3 צפייה בגלריה
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
פתח המנהרה שממנו נמלטו המחבלים
(צילום: AFP)
ככל שחולפים הימים מתברר עד כמה גדול היה מחדל בריחת המחבלים מכלא גלבוע, וכמה נורות אזהרה נדלקו בדרך מבלי שאף אחד בשב"ס יבין מה מתרחש מתחת לאפו של הארגון. בתחילת חקירת הבריחה ההערכה הייתה שאסירים ביטחוניים נוספים ידעו על התוכנית, אולם כעת מחזיקים חוקרי יחידת חקירות הסוהרים בלהב 433 בשמות של עשרה אסירים ביטחוניים נוספים שחלקם כבר נחקרו באזהרה - וחלקם ייחקרו בימים הקרובים בחשד שידעו על תוכנית הבריחה.

החשדות הללו מעמידים באור שלילי עוד יותר את אוזלת היד של המודיעין של שב"ס: אף שאסירים רבים הכירו את תוכנית הבריחה - איש מאנשי המודיעין לא ידע על כך.
בנוסף, מתברר כי נהג ביובית שרוקן את הביוב בכלא גלבוע דיווח לאחד הסוהרים האחראיים על כך שיש הרבה חולות במי הביוב. הסוהר ייחקר באזהרה בחשד לרשלנות ולשיבוש, כדי להבין כיצד ייתכן שדיווח שהיה אמור להדליק נורות אדומות בוהקות לא הוביל לחשיפת המנהרה.
המידע על החולות בביוב, אגב, הגיע גם לכמה אסירי עבודה. למרות ההתרעה של נהג הביובית, המידע לא עבר בצינורות המקובלים. במשטרה חושדים כי אחרי שנודע דבר הבריחה, אותו סוהר ניסה לטשטש את המידע - ולפי החשד דיבר עם אסירי העבודה כדי לתאם גרסאות. בעקבות כך החליטו במשטרה לחקור אותו באזהרה.

3 צפייה בגלריה
סריקות אחר שני האסירים הנמלטים שנותרו מכלא גלבוע
סריקות אחר שני האסירים הנמלטים שנותרו מכלא גלבוע
סריקות בכפר מוקייבלה אחר המחבלים שלא נתפסו
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
"נראה כל תנועה בלילה". המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע
(צילום: EPA)
אתמול השתתפה נציבת שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, בדיון בכנסת על בריחת המחבלים - ואמרה כי כל החשדות והכשלים ייבדקו. לדבריה, "לצד האירוע הזה סוכלו 300 ניסיונות בריחה וכוונות בריחה במהלך העשור האחרון. מיום האירוע נקטתי כמה פעולות על מנת להשיג שליטה פעם שנייה, למנוע חקיינות ולהגביר הרתעה. הקמתי צוות שעובד מיום פרוץ האירוע עם אנשי מקצוע ומהנדסים במטרה לעבור תא-תא בבתי הסוהר, לבדוק את המבנה ההנדסי שלהם, לראות מה המיפוי ומה יש מתחת לקרקע".
בתוך כך, נמשכים החיפושים והסריקות אחר שני המחבלים שעדיין לא נתפסו - איהאם קממג'י ומונאדל אינפיעאת - כשההערכה היא שלפחות אחד מהם חצה את קו התפר ומסתתר ביהודה ושומרון. מפקד פלגת הרחפנים ביחידה 636 של צה"ל, סגן א', אמר היום באולפן ynet (בסרטון שבראש הכתבה) כי "התחושה עכשיו לא דומה למה שהיה כשהאירוע התחיל. אנחנו מתקרבים לתפיסת המחבלים, בהחלט מתקרבים".
לדבריו, "הסיכוי שאחד המחבלים האלה יהיה בשטח פתוח או ינוע ממקום למקום מבלי שנעלה על זה קלוש מאוד. אנחנו יודעים למקד את המרחבים הפוטנציאליים, יחד עם כל הצבא הגדול והיחידות שמשתתפות איתנו. נראה כל תנועה בלילה ונדע להכווין אליה כוחות בזמן אמת".
מלבד קממג'י ואינפיעאת, נמלטו מכלא גלבוע זכריא זביידי, יעקוב קאדרי, מחמוד עארדה ומוחמד עארדה. הארבעה נתפסו בלילה שבין שישי לשבת, שניים מהם בעיר נצרת ושניים באום אל-גאנם, כשהם נראים תשושים ועייפים וניכר שלא קיבלו סיוע חיצוני. ביום שבת הוארך מעצרם בתשעה ימים. המשטרה חושדת כי תוכנית הבריחה של השישה הייתה מתוכננת לפרטי פרטי עד לרגע היציאה מהכלא, אך לא הייתה למחבלים תוכנית מסודרת לגבי מה יעשו הלאה.