4 צפייה בגלריה
מסר מוושינגטון, אחרי פיטורי שר הביטחון
מסר מוושינגטון, אחרי פיטורי שר הביטחון
מסר מוושינגטון, אחרי פיטורי שר הביטחון
(צילום: רויטרס)
בוושינגטון התייחסו הלילה (בין ראשון לשני) להפגנות חסרות התקדים ברחבי הארץ לאחר פיטורי שר הביטחון יואב גלנט ואמרו כי הם "מודאגים מהמצב בישראל". דוברת במועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן אמרה כי ארה"ב "קוראת בתוקף למנהיגים בישראל להגיע לפשרה - בהקדם האפשרי". הדוברת, אדריאן ווטסון, אמרה כי האמריקנים מאמינים שפשרה היא "הדרך הטובה ביותר עבור אזרחי ישראל".
היא התייחסה גם לשיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואמרה כי "הנשיא דן לאחרונה עם ראש הממשלה נתניהו והבהיר לו כי ערכים דמוקרטיים תמיד היו, וחייבים להישאר, סימן ההיכר של מערכת היחסים בין ארה"ב לישראל". ווטסון המשיכה: "חברות דמוקרטיות מתחזקות על ידי איזונים ובלמים. שינויים מהותיים בשיטה הדמוקרטית יש לבצע בקונצנזוס הרחב ביותר".
4 צפייה בגלריה
מחאה באיילון
מחאה באיילון
המחאה באיילון, הלילה
( צילום: AP/Oren Ziv)
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט והרצי הלוי
יואב גלנט והרצי הלוי
גלנט קרא לעצור אחרי אזהרות בכירי מערכת הביטחון - ושילם את המחיר
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
לאחר הודעת לשכת ראש הממשלה על פיטורי גלנט, יממה לאחר שהתריע מפני הסכנות הביטחוניות בשל המהפכה המשפטית, רבבות יצאו להפגנות בעשרות מוקדים ברחבי הארץ - כשהמרכזי שבהם היה הפגנת ענק ספונטנית על נתיבי איילון - שחסומים מהשעה 22:00 אמש. שר הביטחון עצמו הגיב ואמר כי "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי".
בכירים בקואליציה אמרו הלילה כי ישנו "סיכוי גדול" שחקיקת המהפכה המשפטית תידחה. יו"ר ש"ס אריה דרעי ויהדות התורה הודיעו לראש הממשלה בנימין נתניהו כי יתמכו בעצירת החקיקה מיידית ו"בכל החלטה שתתקבל", וגם קולות בליכוד הביעו תמיכה בעצירה. מנגד, שר המשפטים יריב לוין עדיין מתנגד לכך בתוקף, ואף איים להתפטר. הבוקר בשעה 09:00 צפויים להתכנס ראשי הקואליציה במשרד ראש הממשלה.
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי יריב לוין בנימין נתניהו
אריה דרעי יריב לוין בנימין נתניהו
דרעי תומך בעצירת החקיקה, לוין מתנגד בתוקף
(צילום: אלכס קולומויסקי, קובי קואנקס, EPA)
בינתיים, נתניהו מקיים התייעצויות בפורום מצומצם, אחרי שפיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט הובילו לגל מחאה ספונטני וחסר תקדים בהשתתפות רבבות בשורת מוקדים ברחבי הארץ. גם בבית הנשיא מעורבים במגעים לעצירת החקיקה. בין היתר משתתפים בהתייעצות צוותו הקרוב של נתניהו, יו"ר ש"ס דרעי, שר החינוך יואב קיש והשר לעניינים אסטרטגיים ומקרובו של רה"מ רון דרמר.
שר התרבות והספורט מיקי זוהר סימן את הכיוון: "שילמנו מחיר כבד על כישלון ההסברה. הרפורמה במערכת המשפט היא נחוצה וחיונית, אבל כשהבית בוער, לא שואלים מי צודק אלא שופכים מים ומצילים את יושביו. אם ראש הממשלה יחליט לעצור החקיקה כדי למנוע את הקרע שנוצר בעם, אנחנו חייבים לתמוך בעמדתו".
גם השר עמיחי שיקלי קרא "צריך להודות, ביושר - טעינו בניווט. זה קורה גם לנווטים המנוסים והטובים ביותר. וכמשתברברים בניווט התנאי הראשוני לתיקון הוא היכולת לומר טעינו. טעינו, לא בזיהוי הצורך הבוער ברפורמה, היא חיונית מאי פעם, אלא באופן ביצועה". שיקלי הציע "להיענות לקריאתו של בני גנץ שנראה שמגיעה מכוונה כנה ונקייה. לשרטט מפת דרכים מחודשת להמשך החקיקה להציג אותה לציבור ולקבוע מראש כללי משחק שיביאו לידי ביטוי ברור את הכרעת העם שיצא לבחירות בפעם החמישית".
השר ניר ברקת, שהוזכר כאחד המועמדים להחליף את גלנט המפוטר, שבר שתיקה אחריהם ומסר: "מדינת ישראל היא מעל הכל. עם ישראל מאוחד הוא מעל הכל. אני אגבה את ראש הממשלה בהחלטה לעצור ולחשב מסלול מחדש. הרפורמה נחוצה ונעשה אותה - אבל לא במחיר מלחמת אחים". גם ביטן ואדלשטיין תומכים בעצירת החקיקה.