4 צפייה בגלריה
מוני ביטן
מוני ביטן
"בריחה מהכלא? צ'יקו אדרי אמר שזה 'משהו מהסרטים'". מוני ביטן בעדותו, אתמול
(צילום: שאול גולן)
סגן נציבת שב"ס גונדר מוני ביטן, אחד מארבעת הבכירים בשב"ס שעליהם אמרו שופטי הוועדה כי הם "עלולים להיפגע" ממסקנותיה, התייצב אתמול (רביעי) לעדותו הראשונה מול ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים מכלא גלבוע.
"בדצמבר 2020 הועלה האיום התת-קרקעי בפני השר אוחנה, במהלך הערכת מצב שבועית שקיים השר", אמר גונדר ביטן. השר לביטחון הפנים לשעבר אוחנה, שהעיד בחודש פברואר בפני הוועדה, ציין כי התייחס בעדותו לאיום המנהרות שהוצג בפניו ונגע במידע מודיעיני קונקרטי על הכוונה לחפור מנהרה לתוך כלא אשל הסמוך לבאר שבע. אוחנה אמר כי "בוצעו כל הפעולות הנדרשות כדי לבדוק את המידע, אך לא נמצאה חפירה".
ביטן אמר בוועדה כי איום המנהרות הפך למוחשי עם קבלת מידע על היתכנות לחפירת מנהרה לתוך כלא אשל, מתוך כוונה פלילית או פח"ע בנובמבר 2020. "ביצענו ריכוז מאמץ לסכל כוונות לחפור מנהרות. הבנתי אז שהאיום התת-קרקעי הוא משמעותי", ציין. לדברי סגן הנציבה, האירוע בכלא אשל הוביל אותו להצפה של איום המנהרות.
4 צפייה בגלריה
מוני ביטן
מוני ביטן
"נלחם על חיי. 32 שנים אני בארגון". מוני ביטן וחברי הוועדה
(צילום: שאול גולן)
חברי הוועדה אמרו לביטן כי השרים לביטחון הפנים לשעבר והשר הנוכחי עמר בר-לב טענו שלא הוצג בפניהם איום בריחה דרך מנהרה, חוץ מאוחנה שציין כי האיום היחיד שהוצג בפניו סבב סביב כלא אשל. "ארדן אמר לנו שבמשך חמש שנים בתפקיד לא אמרו לו", אמר יו"ר הוועדה מנחם פינקלשטיין. "צ'יקו אדרי אמר לנו שיש דיבורים על בריחה דרך מנהרה, אבל זה 'משהו שרואים בסרטים'. לדברי אדרי, השב"ס טען שיש בידו מודיעין טוב, ונשללה אפשרות כזאת", הוסיף היו"ר.
ביטן אמר לחברי הוועדה כי "עם כניסת השר בר-לב לתפקיד הצגתי לו מסמך על אתגרי אגף המבצעים. איום הבריחה התת-קרקעי היה אחד משמונה האתגרים של האגף שבראשו עמדתי". ביטן גם התייחס לדבריו של בר-לב בוועדה, שמתח ביקורת על שב"ס.
"נעלבתי ממה שהוא אמר. הייתי סוהר, השתחררתי מגולני, לא הייתה לי עבודה, אז נכנסתי לבחינות ללשכת הגיוס למשטרה ולשב"ס. התייבשתי ללכת עם מדי שב"ס באותם ימים, כי ראיתי את הלעג ואת הצורה שבה התייחסו אלינו", אמר אדרי. "הגיע ניצב אריה ביבי מהמשטרה, והרים לנו את הרוח והמורל".
4 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
כלא גלבוע
(צילום: EPA)
ביטן המשיך בעדותו, והציג לחברי הוועדה את התוכניות לקידום עבודת השב"ס בתחומים המבצעיים והטכנולוגיים. הוא סיפר בנוסף איך חודש לפני הבריחה, וגם שבוע לפניה, הוציא מסמך שמבקש לרענן את לקחי סיכול הבריחה דרך המנהרה מ-2014 בכלא שאטה. הוא הדגיש כי חל כרסום בתוך הארגון בנוגע לאיום חפירת המנהרות, ואף ערך שיחת זום עם מפקדים במחוז הצפוני בעניין חשש בריחת אסירים.
