המועמדים בבחירות לנשיאות ארה"ב הגיעו היום (ה') לפלורידה, ומקיימים עצרות בחירות במדינה המתנדנדת שנחשבת לפרס הגדול במירוץ לבית הלבן. הסקרים מלמדים שהקרב על פלורידה, שמעניקה 29 אלקטורים, צפוי להיות צמוד גם בבחירות 2020.
18 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם מלניה טראמפ עצרת בחירות טמפה פלורידה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם מלניה טראמפ עצרת בחירות טמפה פלורידה
הזוג טראמפ בעצרת בטמפה, פלורידה
(צילום: AFP)
בעצרת בטמפה, לצד רעייתו מלניה, תקף טראמפ את יריבו במירוץ. "אתם יכולים לתאר לכם מה זה להפסיד לאיש הזה?", שאל טראמפ את האלפים שהגיעו לראות אותו, והוסיף שהוא משוכנע שיזכה בכהונה נוספת בבית הלבן. "הצבעה לדונלד טראמפ היא הצבעה לאמריקה טובה יותר", אמרה הגברת הראשונה מלניה.
באותו זמן נאם ביידן בעצרת בברוורד קאונטי, מצפון למיאמי. העצרת הייתה במתכונת "דרייב אין", והקהל נשאר במכוניות כדי לא להסתכן בהידבקות בנגיף הקורונה. "דונלד טראמפ ויתר", אמר המועמד הדמוקרטי על הטיפול של הנשיא הרפובליקני במגפה. "הלב והנשמה של המדינה הזאת נמצא על כף המאזניים, כאן בפלורידה. זה תלוי בכם, המפתח נמצא בידיים שלכם", אמר ביידן לתומכיו בפלורידה. "אם פלורידה תהיה כחולה – זה נגמר".
18 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם מלניה טראמפ עצרת בחירות טמפה פלורידה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם מלניה טראמפ עצרת בחירות טמפה פלורידה
(צילום: רויטרס)
18 צפייה בגלריה
תומכים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
תומכים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
(צילום: gettyimages)
18 צפייה בגלריה
תומכים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
תומכים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
(צילום: רויטרס)
לפי הסקרים כרגע היתרון של ביידן בפלורידה קטן, בטווח הטעות הסטטיסטית. רויטרס דיווחה הערב שביידן מוביל על טראמפ בפלורידה בפער של 49% מול 47%. בסקר אחר, של אוניברסיטת Monmouth, ביידן מוביל על טראמפ בארבעה אחוזים: 50% מול 46%.
סקר של NBC שנערך בשיתוף מכון Marist נותן לביידן יתרון של 51% מול 47% בפלורידה, כשטווח הטעות הסטטיסטית הוא 4.4%. בסקר מוביל ביידן בקרב מצביעים שחורים (84% מול 14% לטראמפ), נשים (57% - 41%) וגם אזרחים ותיקים (55% - 41%) - קהל מצביעים חשוב בבחירות בפלורידה. ב-2016 נהנה טראמפ מרוב גדול של קולות הוותיקים בפלורידה, אבל בצל מגפת הקורונה והעלבונות שהטיח טראמפ בביידן על גילו קהל מצביעים זה התרחק ממנו.
18 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן בעצרת הראשונה בפלורידה
(צילום: AFP)
18 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס)
18 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס)
18 צפייה בגלריה
תומכים של ג'ו ביידן
תומכים של ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס)



"כרגע ביידן מוביל בקרב בוחרים בני 65 פלוס ועצמאים – קבוצות שטראמפ ניצח בהן ב-2016", אומר לי מירינגוף, שביצע את הסקר במכון Marist. "ועדיין, טראמפ שומר על פער מביידן בקרב מצביעים לטינים, קבוצה שבה טראמפ ספג הפסד קשה בפעם שעברה". לפי הסקר הפער של טראמפ על ביידן באוכלוסייה הלטינית בפלורידה עומד על שישה אחוזים – 52 מול 46.
טראמפ פופולארי יותר גם בקרב מצביעים לבנים (52% - 45%), גברים (54% - 44%) ומצביעים לבנים ללא השכלה אקדמית (62% - 36%) – פלח באוכלוסייה שחזה את המנצח בכל מערכות הבחירות מאז 1964, למעט פעם אחת.
טראמפ ניצח את הילרי קלינטון בפער קטן בפלורידה ב-2016. לניצחון המפתיע שלו באותה מדינה היה חלק מרכזי בזכייתו בבחירות לנשיאות. לאור החשיבות הגדולה של ניצחון במדינה המתנדנדת, שבמידה רבה מנבא את הניצחון בבחירות, שני הקמפיינים משקיעים מאמצים גדולים בקרב על קולות המתלבטים ומקיימים שורת עצרות בפלורידה. בסוף השבוע טראמפ הגיע לקלפי בווסט פאלם ביץ' בפלורידה והשתתף בהצבעה המוקדמת. הנשיא העביר בשנה שעברה את כתובתו מניו יורק לפלורידה.
האופי של העצרות שמתקיימות היום בפלורידה שונה, ומשקף את הגישה של שני המועמדים למגפת הקורונה: לעצרת של טראמפ בטמפה הגיעו אלפי אנשים שהתקהלו בצפיפות. כמו בעצרות בחירות קודמות של הנשיא גם בטמפה רוב הקהל לא עטה מסכות, למרות שמגפת הקורונה ממשיכה להתפשט בארה"ב.

