"זה היה מפחיד": כמעט חודש אחרי ההתפרעויות חסרות התקדים בעימותים בין מתנגדי משטר אריתריאים לתומכיו בתל אביב, המהומות חזרו - והפעם הגיעו גם לנתניה. אדם נהרג ו-11 נפצעו אמש (שבת) בעימותים קשים במרכז העיר על אותו רקע, חצי יממה אחרי קטטה בשכונת התקווה, שגם בה נפצעו 11 אריתריאים.

בתיעוד מרחוב הרצל בנתניה נראה הכאוס במקום: כיסאות מושלכים, תקיפה באמצעות פח אשפה ענק, פצועים שוכבים ברחוב ובבתי עסק, וגם שוטרים יורים באוויר ומשתמשים ברימוני הלם. המראות החריגים מנתניה הגיעו בסיומו של יום מדמם במיוחד, שבו נרצחו ארבעה בני אדם - בתל אביב, בירושלים, בגליל התחתון וכאמור גם בנתניה.
עד ראייה סיפר על המהומות בנתניה: "הגיעו עשרות לחנות בפינת הרחובות שמואל הנציב והרצל. התחילו מכות, השלכת כיסאות, היכו באמצעות כל מה שהיה להם ביד. היה אחד שתקפו אותו עם בקבוק זכוכית, עד שניפצו אותו על ראשו. כשהם שמעו את קולות הסירנות של מד"א והמשטרה הם ברחו והשאירו את הפצוע מדמם. היה סביבו הרבה דם. המראה היה מפחיד וקשה מאוד לצפייה".

"ראיתי אדם ששניים רדפו אחריו ברחוב שמואל הנציב", סיפר עד ראייה אחר. "אחד מהם היה עם סכין גדולה. בהמשך הם תפסו אותו ותקפו אותו בכניסה לעסק. מפחיד מה שקרה פה, זה היה אכזרי. יש הרבה אריתריאים שגרים באזור מרכז העיר, בעיקר בדירות מפוצלות, דירות קטנות ומוזנחות בבניינים שפעם היו מלטשות יהלומים".
שישה נעצרו בהתפרעויות בנתניה, ובניסיון למנוע עימותים ליליים דומים בתל אביב נעצרו עשרה אריתריאים נוספים ברחוב ההגנה בעיר, שהיו מצוידים באלות ואבנים. מוקדם יותר, בעקבות הקטטה הלילית בשכונת התקווה, נעצרו ארבעה בני אדם.
5 צפייה בגלריה
מספר אירועי אלימות בנתניה
מספר אירועי אלימות בנתניה
שוטרים באחת מהזירות בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
מספר אירועי אלימות בנתניה
מספר אירועי אלימות בנתניה
אחת הזירות בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
פצועים בקטטה בתל אביב
פצועים בקטטה בתל אביב
זירת הקטטה בדרום תל אביב מאתמול בלילה
(צילום: דוברות מד"א)
ראש העיר נתניה מרים פיירברג אמרה בעקבות הקטטה בעיר כי "אירוע האלימות החריג חצה את כל הקווים האדומים. מרבית הפורעים הגיעו מחוץ לנתניה כדי ללבות את המהומה שהחלה עוד בתל אביב. את אלימות המסתננים אנחנו נמגר - ביד ברזל. אני קוראת לממשלה לערוך חישוב מסלול מחדש לגבי אותם עובדים זרים שמרשים לעצמם להשתולל ולנקוט באלימות".
המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי, קיים ישיבת הערכת מצב עם מפקדי מחוזות תל אביב ומרכז לנוכח שורת האירועים האלימים בתל אביב ובנתניה. הוא הורה למפקדים להמשיך ביד קשה נגד כל מי שיש לו חלק ומעורבות באירועים הפליליים, ובמקביל להליך הפלילי הנחה את המשטרה לשתף פעולה עם רשות האוכלוסין לצורך קידום הליך מנהלי של הוצאת צווי משמורת למפרי הסדר והנוהגים באלימות. בשיחה בין שבתאי לראש מנהל האוכלוסין סוכם על הקמת צוות עבודה משותף בהובלת ראש חטיבת החקירות, תת ניצב שלומית לנדס, ומנכ"ל מינהל האוכלוסין - עם נציגים ממחוזות תל אביב ומרכז.
5 צפייה בגלריה
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
"יש לגרש את המסתננים הלא חוקיים - בג"ץ לא מאפשר". בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"נפעל ביד קשה נגד מפרי הסדר ונגד כל מי שהיה מעורב באירועים הפליליים, בדיוק כפי שנעשה במדינות אחרות ברחבי העולם", אמר המפכ"ל. "החוק מאפשר להתחיל בהליך של הוצאת צווי משמורת, ויחד עם רשות האוכלוסין נפעל בכל הכלים שמתיר לנו החוק. יחד עם זאת, הנחיתי את המפקדים להמשיך בפעילות יזומה נגד מחוללי הפשיעה מתוך אוכלוסיית הנתינים הזרים כדי למנוע מאלה שמתכננים להמשיך את הפעילות הפלילית והפרות הסדר לממש תכנון זה. אנחנו מחויבים להקנות בטחון לציבור, וכך ננהג".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר לאחר המהומות בנתניה: "השתוללות המסתננים הלא חוקיים בערינו חמורה ביותר, ועל כן סיכמנו אני והמפכ"ל להמשיך להפעיל את המסלול המנהלי ולעצור במסלול זה חשודים שיש קושי ראייתי נגדם. מבחינתי הם כמובן חייבים להיות מגורשים מהארץ, אבל אם בג"ץ לא מאפשר - אז לכל הפחות שהמתפרעים יישבו בכלא".
5 צפייה בגלריה
זירת האירוע בירושלים
זירת האירוע בירושלים
זירת הרצח בפסגת זאב בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)

