יום אחרי מסיבת העיתונאים שקיימו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ, שבה הציגו את עיקרי המהלכים הקרובים למאבק בהתפשטות הקורונה בצל העלייה במספר היומי - נמתחה הבוקר (חמישי) ביקורת במערכת הבריאות על השניים, בשל העובדה שהם לא הציגו תוכנית חדשה או נקבו ביעדים להמשך - אלא הסתפקו בהדגשת חשיבות עטיית המסכות לצד חיסונים ושמירת מרחק.
קורונה - כתבות נוספות
"אם האדישות תימשך, התחלואה תזנק ונגיע לסגר", אמר ראש הממשלה בנט ופנה לציבור. "אפשרות אחרת היא שכל אחד ייקח אחריות, ותוך חמישה שבועות נוריד את התחלואה וננצח. כשאני אומר אנחנו - זה הממשלה והציבור ביחד". בנט חזר על קריאתו שלא לטוס לחו"ל והעריך כי בקרוב "כל מדינות העולם יהיו אדומות".


אין זו הפעם הראשונה שמנהיגי המאבק בקורונה מדברים על חשיבות ההתגייסות של הציבור ועל התנגדות לצעדים מחמירים. בפעמים הקודמות התוצאה הייתה שהם קידמו את אותם צעדים מחמירים, זמן מה לאחר מכן.
אחד המקרים הבולטים הוא נאום כניסתו של פרופ' רוני גמזו, מנהל בית החולים איכילוב, לתפקיד פרויקטור הקורונה. "החוזה החדש - מסכות, ריחוק ומינימום הגבלות", אמר גמזו, ובהמשך הוסיף: "ראינו ירידה באמון וזה גרם למצב שהמגפה עלתה. לא ניתן יותר יד להגבלות שאין בהן היגיון. אני אחראי, אני לא אתן שיהיו כאן הגבלות שיפגעו בכלכלה ואין בהן היגיון".

הנאום נישא כמעט לפני שנה. כמה ימים לאחר מכן אמר שר הבריאות לשעבר יולי אדלשטיין בוועדת החוקה של הכנסת כי "סגר זה הכדור האחרון שנשאר לך בקנה" ובהמשך הדגיש כי "הכול תלוי בשמירה על ההנחיות". ב-18 בספטמבר אשתקד, פחות מחודשיים לאחר מכן, אישרה ממשלת ישראל סגר שני שנמשך לאורך חגי תשרי.
בכיר במערכת הבריאות הדגיש היום כי "ברור שיש חילוקי דעות בקבינט ולא הייתה הסכמה לעשות צעד יותר משמעותי של התו הירוק. אני חושב שראש הממשלה רוצה לדחוף את זה, אבל בסיטואציה שנוצרה זה לא קרה. יש חילוקי דעות בקבינט ויש שרים שלא השתכנעו. בנט והורוביץ לא אמרו שום דבר חדש. הם רצו להעביר תו ירוק מותאם אבל לא הצליחו ולכן נשארו עם הדברים האלה".
אותו בכיר הוסיף: "אני חושב שהתוכנית לטווח הארוך היא הגברה של החיסונים ונקיטה של צעדים מינימליים והתחסנות. אני מאמין שהצעדים האלה עם התו הירוק יפתרו את הבעיה. אני חושב שצריך לעשות צעד יותר משמעותי. קיים חשש שאכיפת עטיית המסכות והבידודים - שכרגע היא לא מאוד טובה – לא תספיק. לכן אנחנו משאירים לעצמנו טווח להגבלות יותר משמעותיות בהמשך. מה שתוקע את ההקדמות כרגע זה שבקבינט אין הסכמה, וחלק מהשרים לא חושבים שיש משהו מסוכן שדורש החמרה בהגבלות".

