ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין הכריזו בצהריים (יום ו') בקריה שבתל אביב על השלמת העסקה עם ענקית התרופות פייזר לאספקת חיסונים נגד קורונה לישראל. ההסכם שנחתם מתייחס לרכש של שמונה מיליון מנות שיינתנו לארבעה מיליון ישראלים - שתי מנות לכל אדם. עוד אמר נתניהו כי הוא פועל להשגת חיסונים לכלל האזרחים וציין כי הוא מנסה לקדם את ישראל בתור העולמי. עם זאת, הוא הבהיר כי החיסונים טרם אושרו בידי רשויות הבריאות בארה"ב ובישראל. ynet העביר את הדברים בשידור ישיר.
נתניהו פתח את דבריו ואמר: "זה יום גדול למדינת ישראל ויום גדול בדרך לניצחון שלנו על הקורונה". הוא הוסיף כי החיסון המדובר "דורש שתי מנות לאדם. השאיפה היא שאספקת החיסונים תחל בינואר ותתגבר בחודשים שלאחר מכן. הדבר תלוי באישורים של רשויות הבריאות בארה"ב ובישראל".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו חיסון קורונה פייזר
בנימין נתניהו חיסון קורונה פייזר
נתניהו והחיסון של פייזר
(צילום: רויטרס, אוהד צויגנברג)
"יש לנו עוד הסכמים עם חברות מבטיחות בדרך לקבלת חיסונים", הוסיף ראש הממשלה. "המטרה היא לאפשר חיסון לכל אדם בישראל בלי יוצא מן הכלל. אני עובד מול ידידיי, מנהיגי העולם, כדי להבטיח שנקבל החיסון עם מדינות מובילות בעולם ולא נידחק בתור.
"אני רוצה להודות למנכ"ל חברת פייזר, אלברט בורלה, על שיחות הטלפון בינינו. הוא היה קשוב לי בכל שעה של היממה, גם בשתיים לפנות בוקר. אני מודה על שהשיחות בינינו הביאו להסרת המכשולים האחרונים ולסגירת העסקה, לרבות הוספת מיליון מנות חיסונים לאזרחי ישראל".
"עד קבלת החיסונים", המשיך נתניהו, "ומתוך הנחה שהם יאושרו, יחלפו עוד חודשים ולכן כולנו מצווים לשמור על ההנחיות והכללים עד אז. היום אנו רואים את האור בקצה המנהרה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין מודיעים על השלמת ההסכם לרכישת החיסונים מפייזר
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין מודיעים על השלמת ההסכם לרכישת החיסונים מפייזר
נתניהו ואדלשטיין
(צילום: לע"מ)
לאחר מכן אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין: "אנו מגיעים לכאן עם בשורה חשובה, אך לא צפירת ארגעה. אנו מקווים שכבר בתחילת 2021 יגיעו כמויות משמעותיות של החיסון של חברת פייזר לישראל. זאת בשורה חשובה ביותר, אבל כפי שאמרתי - עלינו לא להיכנס למצב של שאננות. יש עדיין לשמור על עטיית המסכות, שמירת המרחק וכל הכללים הבריאותיים".
בהודעה משותפת שפרסמו השניים לאחר מכן נמסר כי החתומים על ההסכם מהצד הישראלי הם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, וחשב המשרד רו"ח חסן עיסמאיל. מטעם פייזר חתמה סמנכ"לית החברה ג'נין סמול.
יו"ר ומנכ"ל פייזר, ד"ר אלברט בורלה, מסר: "לאור ההגעה לאבן דרך משמעותית בתוכנית פיתוח החיסון שלנו, העולם מתחיל לחוש שביב של תקווה שחיסון פוטנציאלי יוכל לסייע בסיום המגפה העולמית המחרידה הזאת. היום גיבשנו הסכם אספקה עם ממשלת ישראל, שיאפשר לאזרחיה להתחסן נגד COVID 19 ברגע שהחיסון יאושר לשימוש על ידי הרשויות הרגולטוריות".
ישראל חותמת על הסכם עם פייזר באיחור אחרי האיחוד האירופי, ארה"ב, יפן, קנדה ומדינות נוספות ותחת אזהרה שאם לא תחתום - יועברו מיליוני החיסונים למדינות אחרות. לפני כן חתמה ישראל בחודשים האחרונים על הסכמים עם החברות האמריקניות מודרנה וארקטורוס. אדלשטיין ציין כי המשימה הישראלית היא "לא לשלם יותר מדי וגם להיות בטוחים שמיצינו כל כיוון מול כל חברה, לא שמנו את כל הביצים בסל אחד".

