כשברקע העלייה במספר המאומתים לקורונה וכן בחולים במצב קשה, קיימו הערב (יום רביעי) ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ מסיבת עיתונאים מיוחדת שבה הזהירו: "אנחנו בעיצומה של מגפה עולמית של זן הדלתא, בקרוב כל העולם יהיה אדום". בנט הזהיר כי "אנחנו יכולים להמשיך להיות אדישים, להגיד שזו בעיה של הממשלה, ואז התחלואה תזנק ונגיע לסגר. אפשרות אחרות היא שכל אחד ייקח אחריות, ותוך חמישה שבועות נוריד את התחלואה וננצח. כשאני אומר אנחנו - זה הממשלה והציבור ביחד".
בנט קרא לציבור לא להזמין טיסות חדשות ולמלא אחר החוק שדורש לעטות מסכות בחללים סגורים, ושיגר גם עקיצות לממשלה הקודמת: "יצאו טיסות למדינות אדומות כמו הודו, אנחנו סגרנו את זה". הורוביץ הבהיר כי בקרוב תגדל האכיפה המשטרתית על מפרי הבידוד. ynet העביר את הדברים בשידור חי.

בפתח דבריו אמר ראש הממשלה בנט כי נראה שהציבור לא הבין ש"אנחנו באירוע אמת של מגפת הדלתא. בשנה וחצי שחלפו מתו מקורונה בישראל למעלה מ-6,400 איש והמדינה ישבה בסגר. המוטציה הזו מידבקת הרבה יותר מהנגיף המקורי ואנחנו רואים עלייה בכל העולם. הרבה יותר חולים והרבה יותר מתים. עד לפני כמה שבועות כל ישראלי יכול היה לטוס לכל מדינה. הרבה מאוד ישראלים עלו לערים הכי אדומות בעולם - ואיש לא עצר את זה. הייתה פה אוטוסטרדה פתוחה לרווחה של מוטציות ונגיפים. הזנחה חמורה שהתרחשה פה במשך שנה וחצי. זה יום הכיפורים של הטיפול בקורונה. שאננות מחפירה שירשנו מקודמינו". הוא עקץ את הממשלה הקודמת: "גאה בכך שהקבינט הוא לא פלטפורמה למריבות".
עוד אמר בנט: "הכי קל זה לעשות מה שעשו בשנה וחצי האחרונות ולהכריז על סגר. יכול להיות שנצטרך להגיע לזה, אבל כליאת אנשים בבתים זה המוצא האחרון. אנחנו רוצים להגיע למעין הסכם עם הציבור. אנחנו כממשלה נדבר איתכם בגובה העיניים. אני מבקש לעשות שלוש פעולות: מרגע זה כולם עוטים מסכות במקומות סגורים. נכון, זה קצת לא נעים, אבל זה מחיר זעום מול סגרים. המסכות הן ההגנה היעילה ביותר מול מגפת הדלתא ומול נגיפים. זה עובד. אני לא מבקש מכם - זאת חובה על-פי החוק.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"אפשר לנצח את המגפה בלי סגרים". בנט
(צילום: עמית שאבי)
"כמו כן, מרגע זה משטרת ישראל קיבלה הנחייה ממני לבצע אכיפה של עטיית מסכות. אזרח במקום סגור בלי מסכה יידרש לקנס גבוה. זה הדבר ההוגן, כי לא בסדר שיהיו אנשים שיפגעו בשאר הציבור".
בנט המשיך ואמר כי "הדבר השלישי הוא לשמור על ריחוק חברתי - במיוחד באירועים המוניים. זה אומר שצריך להפסיק ללחוץ ידיים. אפשר עם מרפק. צריך להפסיק להתחבק ולהתנשק, חוץ מבמשפחה, אבל פשוט מפסיקים".
לגבי חתונות אמר ראש הממשלה: "תגיעו עם מסכה, עם חיסון. אל תגיעו אם יש ספק ושמרו על מרחק. אפשר לנצח את הנגיף בלי סגרים". הוא המליץ לישראלים לא לטוס לחו"ל: "אל תזמינו טיסות".
