל ורע"מ. השיחות יסתיימו מחר עם הגעת נציגי סיעות העבודה ונעם. הליכוד מוביל כעת עם 43 ממליצים, יש עתיד עם 24 ו-12 נמנעו. לגוש נתניהו צפויים 64 ממליצים, אז יטיל הרצוג את המנדט להקמת הממשלה ה-37 על יו"ר הליכוד.
את סבב ההתייעצויות פתחו אתמול נציגי הליכוד, חברי הכנסת יריב לוין ומירי רגב, שהמליצו על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. לאחר מכן הגיעו נציגי סיעת יש עתיד - שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שרת האנרגיה קארין אלהרר ויו"ר הסיעה בועז טופורובסקי - שהמליצו על ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד, ושללו ממשלת אחדות.
נציגי המחנה הממלכתי שהגיעו אחריהם, שרת העלייה פנינה תמנו שטה, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ויו"ר סיעת כחול לבן איתן גינזבורג, סירבו להמליץ על מועמד, משום שלדבריהם "לגוש נתניהו יש 64 מנדטים, ולאף אחד אחר אין סיכוי להרכיב ממשלה". את סבב ההתייעצויות אתמול סגרו נציגי ש"ס - חברי הכנסת יעקב מרגי, חיים ביטון, יואב בן צור ומיכאל מלכיאלי, שהמליצו על נתניהו.
פורסם לראשונה: 22:26, 09.11.22