שרת הפנים איילת שקד איימה הבוקר (שני) להטיל וטו על חוק יסוד: השוויון - אחרי שאתמול פורסם ב-ynet כי כחול לבן מתכוונת להעלות את החוק בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון. "מציעה לחברי הקואליציה להפסיק להשתעשע במחשבה לבצע שינויים שאינם מסוכמים בחוקי היסוד. זה לא יקרה, בדיוק כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני. אם נידרש, ימינה תעשה שימוש בזכות הווטו. מוטב להתמקד באתגרים הכלכליים והביטחוניים שלפנינו", אמרה שקד.
3 צפייה בגלריה
איילת שקד, בני גנץ
איילת שקד, בני גנץ
"זה לא יקרה, בדיוק כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני". שקד וגנץ
(צילום: דנה קופל, הדר יואביאן)
חוק זה הוא למעשה תיקון לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שבו יעוגנו הזכות לשוויון ואיסור אפליה. למעשה בכך שר הביטחון בני גנץ, שעוד במסע הבחירות הראשון שלו הבטיח לשנות את חוק הלאום, מנסה להקדים את שר האוצר אביגדור ליברמן שקרא לתיקון החוק.
גנץ אישר אתמול את הפרסום ב-ynet וכתב בטוויטר: "הגיעה העת לעגן את השוויון לפרט בחוק יסוד. בהובלת ח"כ איתן גינזבורג, כחול לבן תעלה מחדש את חוק השוויון להצבעה בוועדת השרים לחקיקה, לאחר שנדחה לפני כמה חודשים. אני קורא לכל חברי הממשלה לתמוך בחוק, ומקווה שנוכל לקדם זאת לטובת כלל אזרחי ישראל ומדינת ישראל".

3 צפייה בגלריה
אלי אבידר
אלי אבידר
"גוש השינוי נופל קורבן לאיומים של פוליטיקאית חסרת אלקטורט". אלי אבידר
(צילום: יריב כץ)
החוק יגדיר כי כל אזרחי ישראל שווים בפני החוק, וכי אין פוגעים בזכויות הפרט של אדם מחמת דת, גזע, מין או מכל טעם דומה אחר. עד כה הקואליציה, ובעיקר ימינה, התנגדה לחוק ובשל כך הוא נותר תקוע.
יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר בעקבות הודעתה של שקד: "‏אני קורא לקואליציה להיעזר במשותפת כדי להעביר את חוק השוויון למרות התנגדות שקד. לא שכחנו שרק לפני חודשיים שקד וחבריה העבירו את חוק הפרדת משפחות הגזעני בהשענות על האופוזיציה, למרות התנגדות מרצ".
ח"כ אלי אבידר חש כי שקד מתכוונת בדבריה גם ל"חוקי הנאשם" שהוא מעוניין לקדם, והגיב בטוויטר: "גוש השינוי נופל קורבן לאיומיה של פוליטיקאית חסרת אלקטורט, שמיום הקמת הקואליציה מאיימת יותר מקומתה הפוליטית. חוק נאשם בפלילים יעבור כי זה התיקון שיציל את הדמוקרטיה ויקיים את הבטחתנו לציבור שהביא אותנו לשלטון".
3 צפייה בגלריה
סגן אלוף מחמוד חיר א-דין
סגן אלוף מחמוד חיר א-דין
חשיפת שמו הציתה מחדש את הסערה. סא"ל מחמוד חיר א-דין
(באדיבות דובר צה"ל)
חוק הלאום שב לכותרות אתמול אחרי חשיפת זהותו של סא"ל מ' - מחמוד חיר א-דין - שנהרג במבצע חשאי ברצועת עזה ב-2018. אחרי פרסום שמו, קרא מנהיג העדה הדרוזית בישראל השייח מואפק טריף למקבלי ההחלטות לשנות את יחסם לדרוזים - ובהמשך שר האוצר אביגדור ליברמן, שחברי מפלגתו הצביעו בעד חוק הלאום, קרא לשנותו.
בתוך כך, בישיבת הממשלה אתמול התעמתו גנץ וראש הממשלה נפתלי בנט, כשגנץ תקף את בנט: "להרבה אנשים יש קרדיט על העבודה של הממשלה הזו אבל מול המצלמות דיברת רק על אני ואני ואני. אני בחדר ואתה מתייחס אליי כאילו אני שר הרווחה. היית צריך להזכיר אותי". בנט, מנגד, ענה לו: "תסתכל על דף הפייסבוק שלי. אני כל הזמן מזכיר", וגנץ השיב: "מאה אחוז. אני אעבור על דף הפייסבוק שלך, שם אני אקבל ביטוי".
עינב חלבי השתתפה בהכנת הכתבה