בצל הקשיים של ראש הממשלה בנימין נתניהו להקים ממשלה, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר הערב (יום א') כי הוא מצפה לקבל מהנשיא את המנדט אחריו במקרה שלא יעלה בידיו של נתניהו להרכיב ממשלה. הוא הוסיף כי הוא מתכוון להקים "ממשלת אחדות ישראלית", שבה יהיו חברות שלוש מפלגות ימין, שתי מפלגות מרכז ושתי מפלגות שמאל.
"אני רוצה להצטרף לנפתלי בנט: מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה בחירות חמישיות. היא חייבת ממשלה. לא ממשלת ימין, לא ממשלת שמאל. ממשלת אחדות ישראלית", אמר לפיד בפתח דבריו. "בממשלת האחדות הישראלית יהיו שלוש מפלגות ימין, שתי מרכז ושתי מפלגות שמאל. דיברתי עם כולם, נפגשתי עם כולם ואמשיך להיפגש. כולם מבינים שהגיע הזמן לשינוי. יש אצלנו נכונות אדירה ואני לא זוכר שום דבר דומה לזה".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד, הערב
(צילום: קונטקט)
הוא הוסיף: "שואלים איך נעבוד יחד - התשובה היא הרבה יותר טוב ונקי מהממשלה הנוכחית. לא נעבוד בשביל עצמנו, אלא בשביל ישראל. מנהיגי ישראל לא ירמו אחד את השני. היא תביא יציבות כי אנחנו מאמנים בטוב משותף. מנהיגי ישראל לא ירמו אחד את השני. הממשלה תביא יציבות כי אנחנו מאמינים בטוב משותף. יש תפיסות עולם שונות אבל כולנו ציונים וכולנו פטריוטים. נקים ממשלה יציבה שמאמינה בשיתוף פעולה. זה יכול לקרות בעוד שלושה שבועות".
לפיד נשאל אם המחיר שהוא מוכן לשלם ירד ברגע שבנט אמר כי אם יצטרף לממשלה כזו זה יהיה בלית ברירה, והשיב: "זה לא במונחים של מחירים אלא מה שטוב לישראל, יפתיע אותי אם הנשיא לא יטיל עליי את הרכבת הממשלה הבאה. המטרה להקים ממשלת אחדות, 45 תומכים זה בלי אלה שמדברים איתם לממשלת פוטנציאל, אז ההנחה שהנשיא יטיל עליי ונקים ממשלת אחדות".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו נפתלי בנט
בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו נפתלי בנט
סמוטריץ', נתניהו ובנט. רה"מ עדיין תקוע - ולפיד רוצה את המנדט אחריו
(צילום: אבי מועלם, הדר יואביאן, קובי קואנקס)
יו"ר יש עתיד נשאל גם במי הוא מתכוון לתמוך בבחירות לנשיא המדינה, ואמר כי במפלגה טרם החליטו בנושא. "נעשה דיון בתוכנו. אני מודע לזה שזה מתקרב וצריך לעשות את זה. נראה מתי יעלו את זה לכנסת", אמר. על האפשרות שיקים ממשלה עם החרדים השיב: "אנחנו לא פוסלים אף אחד מלבד הכהניסטים. גם אם הם לא יהיו בממשלה זה לא אומר שלא נטפל באוכלוסייה שעליהם הם אמונים או לא נהיה איתם בקשר מתמיד. אני לא יודע אם יהיו בממשלה, אבל תהיה הגינות כלפי הציבור החרדי".
אתמול נפגש לפיד עם יו"ר כחול לבן בני גנץ במטרה להדק את השורות ולוודא שהגוש ממשיך להתנהל כיחידה אחת ומתוך ניסיון להעביר את בנט אל הגוש המתנגד לנתניהו. במסגרת השיחות שמקיים לפיד עולות שאלות בכל הנוגע למרחב התמרון הפוליטי סביב דרישת בנט לקבל שליטה וזכות וטו בממשלה שתוקם, כדי להעניק לה גוון ימני.
במפלגות המרכז-שמאל עדיין לא כולם מסכימים לדרישות של בנט, וההערכה היא שהצדדים יצטרכו לגבש מתווה אחר שבו לבנט לא תהיה זכות וטו או כוח עודף על פני שאר הסיעות בממשלה. מאחורי הקלעים מתנהלות בעיקר שיחות על "ממשלת חירום", או "ממשלת ריפוי", שלא תבצע רפורמות מרחיקות לכת. תפקידה, לפי השיחות, יהיה לטפל בנושאים כלכליים, חברתיים ובריאותיים שבקונצנזוס.
במקביל ללפיד ששב בשבוע שעבר מביקור בארה"ב, גם נתניהו ממשיך לנסות לפרוץ את המחסומים. מצד אחד הוא ממשיך ללחוץ על גדעון סער, ומנגד על בצלאל סמוטריץ' לטובת הקמת ממשלה עם ימינה, הציונות הדתית והמפלגות החרדיות, שתסתמך על הימנעותה של רע"ם. נתניהו עדיין נתקל בקשיים משמעותיים בשני הנתיבים, בשל הסירוב של סער וסמוטריץ'. כחלק מהמגעים להקמת ממשלה בראשות נתניהו, נפגשו יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר ימינה בנט. נמסר כי "השניים סיכמו לעמוד בקשר בימים הקרובים במטרה לחלץ את ישראל מהסבך הפוליטי".
הערב קרא נתניהו לנפתלי בנט להצטרף להצעת הליכוד להקמת הוועדה המסדרת, שמעניקה כוח לגוש נתניהו בכנסת. "האפשרויות שלפנינו חדות וברורות - ממשלה שעיקרה שמאל או ממשלת ימין יציבה וחזקה", הוא אמר בסרטון שפרסם. "אפשר להקים אותה ולכן אני קורא גם לבנט וגם לגדעון סער - תצטרפו אלינו, בואו נקים את הממשלה הימנית שישראל זקוקה לה".
נשיא המדינה ראובן ריבלין, נזכיר, רשאי עם תום המנדט שהוענק לבנימין נתניהו להחליט לא להטיל את הרכבת הממשלה על מועמד נוסף - ולהעביר את המנדט לידי הכנסת. במקרה שבתוך שלושה שבועות לא יחתמו 61 חברי כנסת על בקשה להענקת המנדט למי מחברי הכנסת - הכנסת תתפזר וישראל תלך למערכת בחירות נוספת. במקרה ש-61 חברי כנסת יבקשו להעניק את המנדט לאחד מהח"כים, יהיו לו 14 יום להביא את ממשלתו לאישור מליאת הכנסת.