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"עמלים על הקמת מערך בדיקות מהירות, זה יהפוך לשגרה". השר הורוביץ
(צילום: לע"מ)
שר הבריאות ניצן הורוביץ נשא דברים אחרי ראש הממשלה. "אנחנו משנים מדיניות כדי לשנות כיוון", אמר. "אנחנו מבינים שהקורונה הזו לא תחלוף מהר מהעולם. אחרי זן הדלתא יופיעו זנים נוספים. ההנחיות וההמלצות שלנו במשרד הבריאות מתנהלים ברוח הזו. אנחנו נוקטים צעדים שיקלו עלינו עם תחלואה קשה ושיפגעו בנו כמה שפחות.
"בישראל יש מלאי של חיסונים ואני חושב שזה חוסר אחריות לא להשתמש בזה". עוד הוסיף הורוביץ: "מי שנדרש בבידוד - פשוט להישאר בבית. משרד הבריאות עמל בימים אלו על הקמת מערך בדיקות מהירות. בדיקות מהירות וזמינות יהפכו לעניין של שגרה. לאחר ההיערכות הזו נפעל לכך שבמקומות הומי אדם בסיכון גבוה תידרש הצגת תעודת מתחסן או תעודה שלילית. אם נשמור על סולידריות חברתית ואחריות אישית ננצח את הקורונה וכל נגיף אחר או מחלה שיאיימו עלינו בעתיד".
בליכוד הגיבו על דברי ראש הממשלה: "בנט כינס מסיבת עיתונאים כדי להודיע שאין לו שום החלטות או הנחיות בזמן שהקורונה חוזרת לישראל תחת אחריותו. אף תירוץ שקרי של בנט לא יסביר איך הוא נתן לקורונה לחזור לישראל אחרי שהוא קיבל מנתניהו מדינה במצב הטוב ביותר בעולם. אולי כדאי שיחזור לספרון שהעתיק ויזכר איך דרש ״לפתוח את כל המשק״ בעיצומה של מגיפת הקורונה בשנה שעברה".
קודם לכן פרסם משרד הבריאות את נתוני התחלואה, שמהם עולה כי ביממה האחרונה אובחנו 754 מאומתים לקורונה. ברחבי הארץ מאושפזים 90 חולי קורונה, בהם 53 שמצבם מוגדר קשה - מתוכם 15 מונשמים. מדובר בעלייה הן במספר החולים הקשים - אתמול נוספו שישה ומחצות עוד עשרה - והן במספר המונשמים.
כ-55 אלף בדיקות נערכו אתמול, ו-1.45% מהן חזרו עם תשובה חיובית - נתון גבוה לעומת השבועות האחרונים. מפרוץ המגפה מתו בישראל 6,440 חולי קורונה, שמונה מהם מיום רביעי בשבוע שעבר.

נחמן אש: הכיוון מבחינתנו - מגבלות התקהלות בשילוב התו הירוק

הבוקר, למרות שמרבית ההמלצות של משרד הבריאות לא התקבלו אתמול בקבינט הקורונה, אמר בריאיון לאולפן ynet המנכ"ל החדש של המשרד פרופ' נחמן אש כי הכיוון המסתמן הוא קידום של הגבלות התקהלות יחד עם התו הירוק. "ככל שנתקדם עם מספר המאומתים היומי, כנראה שנצטרך להציע צעדים יותר נרחבים", אמר אש.
"יכול להיות שבפעם הבאה נצטרך להציע את זה". "קבינט הקורונה דן לעומק בהמלצות שלנו, יש דעות שונות והיה דיון ער", הוסיף פרויקטור הקורונה לשעבר. "בסופו של דבר המלצנו להפעיל את התו הירוק בצורה מרוככת ושונה מהפעמים הקודמות, והוחלט להמשיך להיערך עם התשתית לעניין".
פורסם לראשונה: 17:11, 14.07.21