4 צפייה בגלריה
אבי אלקלעי בנימין נתניהו
אבי אלקלעי בנימין נתניהו
אלקלעי ונתניהו
(צילום: שלו שלום, אוליבייה פיטוסי)
עורך אתר "וואלה" לשעבר, אבי אלקלעי, המשיך הבוקר (רביעי) להעיד בבית המשפט המחוזי בירושלים בתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה), שבו מואשם ראש הממשלה בנימין נתניהו בקבלת שוחד מאנשי העסקים שאול ואיריס אלוביץ' וכן במרמה והפרת אמונים. "כשהייתי עורך ראשי, זה כמעט הדבר היחיד שהתעסקתי בו כל היום - למשך כל היום", העיד בעניין הפניות לגבי ידיעות על משפחת נתניהו.
אלקלעי לא היה מוגדר באופן רשמי כעורך וואלה, אך בפועל שימש בתפקיד זה. עדותו מגיעה אחרי זו של ינון מגל, שהיה עורך האתר לפניו - עד שעזב לפוליטיקה. העדות החלה בחקירה ראשית של התובעת מהפרקליטות, עורכת הדין יהודית תירוש.
בתחילה סיפר אלקלעי על כתבה שנשלחה כהודעת דוברות בעניין טיול שערכו בני משפחת נתניהו. "הכתבה הגיעה מלמטה, מהדסק, והוא נפסלה כי אמרו שזה לא מעניין", העיד, "ואז - הגיעה הנחיה מלמעלה". אלקלעי תיאר לחצים כבירים מצד מנכ"ל האתר אילן ישועה, שדרש להכניס את הכתבה. באולם הוצגה הודעה ששלח ישועה לאלקלעי: "אבי, שלחתי תמונות וטקסטים של קים (נתניהו)... אשתו של קים רותחת... מתי זה עולה???". התובעת תירוש שאלה: "כמה קרה שהודעות דוברות כאלה לא מעניינות של נתניהו נכנסו משום שישועה ביקש?". אלקלעי השיב: "הרבה מאוד פעמים".
4 צפייה בגלריה
אבי אלקלעי
אבי אלקלעי
אלקלעי בבית המשפט, אתמול
(צילום: שלו שלום)
העד ציין אתמול כי "היה עולם מונחים שלם סביב משפחת נתניהו. 'הרבה פטרוזיליה' זה היה הרבה תמונות של שרה נתניהו. 'פחות פפריקה' זה פחות חריף. הכינוי לנתניהו היה 'קים', על שם שליט צפון קוריאה ששולט בעיתונות". הוא הוסיף: "בתפיסה שלי וואלה באותה תקופה לא היה עיתון, הוא היה מסעדה שמשרתת לקוח - משפחת נתניהו". אלקלעי סיפר על לחץ אדיר שמטרתו להכניס ידיעות שייטיבו עם משפת נתניהו. "עברו את הכתבים, פנו גם אל דוד ורטהיים, עורך ברנז'ה. רק אחרי שכולם סירבו - זה הגיע אליי. אלה סוג הדברים שאני מכנה פשעים", אמר.
אתמול סיפר העורך לשעבר כי חילק את התערבויות העיתון לשלוש קטגוריות: פשעים, חטאים ועוונות. "'פשעים' זה משהו שלא עושים, גם אם מצמידים אקדח לרקה. 'חטאים' היו רוב ההתערבויות, שכללו בעיקר שינויי כותרות, טקסט, מיקום כתבות. ה'עוונות' היו עניינים שטחיים יותר, למשל: להוסיף או להחליף תמונה של שרה".
לדבריו, "פשע אחר היה שניסו לפנות אליי דרך יוסי כהן, עורך הדין של המשפחה. הייתה תקופה שבה נטען שיש חקירה משטרתית נגד מני נפתלי. עשינו בירורים וראינו שאין ממצאים לחקירה הזאת. עם זאת, היה לחץ לפרסם שיש ממצאים דרמטיים בחקירה נגד נפתלי. ביררנו, ולא היו ממצאים כאלה. גם בנושא הזה סירבנו להדהד את הפשעים של מני נפתלי, שכנראה לא היו באותו הרגע".