"אנחנו במדרון חלקלק"

מנגד, היה גם מי שהביע עמדה שונה. "קבינט הקורונה והממשלה עושים עבודה מצוינת ומשתדלים לא לפגוע בחיים הנורמליים", אומר פרופ' מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה. "עם זאת, אנחנו במדרון חלקלק ולצערי הרב מהר מאוד נמצא את עצמנו עם שאלות סביב סגר או לא סגר. לכן, עדיף כבר עכשיו לשקול הגבלות מסוימות כמו תו ירוק ואולי בכל זאת לשקול מתן בוסטר (זריקת דחף) שלישי למדוכאי חיסון ועובדי מערכת הבריאות".
3 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
בנט המליץ: "לא לטוס לחו"ל". נוסעים בנתב"ג, ארכיון
(צילום: מוטי קמחי )
פרופ' דוד גרינברג, יו"ר החטיבה לרפואת ילדים במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע וחבר הצוות לטיפול במגפות ובוועדת החיסונים של משרד הבריאות, אומר: "אני חושב שצריך לחזור לתו הירוק, אך השאלה היא באלו תנאים. למה זה לא קורה עד עכשיו? שאלה טובה. יש ויכוח בעניין הזה. בנט והורוביץ רצו לדבר עם העם במקום להנחית עליו הגבלות. האם זה יקרה? לא נראה כך. לכן, התו הירוק גורם לאנשים לעשות את הדברים לפי חוקים מסוימים כי באין חזון ייפרע העם. אני מסכים עם בנט והורוביץ, אבל אנחנו נגיע לאלף חולים בשבוע הבא, וכשנגיע לזה נצטרך לעשות את זה, אז עדיף מוקדם מאשר מאוחר".
פרופ' רונית קלדרון מבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית אמרה כי "מבחינת העומס על בתי החולים אני לא מודאגת. קצב העלייה מאוד איטי ולא נראה שאנחנו מתקרבים לעומס קשה על מערכת הבריאות. מבחינת מספר המקרים הבעיה יכולה להיות בשני אספקטים. הראשון הוא בהשפעת לטווח ארוך, אך אין לנו הערכה טובה בעניין הזה בישראל".
עוד אמרה פרופ' קלדרון: "הדבר האחר הוא מערכת החינוך. אנחנו צריכים לחשוב מה הצפי, כי ככל שיהיו יותר תלמידים חיוביים יהיו יותר בידודים וזה הדבר שהכי מטריד אותי. מצד אחד אומרים לא לטוס לחו"ל ומצד שני מצ'פרים את מי שחוזר מו"ל ומקצרים את הבידוד. זה משדר מסר הפוך. אולי עכשיו אנשים שלא רצו שילדיהם יהיו בבידוד של עשרה ימים או שבועיים – יטוסו עכשיו כי מדובר בבידוד קצר יותר. התחלואה הולכת ועולה ואין משהו שאמור להפסיק את העלייה הזו ואני חושבת שהם מבינים את זה".
3 צפייה בגלריה
בנט וברביבאי בפגישה עם בעלי האולמות
בנט וברביבאי בפגישה עם בעלי האולמות
בנט וברביבאי בפגישה עם בעלי האולמות
(צילום: קובי גדעון, לע"מ )
3 צפייה בגלריה
בנט וברביבאי בפגישה עם בעלי האולמות
בנט וברביבאי בפגישה עם בעלי האולמות
(צילום: קובי גדעון, לע"מ )
היום בנט ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי נפגשו עם בעלי אולמות אירועים. במהלך המפגש, שנערך באולם האירועים קמילו - הבית הירוק שבתל אביב, העלו בעלי האולמות הצעות שיצמצמו את שרשראות ההדבקה. בנט אמר להם: "אני רוצה להציג לכם את הנתונים, לאן זה הולך, ולדון איך אנחנו מאפשרים פעילות ולא סוגרים פעילות – מבלי להפוך את האולמות למדגרות קורונה. כרגע התחושה היא ש'הכל בסדר', יש חיסונים, אנשים לא מתים ברחובות. החיסון מועיל מאוד, אבל החיסון לבד לא מנצח".
"אנחנו חוששים מאירועים של 'מאסת הדבקות', מה שהיה בתחילת הגל השני, כשפתחו את האלומות - ובום", הוסיף בנט. "מטרתנו אינה למנוע חתונות ושמחות באולמות. זה הכי קל והכי מזיק, מכיוון שהחתונות יתקיימו בצורה פיראטית ללא בקרה. מטרתנו היא להגדיר כיצד כן לקיים אותם בעידן המגיפות, עם מינימום פגיעה בענף האירועים ומקסימום הגנה על אזרחי ישראל".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה