2 צפייה בגלריה
ארדרן בהצהרה לתקשורת על התפטרותה
ארדרן בהצהרה לתקשורת על התפטרותה
אמרה כי לירידה בסקרים אין קשר להחלטתה. ארדרן בהצהרה, הלילה
(צילום: getty images)
ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, הודיעה הלילה (שבין רביעי לחמישי) על התפטרותה. בהצהרה שמסרה לתקשורת המקומית, במהלך הכינוס השנתי של מפלגת הלייבור בראשותה, אמרה: "לא נותרה בי אנרגיה למלא את התפקיד, ומבחינתי הגיע הזמן שאעזוב".
לפי הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, ארדרן לא תתמודד מחדש בבחירות הכלליות שצפויות להתקיים ב-14 באוקטובר השנה, ותסיים את תפקידה עד 7 בפברואר. "קיוויתי למצוא במהלך חופשת הקיץ אנרגיה למלא את התפקיד לא רק לשנה הקרובה, אלא לעוד קדנציה נוספת, אך לא מצאתי את הכוחות", אמרה בהצהרתה. היא הוסיפה: "עם תפקיד כה חשוב באה גם האחריות לדעת מתי אתה האדם הנכון להוביל ומתי אתה לא. אני יודעת מה התפקיד הזה דורש ואני רק בת אדם. פוליטיקאים הם בני אדם".
הסקרים במדינה בחודשים האחרונים הציבו את מפלגת הלייבור בראשות ארדרן מעט מאחורי המפלגה המתחרה, המפלגה הלאומית של ניו זילנד. ארדרן אמרה כי הירידה בסקרים לא עמדה מאחורי החלטתה לעזוב. "אני לא עוזבת כי אני מאמינה שלא נוכל לנצח בבחירות, אלא כי אני מאמינה שאנחנו יכולים לעשות זאת, ונצטרך כתפיים רעננות לאתגר הזה", אמרה בהצהרה.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה בניין ה פרלמנט ב ניו זילנד וולינגטון
אילוס אילוסטרציה בניין ה פרלמנט ב ניו זילנד וולינגטון
בלייבור יבחרו מנהיג חדש ביום ראשון, שיכהן כר"מ עד לבחירות. הפרלמנט בוולינגטון
(צילום: shutterstock)
גם שאלת מחליפה בתפקיד עדיין בסימן שאלה: סגנה גרנט רוברטסון, שמכהן גם כשר האוצר, הצהיר כי גם הוא אינו מתכנן לרוץ בבחירות הקרובות כמנהיג המפלגה. ביום ראשון הקרוב יתקיימו פריימריז להנהגת הלייבור, ומי שייבחר יכהן כראש הממשלה עד הבחירות באוקטובר.
ארדרן הפכה לראש הממשלה הצעירה בעולם כשנבחרה לתפקיד בשנת 2017 בגיל 37. באוקטובר 2020 היא ניצחה ברוב מוחלט ונדיר בפרלמנט וזכתה בכהונה שנייה. התמיכה בארדרן זינקה באותה תקופה בעקבות מדיניות מוצלחת שהנהיגה לבלימת התפשטות מגפת הקורונה במדינה. היא אף דחתה את חתונתה עקב ההגבלות במדינה.
כשנשאלה ארדרן איך תרצה שהציבור בניו זילנד יזכרו את מנהיגותה, ענתה: "כמי שתמיד ניסתה להיות אדיבה, אני מקווה שאעזוב את הציבור עם אמונה שאדם יכול להיות אדיב, אמפתי ואופטימי מצד אחד, אבל גם חזק, החלטתי וממוקד. ובעיקר כמנהיגה שידעה מתי הגיע הזמן ללכת".