התובעת תירוש פנתה לאלקלעי. "תרחיב על התדירות של הפניות לגבי ידיעות על משפחת נתניהו", אמרה. הוא השיב: "אמרתי בחקירה, ואני עומד מאחורי זה - מרבית הזמן כשהייתי עורך ראשי, זה הדבר הכמעט יחידי שהתעסקתי בו כל היום - למשך כל היום". השופט משה בר-עם שאל: "כל יום, כל היום?". אלקלעי התעקש והוסיף: "כן. זאת לא שאלה פילוסופית, זאת שאלה אמפירית. אפשר לקחת את ההתכתבויות, לעשות פה מדגם ולהראות אנליזה המציגה כמה זמן התעסקתי בזה".
בשלב זה הוצגה התכתבות מיום 19.3.15, בעניין כתבה על בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו.
ישועה:
(9:36) - עמרי נחמיאס, מעורבות של הילד בקמפיין. יאיר נתניהו.
(9:39) - וודא שזה לא עולה.
(9:40) - עדכן אותי בבקשה כי אוכלים לי את הראש.
אלקלעי:
עמרי התקשר לחפץ לקבל פרטים לכתבה, לא שלילית בכלל, על תחילתו של יאיר להיות מעורב בפוליטיקה וההירתמות שלו בקמפיין של אבא, מדגיש - לא שלילי כי אין שום פסול בזה... גם הבן של לפיד עבד בקמפיין... ביבי הודה להם על הבמה לאחר הזכייה... בכל אופן ביקשתי מברוך לא לפרסם עד שאני רואה ומאשר... אראה בבוקר ואתייעץ אתך... לא יפורסם עד שנחליט לכאן או לשם...
ישועה:
(9:42) - בסדר, נדבר בבוקר אבל שלא יעלה בשום אופן בלי שנחליט יחד תודה.
(9:44) - וודא שלא מתפקשש!!!!!!! זה 2-3 ימים גורליים!!!!
אלקלעי: שתהיה לי בריא איך שהגורל נמתח אצלך על לוח נשנה... אתה לא יודע שהגורל מכה כמו ברק???? אל דאגה יקירי לא יעלה עד שנחליט ביחד.
ישועה: תודה!!!!
4 צפייה בגלריה
אילן ישועה בבית המשפט
אילן ישועה בבית המשפט
כתב לאלקלעי בתכתובת: "עדכן אותי בבקשה כי אוכלים לי את הראש". ישועה
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
 יאיר נתניהו בדיון בביהמ"ש השלום כפ"ס
 יאיר נתניהו בדיון בביהמ"ש השלום כפ"ס
יאיר נתניהו
(צילום: יאיר שגיא)
התובעת תירוש פנתה שוב לאלקלעי. "עלתה טענה במשפט הנוגעת לדעות הפוליטיות שלך, למשל שסירבת להכניס דברים הקשורים לראש הממשלה בגללן". הוא השיב: "אני שולל את הטענה הזו. רק אתמול עלתה כאן דוגמה של איילת שקד שהתקשרה יום אחד אחרי פרסום של כתבה לגבי צעדים נגד מיידי אבנים שהיא יזמה, בניגוד למה שנכתב, ואני אמרתי - בסדר גמור, נלך ונבדוק ונתקן אם צריך, בדיוק כפי שקורה כל הזמן בין פוליטיקאים לעיתונאים שמבקשים דברים שקשורים לפרסום שלהם. לא בדרישות ולא באדנות שהייתה כשהדבר נגע למשפחת נתניהו. הייתי בעיתונות הרבה שנים. הייתי מנכ"ל של חברת חדשות ולא היטיתי דברים לפי השקפתי הפוליטית. אולי הסלידה התפתחה בעקבות ההתערבויות".
לאחר החקירה הראשית, החלה ההגנה בחקירה הנגדית, שתתחדש ביום שני, על ידי סנגורו של אלוביץ' עו"ד ז'ק חן. לאורך שני ימי העדות עלה עניין הגדרת תפקידו של אלקלעי: מדוע אינו מוגדר כעורך הראשי, אך בפועל משמש ככזה. אלקלעי סיפר שהעדיף להגדיר עצמו כ"עורך האחראי", משום שלטענתו "בעל המילה האחרונה בתחום התוכן ב'וואלה' הוא אילן ישועה" - ולא העורך הראשי.
חן טען שהעובדה שהוא לא מונה להיות עורך ראשי, מפריעה לו. אלקלעי הסביר כי הוא לא רצה להיות בתפקיד העורך הראשי אלא רק רצה "טייטל" שבמסגרתו יוכל לנהל ולחלק הוראות לצוות. "אנשים בחברה לא הבינו מה פתאום אני יושב בחדר של ינון מגל", אמר.