נתונים לא מעודדים על קצב ההדבקה

בתוך כך, פרסם מוקדם יותר משרד הבריאות כי מקדם ההדבקה (R), שהוא הנתון המהותי לקביעת ההקלות הבאות, עלה היום ל-1 - לראשונה מאז היציאה מהסגר. הפעם האחרונה שבה נרשם מקדם זה הייתה בסוף ספטמבר. מנתוני משרד הבריאות עולה כי המקדם הכללי עומד על 1.0. הנתון בחברה הכללית עומד על 0.94, בקרב חרדים - 0.92 ואילו אצל ערבים הוא גבוה יותר - 1.07.

מקדם ההדבקה מסומן באות R שהיא קיצור של המילה Reproduction – הִתְרָבּוּת. כאשר מדד R גדול מ-1, מספר החולים גדל בקצב מעריכי (אקספוננציאלי) ומוכפל בכל פרק זמן מסוים. המטרה היא להגיע ל-R נמוך מ-1, שכן במקרה כזה חולה אחד מדביק פחות מאדם אחד.
לפי המתווה של ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, המקדם צריך לרדת מ-0.8 כדי להמשיך בהקלות. בצל הנתונים הללו, אומרים גורמים במשרד הבריאות כי יוסיפו לדבוק בעמדה שלא ניתן להוציא לפועל את השלב השלישי בהקלות.
השלב השלישי בהקלות כולל את פתיחת מרכזי קניות ומסחר, שווקים, מוזיאונים, מכוני כושר והרחבת פתיחת מערכת החינוך לכיתות ה'-ו' וכן י"א-י"ב. קבינט הקורונה שהתכנס אתמול לא הגיע לשום החלטה ובכחול לבן הביעו התנגדות נחרצת לרעיון של עוצר לילי.

נתוני התחלואה העדכניים

דו"ח מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ"ן קובע כי הנתונים מהשבועיים האחרונים מעידים על עצירה בירידת התחלואה ברמה הארצית. אם תימשך המגמה הנוכחית לנוכח ההקלות שבוצעו ואלו שעומדות על הפרק, צפויה עלייה מחודשת בתחלואה בימים הקרובים.
בדו"ח מצוין כי תיתכן הדבקה בחללים סגורים ובלתי מאווררים גם במרחק גדול משני מטרים. התנאים המקדמים הדבקה כוללים שהות ארוכה ומרובת משתתפים בחלל לא מאוורר, בפרט בעת קיום פעילויות דוגמת ספורט, שירה או דיבור בקול. לכן, מומלץ לאוורר היטב חללים סגורים, לעטות מסכות בזמן השהייה בהם בכל עת ולהעדיף לקיים פעילויות ומפגשים הכרחיים באוויר הפתוח, דווקא בעונת החורף.
בתוך כך, 815 נדבקים חדשים בקורונה אובחנו אתמול. זהו המספר הגבוה ביותר בעשרת הימים האחרונים. כך עולה מנתונים עדכניים שפרסם משרד הבריאות. שיעור החיוביים עומד על 2.1% מתוך כ-40 אלף בדיקות. מחצות אובחנו עוד 37 נשאים.
נתון משמעותי הוא שמספר החולים במצב קשה בישראל ירד מתחת ל-300 והוא עומד לפי שעה על 293, מתוכם 127 מונשמים.
מתחילת המגפה נפטרו בישראל 2,706 חולי קורונה. שיעור הבדיקות החיוביות עמד נכון לאמש על 2%.
בשבעת הימים האחרונים אובחנו 4,382 נדבקים: 538 נדבקים חדשים בירושלים, 192 בבוקעאתא שבצפון רמת הגולן, 166 בנצרת, 142 בתל אביב יפו, 90 בבני ברק, 72 בחיפה ו-58 בבאר שבע. בשבוע לפני כן אובחנו 4,612 נדבקים.
פורסם לראשונה: 12:55, 13.11.20