הקבינט המדיני-ביטחוני החליט הלילה (בין חמישי לשישי) כי סיוע הומניטרי לרצועת עזה יועבר דרך נמל אשדוד ומעבר ארז. בתום הדיון, נמסר כי הקבינט הסמיך את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ לנקוט צעדים מיידיים שיגבירו את הסיוע ההומניטרי לאוכלוסייה האזרחית ברצועה. ההחלטה התקבלה על רקע הלחץ והאולטימטום של ארה"ב - שבמסגרתו הנשיא ג'ו ביידן דרש מנתניהו לפעול להגברת הכנסת הסיוע ולנקוט צעדים מיידיים בנושא.
2 צפייה בגלריה
נתניהו וביידן
נתניהו וביידן
נתניהו וביידן
(צילום: דנה קופל, AP/Stephanie Scarbrough)
הסיוע, כך נמסר, "ימנע משבר הומניטרי, והוא הכרחי להבטחת המשך הלחימה ולהשגת יעדי המלחמה. לאור זאת, ישראל תאפשר אספקה זמנית של סיוע הומניטרי דרך אשדוד ומחסום ארז והגברת הסיוע הירדני דרך כרם שלום". בישיבת הקבינט נרשמה התנגדות מצד כמה שרים לעיקרון ההסמכה, אך בסופו של דבר לא התקיימה הצבעה.
לאחר מכן, תקף השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "לא התקיימה הצבעה הערב בקבינט על הסמכת השרים גלנט וגנץ על הגברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, וההודעה שפורסמה בנושא מטעם לשכת ראש הממשלה - אינה נכונה. הדרך הנכונה להחזיר את החטופים שלנו היא להפסיק את הכנסת הסיוע לעזה, ולהתנות תנאי - הומניטרי רק תמורת הומניטרי. חבל שבמקום להיכנס לרפיח, יש מי שמעדיף לעסוק בהכנסת ציוד לעזה שמגיע היישר לידי חמאס. חייבים להיכנס לרפיח עכשיו".
כמו כן, בצל האיומים של טהרן להגיב על חיסול שבעה אנשי משמרות המהפכה, בהם הבכיר חסן מהדווי בדמשק, נמסר כי "צה"ל נערך לכל התפתחות מול איראן, הן בהגנת העורף והן בהתקפה".
הבית הלבן בירך על הגברת הסיוע לעזה. "אנו מברכים על הצעדים שעליהם הכריזה ממשלת ישראל לבקשת הנשיא ביידן, בעקבות שיחתו עם ראש הממשלה נתניהו. יש ליישם את המהלכים באופן מלא ומהיר. כפי שאמר אמש הנשיא ביידן, מדיניות ארה"ב ביחס לרצועת עזה תיקבע לפי הערכת הפעולה המיידית של ישראל לגבי הצעדים הללו ואחרים - לרבות הגנה על אזרחים חפים מפשע והבטחת ביטחונם של צוותי הסיוע. אנו מוכנים לפעול בתיאום מלא עם ישראל, ירדן, מצרים, האו"ם וארגונים הומניטריים כדי להבטיח שהצעדים החשובים הללו ייושמו ויביאו לעלייה משמעותית בהכנסת הסיוע ההומניטרי לאזרחים בעזה", נמסר.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"יש מי שמעדיף לעסוק בהכנסת ציוד לעזה שמגיע היישר לידי חמאס". בן גביר
(צילום: יריב כץ)
מוקדם יותר, בשעה שבישראל היו שהגדירו את השיחה בין ביידן לנתניהו כ"טובה", הודעת הבית הלבן לא הותירה מקום לספק. היא כללה אמירות קשות ובעייתיות עבור ישראל - ואף אולטימטום אחרי התקרית הקשה של הרג עובדי הסיוע ברצועת עזה וסביב המצב ההומניטרי שם. בהודעת הבית הלבן סופקה יותר מרמיזה לכך שארה"ב עלולה להפסיק את התמיכה בישראל בהמשך המלחמה - ולאחר מכן, מפיו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ודובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי, הדברים נאמרו ישירות.
בהודעת הבית הלבן הוצב למעשה מעין אולטימטום לישראל: ארה"ב תקבע את המדיניות שלה ביחס לעזה על פי ההערכה שלה לגבי הפעולה המיידית של ישראל בהקשר ההומניטרי. בהודעה הרשמית לא הייתה התייחסות לסוגיית משלוחי הנשק לישראל, אך שני גורמים אמריקניים אמרו אמש לרשת NBC כי בשיחה ביידן "רמז בצורה חזקה" שארה"ב עשויה להתנות את הסיוע הצבאי לישראל בהתאם לפעולות שהיא דורשת ממנה בתחום ההומניטרי, וכן בנוגע לקידום הפסקת אש בהקדם האפשרי. "זה היה המסר", אמר אחד הגורמים.
"התקפות על עובדים הומניטריים והמצב ההומניטרי באופן כללי אינם מתקבלים על הדעת", נכתב בהודעת הבית הלבן על שיחת ביידן-נתניהו. "הנשיא הבהיר את הצורך של ישראל להכריז על שורת צעדים ספציפיים, קונקרטיים וניתנים למדידה לטיפול בפגיעה באזרחים, בסבל הומניטרי וביטחונם של עובדי הסיוע - וליישמם. מדיניות ארה"ב ביחס לעזה תיקבע על פי הערכת ארה"ב לגבי הפעולה המיידית של ישראל בצעדים אלה".
אינפו אינפוגרפיקה ג'ו ביידן בנימין ביבי נתניהו השיחה והאיום
דברי מזכיר המדינה בלינקן היו עוד יותר תקיפים. במסיבת עיתונאים אמש בבריסל בלינקן רמז למעשה כי התמיכה האמריקנית תיפגע - אם ישראל לא תעשה שינויים משמעותיים באופן שבו היא מנהלת את המלחמה. "אם לא נראה את השינויים שאנחנו צריכים לראות - יהיו שינויים במדיניות שלנו", אמר - ולא פירט מעבר לכך.
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, הביע "תסכול גובר", כלשונו - ופירט את "הצעדים הקונקרטיים" שמצפה ארה"ב לראות מישראל: פתיחת מעברי גבול נוספים לעזה, כניסת יותר משאיות מירדן, "עלייה דרמטית" בכמות הסיוע ההומניטרי, הפחתת הפגיעה באזרחים - וצעדים לתיאום והגנה על עובדי סיוע.
"נבחן את הגישה שלנו בהתאם להערכה שלנו כיצד הצד הישראלי מתאים את המדיניות ותהליכי קבלת ההחלטות. בואו נראה מה הם עושים ואיך הם מבצעים את מה שהם אומרים", אמר אמש בתדרוך בבית הלבן. קירבי הבהיר שארה"ב לא תסתפק בהצהרות: "נבחן מקרוב וננטר איך הם מבצעים את ההתחייבויות. אם לא יהיה שינוי במדיניות שלהם - אז יהיה שינוי מצידנו", אמר.