1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר
(צילום: בראל אפרים)
תוצאות הבחירות הן חד-משמעיות ומציבות מראה ברורה אל מול החברה הישראלית: אזרחי ישראל החליטו בקול ברור להביע תמיכה בתפיסות הימין העמוק של בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר; ימין שאומר בקול ברור כי מדינת ישראל צריכה להחיל ריבונות על שטחי הגדה המערבית ולבסס עוד יותר את העליונות היהודית בין הים התיכון לנהר הירדן. אפילו יותר מב-2015, נתניהו יכול להרכיב ממשלת ימין על מלא, שבה סמוטריץ' ובן-גביר הם חברים בכירים מאוד, אולי אפילו שרי הביטחון וביטחון הפנים. זהו צו הבוחר.
אל מול השוקת השבורה עומד לא רק מחנה השמאל, אלא בעיקר אנשי המרכז הפוליטי. אלה שחשבו שניתן להמשיך לשלוט צבאית על הפלסטינים בגדה המערבית במקביל לקיום דמוקרטיה משגשגת בתוך תחומי הקו הירוק. שנים רבות המחנה שלי צורח שזה בלתי אפשרי, ושהפצע המוגלתי של הכיבוש והשליטה על הפלסטינים יתפוצץ לנו בפנים. אתמול זה קרה. וזו רק ההתחלה.
רבים מאלה שחרדים למעמד בית המשפט, לשוויון אזרחי ולעוד שורה של נושאים שעומדים כעת להשתנות, הם אותם אלה שהתעלמו מהפלסטינים וממה שישראל עושה בשטחים. לא ניתן לתחזק כיבוש מפואר, לשלוט צבאית על מיליוני פלסטינים ובה בעת לקיים דמוקרטיה ליברלית. עלייתו המטאורית של בן-גביר, תושב ההתנחלות קריית ארבע, מי שדוגל במשנתו של מאיר כהנא ומהלל את הרב הגזען דב ליאור, היא היא התשובה לאותם אנשי מרכז בראשות יאיר לפיד שחשבו שאפשר ליהנות בתל אביב ובאותו הזמן לכבוש בחברון. זה פשוט לא עובד. תוצאות הבחירות אמש מבהירות את זה.
ניר אבישי כהן ניר אבישי כהן צילום: אוהד רומנו
בתוך התוצאות האיומות של הבחירות אני מוצא גם נקודת אור. הגיע הזמן שישראל תפסיק להעמיד פנים אל מול עצמה ואל מול העולם. החל מהיום אין אפשרות יותר להסתיר שמדינת ישראל של היום היא מדינה גזענית שרוב אזרחיה תומך בשלטון האפרטהייד בשטחים הכבושים. בממשלה הבאה כבר לא יהיה מי שינסה לטשטש זאת כפי שעשו לפיד ובני גנץ. הממשלה שתקום בקרוב אמורה להיות נאמנה לעקרונות שבשמם היא נבחרה: המשך שליטה צבאית על הפלסטינים, הרחבת מפעל ההתנחלויות בשטחים וללא פתרון מדיני.
פעם נוספת הפלסטינים הם המפסידים הגדולים של מערכת הבחירות הזו. תקוותם לעצמאות ולחירות חטפה מכה אנושה, אולי אחת יותר מדי. אולם אני כן יכול להבטיח להם שעדיין יש מחנה בישראל, אמנם קטן, שכל עוד הוא חי כאן, יעשה כל שביכולתו להיאבק באופן חוקי על הזכויות, החירות והעצמאות שלהם. נמשיך לבוא למסוק זיתים עם החקלאים הפלסטינים שסובלים מאלימות מתנחלים, נמשיך להגיע למחסומים כדי לתעד את הסבל שלהם, ונמשיך גם לצרוח בתוך ישראל שאנחנו חייבים לסיים את הכיבוש, לטובת כל בני האדם שחיים פה מהים ועד הירדן.
  • ניר אבישי כהן הוא פעיל זכויות אדם וקידום השלום. בעבר חבר הנהלת מרצ ודובר שוברים שתיקה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il