עוד עיכוב במשפט נתניהו: צוות התביעה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ביקש בצהריים (יום ג') לדחות את הגשת תשובתו לבית המשפט המחוזי בירושלים בנוגע לשימוש אפשרי בתוכנות ריגול אחר המעורבים בתיקי האלפים. השופטים נעתרו לבקשה, ולפיכך דיון שתוכנן למחר במשפט בוטל. דחיית הבקשה מגיעה כשברקע התחקיר המטלטל בכלכליסט בדבר השימוש הנרחב שעשתה לכאורה המשטרה בתוכנת הריגול "פגסוס" של NSO, על מנת לעקוב אחר שורה ארוכה של גורמים. בתחקיר נטען כי גם כמה מהמעורבים במשפט נתניהו היו יעד לשימוש בתוכנות ריגול.
3 צפייה בגלריה
עורכת הדין ליאת בן ארי
עורכת הדין ליאת בן ארי
התובעת במשפט נתניהו, עורכת הדין ליאת בן ארי
(צילום: יואב דודקביץ')
"הפרקליטות מבקשת לעדכן כי הגורמים במשטרת ישראל האמונים על עריכת הבדיקות בנושא זה מסרו כי לצורך השלמתן ועל מנת להביא את תמונת הדברים במלואה יידרש פרק זמן נוסף של ארבעה ימים", נכתב בבקשת הפרקליטות. היא נדרשת לעדכן על מצב הבדיקה ביום ראשון הקרוב. העדות שתוכננה למחר, ובוטלה כעת, היא של היועצת המשפטית לשעבר במשרד התקשורת דנה נויפלד, שכבר החלה להעיד אתמול.
על רקע אותן חשיפות, הפרקליטות עורכת בדיקה קפדנית וזהירה. בפרקליטות הוקם צוות בראשות המשנה ליועמ"ש עו"ד עמית מררי כדי לבחון אם היה שימוש לא-ראוי או לא-חוקי בתוכנות ריגול – בדיקה שכנראה תורחב בהמשך לוועדת חקירה ממשלתית או ממלכתית – אך עד כה הצוות של מררי וצוות התביעה בתיקי נתניהו, שפועלים במשותף, טרם קיבל את כל המידע בסוגיה מהמשטרה שעורכת אף היא בדיקה פנימית.
לפי גורמים משפטיים, מהבדיקה שנערכה עד כה עולה שאם היו חריגות כלשהן בחדירה לטלפון של שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ועד מדינה מרכזי בתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) – החריגות הללו היו רק ב"שולי השוליים". עוד עולה מהבדיקה הזו שאם הושג מידע בפריצה לטלפון, הוא לא "הולבן" בהמשך כפי שנטען בתחקיר כלכליסט שהמשטרה עשתה לעתים במידע שנשאב באמצעות פגסוס ללא צו בית משפט.
3 צפייה בגלריה
שלמה פילבר בנימין נתניהו
שלמה פילבר בנימין נתניהו
פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שהפך לעד מדינה במשפט נתניהו. גורמים משפטיים: "אם הייתה חריגה - היא הייתה בשולי השוליים"
(צילום: מוטי קימחי, אלכס קולומויסקי)
פילבר, נזכיר, הוא אחד מהגורמים שנטען כעת כי הטלפונים שלהם נפרצו באמצעות תוכנת פגסוס. אתמול נחשף כי מעורבים נוספים במשפט היו לכאורה יעד לריגול, בהם איריס אלוביץ', אשתו של בעל השליטה לשעבר בבזק שנאשמת כמוהו במתן שוחד בתיק 4000. גם הטלפון של מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה הודבק, כך לפי הנטען בתחקיר, ב"פגסוס". לפי התחקיר גם הטלפון של בנו של נתניהו, אבנר, נפרץ, אם כי הוא לא קשור כלל לתיקי האלפים.
כמה מעורכי הדין של הנאשמים, נזכיר, דרשו בעקבות החשיפות האחרונות לקיים דיון בנוגע אליהן והקשר למשפט. הם דרשו לקבל מהפרקליטות מידע באשר לשימוש בתוכנות ריגול בחקירות השונות, ולא רק נגד הנאשמים עצמם, אלא עדים ומעורבים אחרים.
"מסתבר שפשטה מגפה של ממש בכל מה שקשור לפעולות בלתי-חוקיות שנעשו בחקירה הזו, ולא רק בה. ככה לא יכול להתנהל משפט של צדק", טען בדיון שנערך אתמול עורך הדין ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ. "אני לא מדבר על הזכות להליך הוגן, אלא על אמון הציבור שמסתכל ושואל את עצמו מה קורה פה. איך יכול להיות שהרכבת ממשיכה לנסוע? ההצגה חייבת להשהות את עצמה עד אשר בית המשפט יקבל נתונים יותר רציניים ובדוקים. לא יכול להיות שהתביעה הכללית אומרת הבוקר 'העד הבא'".
בדיון אתמול התייחסה עורכת הדין יהודית תירוש, ראש צוות התביעה בתיק 4000, לשאלת הפריצה לטלפון של פילבר: היא אמרה כי פילבר נחקר תחילה ב-2017, בחקירה שאותה אז עוד ניהלה הרשות לניירות ערך, לפני שהתרחבה והפכה לתיק 4000, ולדבריה הרשות הבהירה לצוות התביעה כי לא עשתה שום שימוש בתוכנות ריגול בתיק – וכי הטלפון של פילבר שנתפס ביולי 2017 הוחרם במסגרת צו משטרתי. את הצו היא הציגה לשופטים, אך הסנגור חן טען כי מדובר בצו לא רלוונטי, שכן הוא מאשר "חדירה למחשב" למשך חודש, ובמסגרת חקירה אחרת. תירוש התעקשה שלא נפל פגם בצו.
תירוש הוסיפה בדבריה אתמול כי "כולנו רוצים בדיקה מעמיקה ככל הניתן. ביקשנו מהיחידות החוקרות לבדוק את כל הנחקרים בתיקי 1000, 2000 ו-4000, וגם בחקירה על מינוי הילה גרסטל. אין שום טעם שאתן גם דברים חלקיים. הממצאים ראשוניים מראים שלא בוצע שימוש בתשתיות הללו ע"י רשות ניירות ערך". השופטת רבקה פרידמן-פלדמן שאלה את התובעת אם יספיקו לבצע בדיקות למאות נחקרים, גם כאלה שלא נכנסו לכתבי האישום - ותירוש השיבה שיכול להיות שכן.
פורסם לראשונה: 12:54, 08.02.22