העצרות של ביידן מתקיימות במתכונת "דרייב אין". הקהל שהגיע לשמוע אותו בעצרת הראשונה בברוורד קאונטי נשאר במכוניות, וכך יהיה גם בעצרת שיקיים בטמפה. ברוורד קאונטי הוא המחוז "הכחול ביותר" בפלורידה, ובו מצביעים שחורים רבים. טמפה היא בירת מחוז הילסבורו ואחת הערים הגדולות בפלורידה. כאמור, גם טראמפ הגיע לטמפה. הוא יבקר גם במיאמי.
שני המועמדים התייחסו היום לפיגוע בעיר ניס בצרפת, שבו רצח מחבל שלושה בני אדם בדקירות סכין. ביידן התייחב להיאבק ב"אלימות קיצונית" ואמר שמתקפת הטרור בניס "מזעזעת". טראמפ כתב בטוויטר: "הלב שלנו נמצא עם הצרפתים. אמריקה עומדת לצד בעלת הברית הוותיקה ביותר שלה במאבק הזה. מתקפות הטרור האיסלאמיסטי הקיצוני חייבות להיפסק. אף מדינה, לא צרפת ולא אף אחד אחרת, לא יכולה להשלים עם זה!".
בפלורידה חיה אוכלוסייה גדולה ממוצא לטיני, ובביקור בפלורידה ינסו שני המועמדים לחזר אחר הקול הלטיני - בין השאר באמצעות הצהרות על יחסם לקובה. אמריקנים-קובנים מדרום פלורידה נוטים לתמוך ברפובליקנים. לקהילות של פורטו-ריקנים ממרכז פלורידה, שנחשבות לוותיקות פחות במדינה, יש נטייה דמוקרטית. על רקע תוצאות הסקר של NBC, שמלמד על יתרון של טראמפ בקרב המצביעים הלטינים, ניסה הקמפיין של ביידן לדכא את החשש הדמוקרטי שהמועמד מזניח את המצביעים הלטינים בארה"ב - בניגוד לקמפיינים של הנשיא לשעבר ברק אובמה.
"100% שנשווה - או נעבור - את מספר המצביעים הלטינים שבחרו באובמה בבחירות 2012", הבטיח מאט בארטו, מייסד מכון הסקרים והמחקר Latino Decisions, שהשתתף בשיחת ועידה של קמפיין ביידן.

11 עצרות ב-48 השעות האחרונות של הבחירות

מספר שיא של יותר מ-80 מיליון אמריקנים כבר השתתפו בהצבעה המוקדמת, והצביעו בדואר או בקלפיות - יותר מ-58% מהקולות בכל בחירות 2016. לפי ממוצע הסקרים באתר RealClearPolitics לביידן יש כרגע בסקרים הארציים יתרון של 7.7%.

טראמפ חורש את השטח מאז שהחלים מנגיף הקורונה. אתמול ביקר הנשיא הרפובליקני באריזונה ונבאדה. התחנה הבאה שלו אמורה להיות צפון קרוליינה, אך ייתכן שלאור תנאי מזג האוויר במדינה הנסיעה תתבטל. הוא מתכוון לבקר גם במישיגן, ויסקונסין ומינסוטה. בסך הכול הוא מתכנן לבקר ב-10 מדינות בימים שנותרו עד הבחירות. ב-48 השעות האחרונות של המירוץ הוא ישתתף בלא פחות מ-11 עצרות.
בניגוד לטראמפ נראה שביידן בוחר בקפידה את האירועים שבהם הוא משתתף, וגם הם צנועים יחסית לעצרות ההמוניות של טראמפ. בניגוד לטראמפ ביידן מקפיד להישמע להגבלות הקורונה, לשמור על מרחק ולעטות מסכה גם באירועי הבחירות שלו. שניהם נמצאים בקבוצת הסיכון: ביידן בן 77, טראמפ צעיר ממנו בשלוש שנים.
18 צפייה בגלריה
אירוע בחירות מצומצם של ג'ו ביידן צ'סטר פנסילבניה
אירוע בחירות מצומצם של ג'ו ביידן צ'סטר פנסילבניה
ביידן באירוע בחירות מצומצם בפנסילבניה. הימור פוליטי?
(צילום: AFP)
ביידן אמנם ביקר השבוע בפנסילבניה וג'ורג'יה וכעת מגיע לפלורידה, אך במהלך השבוע שהה יומיים בביתו בלאוור. בניו יורק טיימס תהו השבוע אם הזהירות של ביידן היא טקטיקת בחירות מוצלחת או הימור פוליטי.
בסוף השבוע יגיע ביידן לשלוש מדינות שבהן טראמפ ניצח ב-2016: אייווה, ויסקונסין ומישיגן – שבה יערוך עצרת עם הנשיא לשעבר ברק אובמה. לפי הסקרים כרגע ביידן מוביל על טראמפ בשלוש המדינות האלה.