ימים ספורים אחרי שארבעה מתוך ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע נתפסו, עדיין נמשך המצוד אחר השניים הנוספים שטרם נתפסו - איהם קממג'י (53) ומונאדל יעקוב אינפיעאת (26) עדיין מתנהל, כשההנחה היא שאחד מהם הצליח לחצות לשטחי יהודה ושומרון. בעוד שהסריקות אחריהם נמשכות ביתר שאת, אמר הבוקר (יום שלישי) בריאיון לאולפן ynet סגן א', מפקד פלגת רחפנים ביחידה 636 של צה"ל, כי "התחושה עכשיו היא לא כמו בתחילת האירוע. אנחנו בהחלט מתקרבים אליהם".
-מה קורה בימים האחרונים ואיך אתם ביחידה משפיעים על החיפושים? "ניידנו את רוב היחידה לגזרה הצפונית. כשהתחיל האירוע קפצנו, סגרנו את מרחב התפר בתצפית, כך שידענו על כל תנועה במרחב וחיברנו אותה לכוחות. ככל שהמשיכו החיפושים חברנו ליחידות שעבדו על האירוע מבחינה מודיעינית. השילוב בינינו יצר מכפיל כוח משמעותי מאוד. אנחנו עובדים 24/7. צוות אחד מתחיל את היום שלו לפנות בוקר ומסיים עם רדת החשיכה ולאחר מכן צוות אחר מחליף אותו".
6 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל במרחב יהודה ושומרון כחלק מהמצוד אחר האסירים הנמלטים
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל במרחב יהודה ושומרון כחלק מהמצוד אחר האסירים הנמלטים
המצוד נמשך. כוחות צה"ל במרחב יהודה ושומרון
(צילום: דובר צה"ל )
6 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
כלא גלבוע
(צילום: EPA)
-מה היתרון של היחידה שלכם בשטח? "היתרון הראשון שלנו הוא זמינות וכוח אדם. אנחנו יודעים לתפוס חלקים רחבים בגזרה. היתרון השני הוא אמצעי הלחימה עצמם. יש לנו צוותים של מטיסים מקצועיים, בעלי תפקידים שעברו הסמכה ארוכה על הכלים; יש לנו כלים כבדים שיודעים לסחוב אמצעים מיוחדים שעוזרים לנו, במיוחד בסריקות ובאחיזה של תא שטח גדול, וגם החיבור לעולם המודיעיני. ללוחמים שלנו יש גם ניסיון מהשטח, ואנחנו יודעים בעצמנו לבצע את הסריקות והחיפושים בהתאם לנקודות אופציונליות, נתיבי בריחה ומקומות שאנו משערים שיעברו בהם".
-מה סיכוי היום שאחד המחבלים האלה יהיה בשטח פתוח או ינוע ממקום למקום ואתם לא תעלו על זה? "קלוש, קלוש מאוד. אנחנו יודעים למקד את המרחבים הפוטנציאליים. אנחנו וכל הצבא הגדול והיחידות שמשתתפות איתנו חולקים את השטח במאה אחוזים. נראה כל תנועה בלילה ונדע גם להכווין אליה כוחות בזמן אמת".
6 צפייה בגלריה
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
פתח המנהרה שממנו נמלטו המחבלים
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
תפיסת האסירים
תפיסת האסירים
ארבעת האסירים שנמלטו, דקות אחרי שנתפסו

המחדל המודיעיני של שב"ס: חשד שעוד 10 אסירים ידעו על הבריחה

בינתיים, ככל שחולפים הימים מתברר עד כמה מחדל בריחת המחבלים מכלא גלבוע היה גדול, וכמה נורות אזהרה נדלקו בדרך מבלי שאף אחד בשב"ס יבין מה מתרחש מתחת לאפו של הארגון. אם בתחילת חקירת הבריחה ההערכה הייתה שאסירים ביטחוניים נוספים ידעו על התוכנית, כעת חוקרי יחידת חקירות הסוהרים בלהב 433 מחזיקים בשמות של עשרה אסירים ביטחוניים נוספים שחלקם כבר נחקרו באזהרה - וחלקם ייחקרו בימים הקרובים בחשד שידעו על תוכנית הבריחה.
החשדות הללו מעמידים באור שלילי עוד יותר את אוזלת היד של המודיעין של שב"ס, שלמרות שאסירים רבים ידעו על תוכנית הבריחה - איש מאנשי המודיעין לא ידע על כך. בנוסף, מתברר כי נהג ביובית שרוקן את הביוב בכלא גלבוע דיווח לאחד הסוהרים האחראיים על כך שיש הרבה חולות במי הביוב. הסוהר ייחקר באזהרה בחשד לרשלנות ולשיבוש, כדי להבין כיצד ייתכן שדיווח שהיה אמור להדליק נורות אדומות בוהקות לא הוביל לחשיפת המנהרה.
המידע על החולות בביוב, אגב, הגיע גם לכמה אסירי עבודה. למרות ההתרעה של נהג הביובית, המידע לא עבר בצינורות המקובלים. במשטרה חושדים כי אחרי שנודע דבר הבריחה, אותו סוהר ניסה לטשטש את המידע - ולפי החשד דיבר עם אסירי העבודה כדי לתאם גרסאות. בעקבות כך החליטו במשטרה לחקור אותו באזהרה.
אתמול השתתפה נציבת שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, בדיון בכנסת על בריחת המחבלים - ואמרה כי כל החשדות והכשלים ייבדקו. לדבריה, "לצד האירוע הזה סוכלו 300 ניסיונות בריחה וכוונות בריחה במהלך העשור האחרון. מיום האירוע נקטתי כמה פעולות על מנת להשיג שליטה פעם שנייה, למנוע חקיינות ולהגביר הרתעה. הקמתי צוות שעובד מיום פרוץ האירוע עם אנשי מקצוע ומהנדסים במטרה לעבור תא-תא בבתי הסוהר, לבדוק את המבנה ההנדסי שלהם, לראות מה המיפוי ומה יש מתחת לקרקע".