הצעירה הישראלית שחצתה את הגבול לסוריה המריאה הלילה (בין חמישי לשישי) ממוסקבה ותנחת הלילה בישראל. ישראל העבירה לסוריה בתמורה להשבתה שני רועי צאן שחצו את הגבול מסוריה, חנינה לאסירה ניהאל אל-מקת ותמורה נוספת שאסורה בפרסום. משלחת ישראלית בראשות ראש הסגל של ראש הממשלה אשר חיון, מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום ונציגי מהמל"ל עושה דרכה יחד עם הצעירה חזרה לישראל, ורופאה שבדקה אותה קבעה שהיא מרגישה טוב. הצעירה אף שוחחה עם משפחתה. ככל הנראה הצעירה תילקח לחקירת שב"כ לאחר נחיתתה.

לשכת ראש הממשלה מסרה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מודה לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ולכל מי שסייע בהחזרת הישראלית - כולל צה"ל, משרד הביטחון, נשיא המדינה, משרד החוץ וגורמים רבים נוספים. הלשכה מסרה כי נתניהו שוחח עם פוטין בעניין הישראלית ב-8 בפברואר וב-13 בפברואר, וביקש לסייע לישראל להשיבה.
אמש הותר לפרסום כי היא חצתה את הגבול באזור בלי גדר, סמוך לפסגת החרמון - ולא מדובר היה בניסיון הראשון: מתברר שהצעירה הישראלית צעדה מהוואדיות באזור מג'דל שמס לכיוון סוריה.
ההנחה שחציית הגבול אירעה באזור החרמון מתבססת על כך שבמצוקים שבין מג'דל שמס לבין פסגת החרמון הגבול הוא טבעי ולא מצריך או יכול להכיל גדר מערכת, מאילוצים טופוגרפיים, אך בדופן הצפונית והמזרחית של מפלסי פסגת החרמון הישראלי - קיימות אפשרוית אחרות.
הגישה לגבול בפסגת החרמון מצריכה טיפוס בשטח הררי שמחייב הכרה מוקדמת עם המרחב, שכן חלק מדפנות החרמון לכיוון סוריה תלולות מאוד ואחרות כוללות גבעות נמוכות, קפלי קרקע וקווי רכס שלא מוכרים לרגליים אזרחיות. האזורים הסמוכים יותר לגבול הם כמעט וללא גדר, אך מוגדרים כשטח שמותר לכניסה ולתנועה של חיילים בלבד, החולשים על המרחב משני מוצבים גדולים ומרכזיים: "ישראלי" ו"מצפה שלגים".
3 צפייה בגלריה
האוהל שהוקם בנתב"ג
האוהל שהוקם בנתב"ג
האוהל שהוקם בנתב"ג כחלק מהטיפול בפרשה
אתמול אחר הצהריים החזירו כוחות צה"ל שני רועי צאן לסוריה דרך מעבר קוניטרה, במסגרת העסקה להחזרת הצעירה לישראל. רועי הצאן נעצרו על ידי צה"ל בשבועות האחרונים כחלק מסדרת מארבים יזומים ממזרח לגדר הגבול עם סוריה, לאחר שחצו את קו הגבול לשטח ישראל. הם הועברו לסוריה לאחר שנמסרו לאנשי הצלב האדום. כמו כן, סוכם כי ישראל תעניק חנינה לאסירה שמרצה עבודות שירות.
הטלוויזיה הסורית דיווחה על השבתם של רועי הצאן. "מוקדם יותר היום שוחררו מבית כלא בישראל שני אסירים סורים, מחמד אחמד חסין וטארק רסאב אל-עבידאן, במסגרת עסקת חילופי שבויים עם ישראל, בתיווך רוסי", דווח. עוד נאמר כי השניים שבו אל הכפר שבו הם מתגוררים במחוז קוניטרה.
גורמים ביטחוניים אמרו הערב כי הם חוששים שראש הממשלה בנימין נתניהו מתכנן לערוך קבלת פנים לצעירה. "לאורך שבועיים עסקנו בהקטנה של האירוע כדי שהמחיר יהיה נמוך, והצגנו אותו כסוגיה הומניטרית זניחה", אמרו הגורמים.
הם הוסיפו כי "הגדלה של האירוע עלולה לחזור למערכת הביטחון בדמות דרישות נוספות בעתיד. מי שמנהל את היחסים היומיומיים עם הרוסים זה האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון והצבא. בסוף הרוסים יבקשו מאיתנו כל מיני דברים ויזכירו לנו את האירוע הזה. אם זה יהפוך לאירוע שראש הממשלה פוגש אותה, זה עלול לעלות לנו בהמשך".
3 צפייה בגלריה
מובלעת ישראלית בגבול ישראל-סוריה, צפון רמת הגולן
מובלעת ישראלית בגבול ישראל-סוריה, צפון רמת הגולן
שני רועי צאן הוחזרו. גבול ישראל-סוריה
(צילום: יואב זיתון)
גורמים ישראלים אמרו כי הייתה תקווה שהצעירה תוחזר לארץ במטוס שעמו שבו אתמול ממוסקבה בלום ובן שבת. ההערכה בישראל כי הצעירה חצתה את הגבול לסוריה ברגל, אך ניתן יהיה לדעת זאת בוודאות אחרי שתיחקר בשב"כ.
פרשננו לענייני ביטחון, רון בן ישי, דיווח כי הצעירה עברה לשטח סוריה בנקודה בגבול שבה אין גדר, אך תנאי השטח כמעט שלא מאפשרים מעבר אדם. לדבריו לבדוק איך לא הבחינו בה באותו אזור ואם היו אלה אנשים בני האזור שהעבירו אותה בכוונה לשטח סוריה ממניעים לאומניים.
3 צפייה בגלריה
ניהאל אל מקת
ניהאל אל מקת
ניהאל אל מקת ודיאב קהמוז
(צילום: עידו ארז )
הפרשה נחשפה אתמול בסוכנות הידיעות הסורית, יום לאחר ישיבת הממשלה הסודית לאישור עקרוני של העסקה לשחרור הישראלית, חרדית לשעבר בשנות ה-20 לחייה. סוכנות הידיעות הסורית דיווחה כי דיאב קהמוז וניהאל אל-מקת היו אמורים לעבור לסוריה תמורת הצעירה. ישראל לא שאלה אותם לפני כן אם יסכימו לגירוש, ובין היתר בשל כך העסקה התעכבה.
אל-מקת היא אחותו של "זקן האסירים הסורים" ששוחרר בעסקה קודמת עם דמשק, ואילו קהמוז הואשם לפני ארבע שנים וחצי בתכנון לבצע פיגוע בשם חיזבאללה במרכזי קניות בצפון ונשלח ל-14 שנות מאסר. מטעם "מועדון האסיר הפלסטיני" נמסר אתמול כי קהמוז מתעקש לחזור לביתו בכפר רג'ר, ולא לסוריה. לאור התעקשותו הוא לא ישוחרר במסגרת העסקה.
אמש התברר עוד כי הסורים הם שפנו לרוסיה בנוגע לצעירה לאחר שהבינו שיש לה בעיה מסוימת - אך חשבו שיוכלו לקבל דבר מה תמורתה.
נתניהו אמר אתמול כי "אנו בעיצומם של מגעים רגישים ופועלים להצלת חיים. פועלים באופן דיסקרטי ואחראי לטפל בעניין, אני משתמש בקשרים האישיים שלי עם הנשיא פוטין כדי לפתור את הבעיה".
פורסם לראשונה: 19:35, 18.02.21