אחרי ששר הבריאות יולי אדלשטיין משך אמש (שני) את הצעת החוק שתאפשר את פתיחת המלונות באילת ובים המלח, ועדת החוקה אישרה הבוקר לקריאה ראשונה הצעת חוק חדשה שתאפשר זאת, שהגיש איתן גינזבורג מכחול לבן. ynet העביר את הדיון בשידור ישיר.
למרות שאדלשטיין החליט שלא להעלות את הצעת החוק, יו"ר הקואליציה מיקי זוהר חתום על הצעת החוק של גינזבורג, שלא כוללת רק את אילת ומלונות ים המלח. לפי הצעת החוק, ועדת השרים תוכל להכריז על אזור תיירות ירוק בכמה תנאים, בהם התבססות כלכלית של האזור על עסקי התיירות, תחלואה נמוכה של קורונה והיוועצות מוקדמת עם ראשי הרשויות המקומיות.
יו"ר ועדת החוקה, חבר הכנסת יעקב אשר מיהדות התורה, דחה את הפרסומים והטענות על כך שחברי הוועדה מכתיבים לממשלה שצריך להוסיף ערים נוספות ליוזמה, ואמר: "הוועדה נתנה לממשלה את האפשרות להגיש לנו המלצה על מקומות נוספים. לא כפינו ולא הלכנו בכוחנות. זוהי לא דרכי ולא דרכה של הוועדה. חבל שמנסים להתסיס את תושבי אילת. אני מקווה שנעביר את הצעת החוק של ח"כ גינזבורג עוד היום".
1 צפייה בגלריה
אילת
אילת
אילת
(צילום: shutterstock)
אשר אמר בפתח הדיון כי "בואו נדבר אמת. קירות החדר הזה יעידו ולא כל הפרסומים. אני פונה ואומר לתושבי אילת: נדאג שזה יקרה במהירות הבזק. אנחנו מריצים את זה. לא היה צריך למשוך את החוק, אפשר היה להשהות אותו. אין רעים וטובים, כולנו התגייסנו לדבר הזה ונקדם את זה הלאה".
במהלך הדיון התעורר ויכוח על פתיחת עסקים נוספים מלבד המלונות באזורי התיירות. מרבית חברי הוועדה מעדיפים להעביר את הצעת החוק כמו שהיא, אבל חברי האופוזיציה ביקשו לתקן את ההצעה כך שאזורים אחרים יוכלו להיכלל גם בהגדרה, ומבקשים מהממשלה לשקול את פתיחת העסקים ברשויות הרלוונטיות. אשר ציין כי הוועדה צפויה לאשר את הצעת החוק כלשונה לקריאה ראשונה.
יוזם ההצעה, איתן גינזבורג, אמר כי הוא מצר על הסערה שנגרמה אתמול. "זה לא היה צריך להגיע לכך, אך משהגענו יש להתקדם", אמר. "ברור שהייתי מעדיף שהצעת החוק תעבור כמו שניסחנו, אך בסוף אנחנו בעולם של פשרות שהוא עולמה של הכנסת. אחרי כל מה שקרה, וחבל שחווינו זאת, ניצבים בפנינו 70,000 איש באילת וחבל בוקק המחכים למזור. צריך להגיע לפשרות גם כשאנחנו לא אוהבים אותן". גינזבורג אמר כי "אני מעדיף את הנוסח שלנו אך הנוסח הממשלתי מאפשר את פתיחתם באותה דרך. אנחנו פירטנו והנוסח שלהם יותר רחב. אפשר להישאר צודקים ולא להגיע לשום מקום או להתפשר ולהתקדם".
גינזבורג הוסיף כי "ההתעקשות על הנוסח שרצינו עלולה לתקוע את החוק, ונכון יותר לקדם אותו שנוכל להעבירו היום או מחר לכל המאוחר. אם רוצים להיות חכמים ולאפשר לראש העיר לחזור במטוס הראשון עם בשורה לתושבי העיר צריך להעבירו ככה. בואו נאפשר לשני מקומות שמייצרים 50% מהתיירות בישראל להיפתח ונמשיך לריב עם הממשלה על השאר".
חבר הכנסת מיקי לוי מיש עתיד התייחס לסערה אתמול במליאה ואמר: "התעוררתי הבוקר עם זיעה קרה והייתי מבויש ממה שקרה אתמול. זו בושה וחרפה. כנראה שהגענו לתהום הכי גדולה שפעורה בכנסת הזו באשמת הממשלה הרעה הזו".

חבר הכנסת אלי אבידר (ישראל ביתנו) תקף את אדלשטיין ואמר כי "אין שום מילה טובה להגיד על שר הבריאות הזה. האיש הזה הוא אכזבה אחת מתמשכת, ואין לו מקום בממשלה הזו. שיחק אותה ממלכתי כיו"ר הכנסת, והפך את הסגר לתחביב לאומי. מה זאת ההתנהלות הבריונית הזו? איפה הוא חושב שהוא נמצא? הוא לא שר הבריאות של ונצואלה או בלארוס. שיתבייש לו. תושבי אילת אתם פראיירים, אנחנו לא יכולים להילחם בשבילכם כל הזמן כשאתם יושבים בשקט 60 אלף איש. זה ביזיון. וששר הבריאות שיתפטר. זה גדול עליו".
חבר הכנסת עופר כסיף מהרשימה המשותפת הצטרף לדבריו של אבידר ואמר: "נתקלנו בזלזול מחפיר של שר הבריאות. לזרוק אלפי אנשים לכלבים, זה מה שעשה אתמול. אנשים שכבר חודשים אין להם פרנסה ומתוך שיקולי אגו זורקים אותם לכלבים. לא חסרים ביזיונות בכנסת הזו, אבל אתמול היה עוד שיא מחפיר מתוך סיכוי אינפנטילי של פגיעה באגו. אתה לא מתבייש?".
פורסם לראשונה: 12:31, 10.11.20