איראן התגייסה להעביר לחיזבאללה תחמושת וחימושים כחלק מהיערכות לעימות רחב בצפון. האיראנים מחישים את אספקת החימושים לארגון הטרור הלבנוני - ומנסים להעביר חימושים מדויקים - בעיקר רקטות, טילים וכטב"מים שנועדו לפגוע בעורף הישראלי ובמתקנים רגישים בישראל.
2 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, AP)
העברת התחמושת האיראנית לחיזבאללה, דרך סוריה, היא מעין תמונת ראי: בשעה שארצות הברית מעבירה אספקה לישראל, כך עושה גם טהרן עם בעלות בריתה באזור. ישראל משבשת את ההיערכות הזו בסוריה, ובעיקר בנמל התעופה הצבאי בדמשק - לשם מגיעים חלק מהמשלוחים. משלוחים אחרים מגיעים למקומות אחרים.
התקיפות התכופות המיוחסות לישראל בסוריה בימים האחרונים - רובן נועדו לסכל משלוחים איראניים, שנועדו להגדיל את מספר הטילים המדויקים, טילי נ"ט שמנסים האיראנים להעביר בכמות גדולה - וגם מערכות יירוט נגד כטב"מים. אותם טילי יירוט, שאותם מכנים האיראנים "טילי 358", ובמערב ובישראל מכנים SA-67, נועדו נגד מטוסים מנמיכי טוס, מסוקים, כטב"מים ונגד טילים קצרי טווח.
הכותרת
כללי המשחק החדשים עם חיזבאללה ואיראן | רונן ברגמן
26:05

2 צפייה בגלריה
 רזא מוסאווי
 רזא מוסאווי
רזא מוסאווי. חימש גם את המיליציות ששלחו כטב"מים לישראל
איראן כבר ציידה את חיזבאללה בכמות גדולה של טילים כאלה - והם יורים אותם כעת נגד כטב"מים ישראליים שפועלים בלבנון. עד כה לא הופלו כטב"מים ישראליים בלבנון, וישראל מיירטת את הטילים הללו שמשגר חיזבאללה.
רזא מוסאווי, שחוסל השבוע בסוריה, נגע בדיוק לעניין העברת האספקה מאיראן. הוא היה מתאם הקשר בין האיראנים לחיזבאללה, והיה אחראי גם לאספקת הכטב"מים שהמיליציות הפרו-איראניות בעיראק ובסוריה מנסות לשלוח לעבר ישראל. ניסיונות כאלו היו גם משטח סוריה וגם משטח עיראק - ואחד הכטב"מים, על פי המיליציות השיעיות בעיראק, אף כוון לאסדת כריש.

צה"ל פרסם לפני כשבוע את תיעוד הפלת הכטב"ם בשטח לבנון בזמן שעשה את דרכו לישראל - אך לא אישר מה הייתה מטרתו. שעות אחרי פרסום התיעוד, טענו המיליציות הפרו-איראניות בעיראק כי היו אחראיות לתקיפת "מטרה בים התיכון". המיליציות טענו כי הצליחו לפגוע במטרה. ברשת אל-ג'זירה צוטט מקור במיליציות הפרו-איראניות בעודו טוען כי "המטרה שנפגעה בים התיכון היא אסדת כריש". ככל הידוע, לא נרשמו פגיעות באסדת כריש בימים שקדמו לתיעוד.
מוסאווי היה מפקד בכיר במשמרות המהפכה האיראניים, שדרגתו מקבילה לתת-אלוף, ואחד מ"היועצים הוותיקים" של משמרות המהפכה בסוריה. לפי הדיווחים, הוא נהג ללוות את מפקד כוח קודס המחוסל קאסם סולימאני. הוא התגורר בסוריה 30 שנה, והיה לו משרד במשרד ההגנה הסורי. בדיווחים בעבר נטען כי לקח חלק ב"העברות לוגיסטיות" בין איראן לסוריה וללבנון. בין השאר נטען שהוא גם היה אחראי על העברת כספים מאיראן לסוריה ועל העברת שכרם של אנשי חיזבאללה.