העימות החריג בנתניה אירע כאמור פחות מיממה לאחר קטטה המונית בשכונת התקווה בתל אביב, בין מתנגדי משטר אריתריאים ותומכי המשטר. 11 נפצעו באותה קטטה, בהם שניים במצב קשה. 15 זרים נעצרו לאחר מכן. שעות ספורות לאחר אותה קטטה בשכונת התקווה נדקר למוות בדרום תל אביב אזרח סודני בן 33 בשדרות הר ציון, על רקע סכסוך בין עבריינים בנוגע לסמים.
בסך הכול נרצחו אתמול ארבעה בני אדם. אתמול אחר הצהריים נרצח בשכונת פסגת זאב בירושלים גבר בשנות ה-30 לחייו. שני אחים תושבי השכונה - בן 25 שנפצע קל ונער בן 15 - נעצרו בחשד לדקירתו.

אמש גם נרצח גבר כבן 50 ביישוב חוואלד שבגליל התחתון. הוא פונה תחילה לבית החולים רמב"ם במצב אנוש, ושם נאלצו בהמשך לקבוע את מותו. יחד איתו פונה גבר נוסף כבן 30 במצב קשה. המשטרה עדכנה בהמשך כי נעצר חשוד ברצח, שגם הוא נפצע באורח קשה בתקרית. השוטרים איתרו כלי נשק בזירה, ומחקירה ראשונית עולה כי מדובר בסכסוך מקומי.
אתמול בשעות הבוקר אם ובתה נעצרו בשכונת עג'מי ביפו, לאחר שדקרו צעירה בת 28 ברחוב הצרי בעיר, בעקבות סכסוך גירושים. בתיעוד מהמקום נראות השתיים - הבת ואמה, מחנכת בבית ספר - דוקרות את הצעירה, שנפצעה באורח קשה ופונתה לבית החולים איכילוב בתל אביב.
באירוע אלימות נוסף מאתמול בערב, צעיר בשנות ה-20 לחייו נפצע באורח בינוני מירי ביישוב ג'סר א-זרקא, ופונה לבית החולים הלל יפה בחדרה.
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום