התקרית הקשה שהתרחשה אתמול לפנות בוקר (יום ג') במרכז רצועת עזה, ובה נהרגו שבעה אנשי ארגון סיוע בינלאומי בתקיפה לא-מכוונת של צה"ל, מעוררת הלם וזעזוע ברחבי העולם – ומנחיתה מכה תדמיתית קשה על ישראל. העובדה שבין ההרוגים אזרחי ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה ופולין – בעלות ברית של ישראל – הופכת את התקרית הזו למסובכת עוד יותר. אתמול נשמעו שלל קריאות מצד מנהיגים בעולם, שהביעו זעזוע מהתקיפה ודרשו חקירה עצמאית. כלי תקשורת ברחבי תבל עסקו בהרחבה ובכותרות הראשיות שלהם באסון.

9 צפייה בגלריה
עובדי ארגון הסיוע WCK במתחם חלוקת מזון באזור חאן יונס רצועת עזה ארכיון סיוע הומניטרי
עובדי ארגון הסיוע WCK במתחם חלוקת מזון באזור חאן יונס רצועת עזה ארכיון סיוע הומניטרי
עובדי ארגון הסיוע WCK במתחם חלוקת מזון באזור חאן יונס, ארכיון
(צילום: מתוך X)
בצה"ל עדיין חוקרים את הסיבות שהובילו לתקיפת שיירת הרכבים של עובדי הסיוע מהארגון World Central Kitchen ("המטבח המרכזי העולמי", המוכר בראשי התיבות WCK), אך מהמידע הראשוני עולה כי כטב"מים של חיל האוויר תקפו שלושה כלי רכב של ארגון הסיוע, לאחר שאלו קלטו מזון מספינת סיוע של הארגון שהגיעה לחופי עזה מקפריסין. ככל הידוע, כלי הטיס תקפו עם טילים קטנים את השיירה – והתקיפה לא נעצרה גם אחרי שחלק מיושבי הרכב הראשון שהותקף יצאו ממנו כדי לקבל סיוע רפואי.
שיירת הרכבים הותקפה סמוך לחצות בדיר אל-בלח, ולפי WCK היו בה שני כלי רכב משוריינים ורכב נוסף. בארגון מסרו כי הם הותקפו אחרי שפרקו את הסיוע מהספינות במחסן באזור, אף שהם סומנו כרכבי סיוע עם סמלים בולטים, ואף שפעילותם נעשתה בתיאום מול צה"ל. בתיעודים שהופצו אתמול בבוקר מהזירה נראה אחד הרכבים הרוס לחלוטין, בעוד על רכב אחר ניתן לראות חור על הגג – ממש לצד סמלו של WCK שהוטבע שם, כדי שניתן יהיה לזהותו כרכב סיוע גם מהאוויר.

9 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכבי הסיוע שהותקפו, "למרות התיאום והסימון"
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
חור בגג של אחד הרכבים, לצד סמל הארגון
(צילום: AFP)
WCK, יצוין, הוא הראשון להשתמש בנתיב הימי מקפריסין, שנפתח בחודש שעבר בתיאום עם צה"ל, והספינה שהגיעה אז לחופי הרצועה הייתה הספינה הבינלאומית הראשונה שמגיעה לשם זה כ-20 שנה, עוד לפני הטלת המצור הימי על עזה. בסוף השבוע הודיע ארגון הסיוע, אותו ייסד השף האמריקני-ספרדי הנודע חוזה אנדרס, כי שלושה כלי שיט נוספים הפליגו מנמל לרנקה לעבר רציף ימי מאולתר שהקימו אנשיו בחופי הרצועה. הרציף נבנה מהריסות בניינים שהופצצו – ומהווה "קדימון" לרציף הימי הגדול יותר שארה"ב טרם השלימה את בנייתו.
סוכנות הידיעות AP מדווחת כי לפי רישומי בית חולים שאליו הועברו הגופות, ברפיח, בין ההרוגים שלושה אזרחי בריטניה, אזרח פולני, אזרח אמריקני-קנדי, אזרחית אוסטרליה וכן פלסטיני אחד, שעבד גם הוא בארגון ושימש כנראה כאחד הנהגים. עד כה פורסמה רק שמה של ההרוגה האוסטרלית, זומי פרנקום בת ה-44, שרק לפני שבוע פרסם WCK סרטון שלה מחלקת סיוע לפליטים במתחם חלוקת מזון בדיר אל-בלח – אחד מבין כ-60 "מטבחים", כפי שמפעיל הארגון במרכז ובדרום הרצועה. בסרטון מציגה זומי לצופים "שף" שמתאר את המנות שחולקו באותו יום לפליטים – אורז ותבשיל ירקות ובשר.
זומי פרנקום, האוסטרלית שנהרגה, בסרטון מדיר אל-בלח לפני שבוע:

בריטניה "נחרדת", סין "מזועזעת"

מנהיגי העולם הביעו אתמול זעזוע פומבי מהתקרית הקשה ברצועת עזה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התקשר לשף הספרדי-אמריקני חוזה אנדרס, העומד בראש ארגון הסיוע WCK, ואמר לו כי הוא "אבל ביחד עם כל העולם" והביע "תנחומים עמוקים". הוא הוסיף: "אבהיר לישראל את החובה להגן על עובדים הומניטריים בעזה".
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח עם השף אנדרס, הביע את "צערו העמוק", התנצל על מותם הטרגי של העובדים, וביקש לשלוח את תנחומיו למשפחות וליקיריהן של כל אלו שאיבדו את חייהם. נשיא המדינה חזר על מחויבותה של ישראל להבטיח את חקירתה היסודית של הטרגדיה, שהתרחשה כחלק מהמלחמה המתמשכת נגד חמאס, והודה לו על מחויבותם לרווחתם של הישראלים והפלסטינים.
דובר הבית הלבן ג'ון קירבי התייחס בתדרוך עיתונאים לתקרית ואמר כי "אנחנו זועמים על התקיפה". לדבריו, "צה"ל חייב לעשות יותר כדי להגן על פעילים הומניטריים. ראינו את תגובות נתניהו וצה"ל ואת מחוייבותם לקיים חקירה מקיפה, אנחנו מצפים שתהיה מהירה ותוצאותיה יפורסמו בפומבי". הוא אף ציין שוב את הנמל הארעי שארה"ב בונה בחופי עזה, והבהיר כי לא תהיה כניסה קרקעית של חיילים אמריקנים לרצועה.
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק פרסם מוקדם יותר אתמול הודעה שבה אמנם תמיכה מסוימת בישראל, אך בלשכתו מסרו לאחר מכן כי הוא שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ודרש "חקירה עצמאית, יסודית ושקופה". דובר מטעם דאונינג 10 הוסיף כי "סונאק אמר כי הוא נחרד מהרג העובדים, כולל האזרחים הבריטים, בתקיפה האווירית ברצועה. ראש הממשלה אמר שיותר מדי עובדי סיוע ואזרחים קיפחו את חייהם בעזה, ושהמצב ברצועה נהיה יותר ויותר בלתי נסבל".
9 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק. "דורש חקירה עצמאית, יסודית ושקופה"
(צילום: EPA / NEIL HALL)
9 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
סין מזועזעת, וגינתה גם את החיסול בסוריה. הנשיא שי ג'ינפינג
(צילום: Sputnik/Vladimir Astapkovich/Kremlin via REUTERS)
גם אוסטרליה שנחשבת ידידה של ישראל קראה לחקירה תוך שהיא נזהרת מהאשמות חריפות מדי. גורמים אחרים נשמעו תקיפים הרבה יותר: שר החוץ האירופי ג'וזפ בורל, שרק לאחרונה האשים את ישראל בהרעבה מכוונת של העזתים, כ"שיטת מלחמה" לטענתו, מיהר אתמול לגנות את מה שכינה "תקיפה של צה"ל", עוד לפני שפרטי התקרית התבהרו, ודרש חקירה: "למרות כל הדרישות להגן על אזרחים ועובדים הומניטריים, אנו רואים קורבנות חפים מפשע חדשים".
גינוי נשמע גם מסין, שטרחה לגנות לא רק את התקרית בעזה אלא גם את חיסול הבכיר האיראני שיוחס לישראל בסוריה. במשרד החוץ בבייג'ינג הביעו "זעזוע" וציינו כי פגיעה בתשתיות אזרחיות מהווה הפרה של הדין הבינלאומי. קריאה לחקירה השמיע גם נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס, שציין כי WCK הוא "שותף מרכזי" במאמצים להעביר סיוע לעזה מהים, תוך שהוא מציין כי חרף האסון יש "להכפיל" את המאמצים לספק סיוע דרך הנתיב הימי.
על רקע ההבנה שמדובר במכה תדמיתית קשה לישראל, דובר צה"ל פרסם הצהרה מיוחדת באנגלית שבה הבטיח כי תיערך חקירה עצמאית ויסודית במטרה "להפחית את הסיכוי של מקרים כאלו להישנות". הגרי שיבח את פעילות הסיוע של WCK, אמר שמשימתו "נעלה וחיונית" – וסיפר גם ששוחח אישית עם מייסד הארגון, חוזה אנדרס, והביע בפניו את תנחומיו.
הגרי הדגיש כי בנוסף לפעילות הסיוע של WCK ברצועה, שנעשית לדבריו בתיאום צמוד עם צה"ל, ארגון הסיוע הזה היה גם מבין הראשונים שהגיעו לישראל כדי לסייע לאזרחיה אחרי טבח 7 באוקטובר. "עבודת WCK קריטית – הם בחזית האנושיות. אנו נגיע לשורש העניין ונשתף את הממצאים בשקיפות לציבור". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע צער על המקרה, ומסר: "זה קורה במלחמה, אנחנו בודקים את זה עד תום, עומדים בקשר עם הממשלות, ונעשה הכול כדי שהדבר הזה לא יישנה".
אז מיהו אותו ארגון שהרג אנשיו מעורר זעזוע בעולם? העובדה שהמייסד שלו הוא השף המפורסם חוזה אנדרס, זוכה שני כוכבי "מישלן" שנחשב למי שהכיר לאמריקנים את מנות הטאפאס הקטנות, תורמת כנראה לעוצמת הסערה.

"גדודי שפים", שהסתכנו גם באוקראינה

אנדרס בן ה-54 הקים את ארגון הסיוע ב-2010, אחרי שנסע אז להאיטי כדי להאכיל את נפגעי אסון רעידת האדמה האדירה שפקדה את האי הקריבי. מאז פעלו הוא ואנשיו לספק מזון לנפגעים בשלל אזורים בעולם: מיוסטון ופורטו ריקו אחרי הוריקנים שפגעו בהם, דרך מערב ארה"ב ואוסטרליה אחרי שריפות ענק, וגם למהגרים בגבול ארה"ב-מקסיקו – והפליטים שברחו מאוקראינה אחרי הפלישה הרוסית.
9 צפייה בגלריה
חוזה אנדרס מייסד ארגון הסיוע WCK שעובדיו נהרגו ב דיר אל-בלח רצועת עזה בצילום ארכיון מפעילות ב חרסון אוקראינה 2022
חוזה אנדרס מייסד ארגון הסיוע WCK שעובדיו נהרגו ב דיר אל-בלח רצועת עזה בצילום ארכיון מפעילות ב חרסון אוקראינה 2022
אנדרס בחרסון, אוקראינה, ב-2022
(צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
הארגון מצהיר כי משימתו היא "להיות הראשונים בקו החזית, ולספק ארוחות טריות בתגובה למשברים הומניטריים, סביבתיים וקהילתיים", ולא פעם לוקחים אנשיו סיכון בפעילות באזורי לחימה. אנדרס עצמו נסע לאוקראינה בשיא הקרבות מול רוסיה ב-2022, ובאפריל אותה שנה פגע טיל רוסי סמוך למסעדה בחרקוב שבה הוא ואנשיו בישלו מזון. ארבעה מאנשי הארגון נפצעו באותה תקרית, שמתגמדת ביחס לתקרית הנוכחית בעזה.
WCK מפעיל את מה שהוא מכנה "גדודי שפים" – של בשלנים שמשתמשים בקשרים מקומיים כדי לספק מזון לאזורים בעיתות משבר. בעדות לתשומת הלב הרבה שמושכת פעילות הארגון, ב-2021 העניק לו המיליארדר ג'ף בזוס תרומת ענק בשווי של 100 מיליון דולר.
אנדרס הוא כאמור אחד השפים המפורסמים בארה"ב. בריאיונות בעבר סיפר כי עזב את בית משפחתו בספרד כבר בגיל 15, ומימן בעצמו את לימודי הקולינרייה. לארה"ב עבר בגיל 21, כשלדבריו בכיסו רק 50 דולר. ב-1993 הקים את המסעדה הראשונה שלו בוושינגטון הבירה, ומאז צמחה האימפרייה העסקית שבבעלותו ליותר מ-30 מסעדות בעולם. ב-2018 נכלל ברשימת 100 האנשים המשפיעים בעולם של מגזין "טיים".
9 צפייה בגלריה
עובדי ארגון הסיוע WCK במתחם חלוקת מזון באזור חאן יונס רצועת עזה ארכיון סיוע הומניטרי
עובדי ארגון הסיוע WCK במתחם חלוקת מזון באזור חאן יונס רצועת עזה ארכיון סיוע הומניטרי
"גדודי שפים". עובדי WCK ברצועת עזה
(צילום: מתוך X)
לעזתים מסייע הארגון של אנדרס כבר מתחילת המלחמה, ולטענתו מאז אוקטובר הוא העביר לרצועה 42 מיליון ארוחות – בכל דרך אפשרית: מהיבשה, מהאוויר ומהים. WCK הוא זה שכאמור "פרץ" את הדרך הימית (בתיאום מול צה"ל), ואנדרס הסביר לאחרונה כי מטרת השיטה הזו היא להעביר את הסיוע לצפון הרצועה, אזור שבו קשה הרבה יותר לספק מזון ומצרכים חיוניים באמצעות משאיות, גם בשל הקרבות וגם בשל שלל תקריות שבהן המשאיות נבזזו באלימות. באחת התקריות נהרגו עשרות עזתים, לפי צה"ל בשל עומס ודריסה על ידי נהגי המשאיות, אבל הדיווחים של ירי חיילי צה"ל בתקרית ההיא פגעו גם הם בתדמיתה של ישראל – והגבירו את הלחץ הבינלאומי עליה.

על אסון ההצנחה אנדרס אמר: "תקלות קורות"

אנדרס סיפר לאחרונה כי במסגרת הניסיון להביא סיוע לצפון הרצועה, ארגונו משתף פעולה גם עם ירדן – שמובילה את מבצעי ההצנחה האווירית. בריאיון ל-NBC בחודש שעבר הוא אף סיפר כי טס יחד עם המלך עבדאללה באחד ממטוסי התובלה שהצניחו סיוע, ובצל תקרית שבה נהרגו כמה אזרחים מחבילה שהמנצח שלה לא נפתח – הסביר שלפני שמבצע ההצנחות החל בוצעו ניסויים במדבר הירדני. "דברים קורים, תקלות קורות", אמר בהתייחסות לאסון ההצנחה (שגם כעת לא ברור מי היה אחראי לאותה הצנחה כושלת).
כעת הוא סלחן פחות, ובהודעה שפרסם אתמול בבוקר בעקבות הרג עובדי הארגון אמר אנדרס שעל ישראל להפסיק את "ההרג חסר ההבחנה". מנכ"לית הארגון ארין גור הייתה חריפה יותר, ואמרה שהתקרית בלתי נסלחת. "זו לא רק מתקפה נגד WCK, זו מתקפה על ארגונים הומניטריים שפועלים במצבים הכי קשים, שבהם מזון משמש כנשק במלחמה", האשימה.
9 צפייה בגלריה
הצנחה הצנחת סיוע  הומניטרי מנצח בשמי רצועת עזה
הצנחה הצנחת סיוע  הומניטרי מנצח בשמי רצועת עזה
הצנחת סיוע בשמי הרצועה. "תקלות קורות", אמר בעבר אנדרס
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
WCK הוא אחד מארגוני הסיוע המרכזיים שפועלים ברצועה, אך בעקבות האסון הודיע על השעיית פעילותו – עד להודעה חדשה. ארגון סיוע אמריקני נוסף, "אנרה", הודיע גם הוא השעיית פעילותו ברצועה. מנכ"ל הארגון הזה, שון קרול, אמר ל-BBC כי יחד עם WCK שני הארגונים העבירו לרצועה 2 מיליון ארוחות מדי שבוע. כשנשאל מי יספק במקומם את המזון, השיב: "לכוח הכובש יש חובה על פי הדין הבינלאומי לדאוג לאוכלוסייה שנמצאת תחת כיבוש".
כפי שציין הגרי, WCK סייע בשלבים הראשונים של המלחמה לא רק לעזה – אלא גם למפונים בישראל. יותם דוקטור, מבעלי מסעדת "האחים" בתל אביב, סיפר כי הארגון של אנדרס פנה אליהם אז וביקש סיוע, כיוון שהמסעדה הקימה אז חמ"ל אוכל גדול עבור המפונים.
9 צפייה בגלריה
איסוף תרומות בכיכר דיזנגוף
איסוף תרומות בכיכר דיזנגוף
איסוף תרומות אחרי טבח 7 באוקטובר, בתל אביב. גם WCK סייע אז
(צילום: מוטי קמחי)
"הם הבינו שהם צריכים לתמוך בישראל וקיבלו החלטה שהם באים לעזור כאן, ויצרו איתנו קשר ורצו להבין מאיתנו איך מקימים כאן תשתית שתיתן מענה לכל הצרכים האזרחיים שהתעוררו", אמר. לדבריו, "הם הקימו כאן מערך שסיפק בערך 30 אלף מנות ביום למשך כחודשיים-שלושה לכל המפונים, וכל מיני צרכים הומניטריים אזרחיים שהתעוררו".
גם מנכ"ל עמותת "פתחון לב" אלי כהן סיפר כי "במשך חודשים ארוכים ה-WCK תמך בעשרות אלפי משפחות בישראל שנפגעו כתוצאה מהמלחמה ורכש עבורן יותר מ-80,000 סלי מזון וסיוע במיליוני שקלים, וביחד עם 'פתחון לב' הביא בידינו את האפשרות לסייע בצורה משמעותית למשפחות מפונות רבות. רבים הישראלים שנעזרו בסיוע שסיפק הארגון למענם, ועל כך אנו מוקירים להם תודה. אנחנו מבקשים לחזק מכאן את מנכ"לית הארגון, ארין גור, מייסד WCK, השף חוזה אנדרס, השפית רותי רוסו המתנדבת בארגון וכלל העובדים, המתנדבים ובני המשפחה בשעתם הקשה הזו".
פורסם לראשונה: 22:36, 02.04.24