לדבריו, במהלך חודש אוגוסט התקבל מודיעין שיש חשד שאסירי הג'יהאד האסאלמי ינסו לעשות דברים שיביכו את שב"ס, בין היתר בניסיון תקיפת סגל בית הכלא או בריחה. חברי הוועדה כינו את המסמך שהוציא ביטן, שבו הציף חשש לבריחה - "המסמך הנבואי". ביטן הסביר לוועדה על המניע שהוביל אותו לייצר דריכות בארגון: "התקבלה ידיעת זהב על התחממות הג'יהאד האסלאמי, ושההנהגה שלהם מתכוונת להתפטר. מדובר באות להפרות סדר, תקיפת סוהר או ניסיון בריחה".
"אני נלחם על החיים שלי - 32 שנים אני בארגון, מסוהר ביטחון ועד לתפקידי היום", אמר ביטן הנרגש לחברי הוועדה. "בשבועות האחרונים, כשנחשפתי לחומרי החקירה של המשטרה בפרשה, נדהמתי לראות את היקף המחדלים בכלא גלבוע, בכל המערכים", הוסיף. "הוועדה בחרה להזהיר את מפקד כלא גלבוע אמנם, אבל מה עם מנהל האגף? סמל המצבעים? עשרות סוהרים?", הלין ביטן.
ביטן הסביר שנחשף למספר עדויות לכשלים בתוך הכלא, שהובילו לבריחה: "בלילה שזה קרה ביצעו ספירה כמותית ופעלו בניגוד לספירת הביטחון. סוהרת במגדל ט' פעלה בניגוד להנחיות, לא דיווחה כששמעה רעש מתחתיה, לא הפעילה אמצעי תאורה ולא הייתה ערנית לנביחות הכלבים".
מפקד כלא גלבוע בוועדת החקירה
(צילום: נדב אבס)

"הסמב"צ אמר ששמע נביחות של כלבים אבל לא דיווח על כך. קצין המבצעים לא נתן הנחיות ביטחון. מפקד הכלא והקמ"ן לא ידעו שקממג'י עבר לתא חמש, שבו ישבו שלושה אסירים בעלי סיכון גבוה לברוח", המשיך ביטן. "הקמ"ן העביר אסירים בלי לרשום, סוהר ביטחון ביצע בדיקות בתא ולא זיהה סדק ברצפת המקלחת".
לדבריו של ביטן, מפקד כלא גלבוע, גונדר משנה פרדי בן שטרית, "לא ידע מה קורה בבית הסוהר שלו, ולא פעל לפי הפקודות". ביטן הוסיף כי "ביקשתי לצפות במצלמות מליל הבריחה, לראות איך הסוהרים נכנסו לאגף ואיך ביצעו ספירות. נהגו שם בניגוד לפקודות, וההתנהלות גבלה ברשלנות. לא ביצעו פקודות ונהלים, ולא הייתה משמעת מבצעית. אם כל גורם בכלא היה עובד לפי אחריותו המקצועית - לא הייתה מתרחשת בריחה".
4 צפייה בגלריה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
"בן שטרית לא ידע מה קורה אצלו בבית הכלא". מפקד הכלא בן שטרית
(צילום: שאול גולן)
לאחר סיכום שלב שמיעת העדויות, כאמור, הזהירה הוועדה את ביטן, מפקד כלא גלבוע גונדר-משנה פרדי בן שטרית, נציבת שב"ס קטי פרי ומפקד מחוז הצפון בשב"ס אריק יעקב כי הם "עלולים להיפגע" ממסקנות הוועדה. ביטן הלין כי חברי הוועדה בחרו להזהיר אותו, ודילגו על הדרג הפיקודי בשטח וסוהרי הביטחון. לדבריו, "מדובר בכשל מקומי של משמעת הסגל. אילו מטה המחוז הצפוני היה מנהל ומקיים הליכי פיקוח ובקרה קפדניים - ניתן להניח שהכשלים היו מתגלים מבעוד מועד".
בשלב זה פנה יו"ר הוועדה פינקלשטיין לביטן: "כל התקלות שמנית עד כה זה ממפקד כלא גלבוע ומטה. מפקד המחוז הצפוני אריק יעקב אמר בעדותו בימים האחרונים כי מפקד הכלא פרדי בן שטרית 'הונה אותו', וביצע מניפולציות בדיווחים. האחריות לבריחת האסירים, לדעתך, זה מבן שטרית ומטה?". ביטן השיב: "כל גורם שלא מימש את תפקידו הוא אחראי. אם כל גורם בכלא היה מבצע את תחום אחריותו - לא הייתה בריחה". ביטן סיים את היום הראשון לעדותו, ואמר: "כואב לי אישית הפגיעה באמון של הציבור בשב"ס".
פורסם לראשונה: 21:54, 03.08.22