הלם, זעזוע, חלחלה: אלה התחושות השולטות הבוקר (יום ד') בכלי תקשורת בארה"ב, שעות אחרי העימות המחריד בין הנשיא דונלד טראמפ ליריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן. העימות לפנות בוקר הידרדר לכאוס מוחלט, וכבר מוכתר כמכוער בהיסטוריה. הנשיא טראמפ התפרץ במהלכו ללא הרף לדברי ביידן והמנחה כריס וואלאס, סירב לציית לכללים שנקבעו מראש, וגרר גם את יריבו הדמוקרטי לשפת ביבים ועלבונות ילדותיים.

8 צפייה בגלריה
ארה"ב עימות בחירות ראשון דונלד טראמפ ג'ו ביידן סיקור CNN
ארה"ב עימות בחירות ראשון דונלד טראמפ ג'ו ביידן סיקור CNN
"עימות פשוט נורא". הכותרת ב-CNN

8 צפייה בגלריה
ארה"ב עימות בחירות ראשון דונלד טראמפ ג'ו ביידן סיקור פוליטיקו
ארה"ב עימות בחירות ראשון דונלד טראמפ ג'ו ביידן סיקור פוליטיקו
"מהומת טראמפ השתלטה על העימות הראשון". פוליטיקו

"רגע היסטורי של בושה לאומית", קבע הבוקר ג'ון האריס במאמר באתר "פוליטיקו" הנחשב ליברלי יחסית, והוסיף: "העימות היה מבוכה שתיזכר לדורות. טראמפ קרע לגזרים את ספר החוקים והשמיד כל שמץ של נימוס". כותרת האתר של CNN זעקה: "עימות פשוט נורא", והעורכים הוסיפו: "העימות עשה שירות רע ביותר לדמוקרטיה, כאוס מוחלט".
במהלך העימות הלילה הפריע טראמפ בלי הפסקה לדבריו של ביידן ולדבריו של המנחה וואלאס, וגם כשנקרא שוב ושוב לסדר הוא סירב לציית. בניסיון להעליב את ביידן טען כי הוא היה התלמיד הגרוע ביותר בכיתתו, וכדי להוציא אותו משלוותו עלב בו על ההתמכרות של בנו האנטר לסמים ועל כך שסולק מהצבא משום שצרך קוקאין. ביידן מצדו כינה את טראמפ "ליצן", "שקרן", "גזען", "כלבלב של פוטין" ו"הנשיא הגרוע בתולדות ארה"ב", ובאחד הרגעים שייזכרו ודאי יותר מכול מהעימות הזה, כשטראמפ התפרץ שוב ושוב לדבריו, ירה לעבר הנשיא: "אולי תשתוק, בן אדם?".
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
העימות לפנות בוקר. "שירות רע לדמוקרטיה"
(צילום: AFP, gettyimages)
טראמפ המשיך להתעמת לפרקים עם המנחה וואלאס, ואחד העימותים ביניהם, שמשקף אולי טוב מכל את רמתו של הדיון לפנות בוקר, התנהל כך. המנחה אמר: "אני חושב שהמדינה תצא נשכרת יותר אם נאפשר לשני המועמדים לדבר עם פחות הפרעות. אני פונה אליך אדוני לעשות זאת". טראמפ השיב: "טוב, גם הוא". וואלאס ענה: "אם לדבר בכנות, אתה מפריע יותר". טראמפ החזיר: "אבל הוא מפריע המון".
בעקבות ההתנהלות המכוערת של העימות – ובעיקר בשל התחושה שלא הייתה בו שום תועלת לבוחר – כבר נשמעות הבוקר בתקשורת המיינסטרים בארה"ב קריאות לוותר על שני העימותים הנוספים שנועדו לטראמפ וביידן, בחודש הבא. תחת הכותרת "לבטל את העימותים" כתב דייוויד גרהאם במגזין "אטלנטיק" שנוטה לרוב לצד השמאלי: "רחמים עלינו, הבוחרים האמריקנים. הלילה נערך העימות הנשיאותי הראשון בבחירות 2020, ואם נותרו עוד רחמים במדינה הזו, הוא יהיה גם האחרון".
8 צפייה בגלריה
כריס וואלאס
כריס וואלאס
כריס וואלאס. טראמפ רב איתו בלי הפסקה
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
עימות בין ביידן וטראמפ
עימות בין ביידן וטראמפ
פוקס ניוז, שנוטה לימין: "עימות בוער, החליפו עקיצות"
8 צפייה בגלריה
עימות בין ביידן וטראמפ
עימות בין ביידן וטראמפ
וול סטריט ג'ורנל המעונב: "טראמפ וביידן התגוששו בעימות מלא ויכוחים"
8 צפייה בגלריה
עימות בין ביידן וטראמפ
עימות בין ביידן וטראמפ
"דיילי מייל" בגרסה האמריקנית: "אסון לאומי"
גם ג'ו סקרבורו, מנחה בכיר ברשת MSNBC ואחד משנואי נפשו של טראמפ, טען שאין טעם בשני העימותים הנותרים: "אין שום סיבה, אפילו לא אחת, שג'ו ביידן צריך להשתתף בעוד עימות". אנדרסון קופר מרשת CNN תהה בקול רם אם צריך לקיים עוד עימותים, ועמיתו לרשת, וולף בליצר, קבע: "לא אהיה מופתע אם יתברר שזה היה העימות האחרון בין טראמפ לביידן". הפרשן דייוויד אקסלרוד אמר ב-CNN: "אני לא חושב שהמדינה תהיה כמהה לעוד עימות כזה. נראה לי שביידן צריך לקבל החלטה".
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
"עימות שלא יכול ללמד כלום". טראמפ
(צילום: EPA)
באתר CNN הכתירו את העימות כ"בושה". עורכיו ביקשו להגיש לקוראים רשימה של "הצלחות וכישלונות" של המועמדים, אך את שורת ההצלחות הודיעו שהם משאירים ריקה בכוונה: "זה היה עימות פשוט נורא, שלא תרם שום דבר שיכול ללמד את הציבור על שני המועמדים ועל מה שהם יעשו אם יקבלו הזדמנות לכהן ארבע שנים כנשיא ארה"ב. העובדה שזה קרה אפילו שיותר מ-200 אלף אמריקנים מתו מקורונה והתחזיות הן שהמספר עלול להכפיל את עצמו עד 1 בינואר, הפכה את חוסר הרצינות של העימות הזה לחמור יותר – וכואב יותר. זה היה, בפשטות, שירות רע ביותר לדמוקרטיה".
ברשת "פוקס ניוז" השמרנית, שנחשבה במשך שנים לרשת הבית של הנשיא טראמפ ועדיין מזוהה איתו, תיארו את הדברים בצורה קרה יותר: "העימות הראשון בין טראמפ לביידן היה מלא בחילופי דברים זועמים ועלבונות, בעודם מתעמתים על המינוי לבית המשפט העליון, הקורונה ועוד".
הפרשן הפוליטי של פוקס בריט יוּם טען כי "אם המנצח הוא זה שהציג את האישיות בצורה הבולטת ביותר, אז צריך להכריז על טראמפ", אבל סייג והוסיף: "אני לא בטוח שעבור האנשים בבית זה כל כך מלבב. לגבי ביידן, השאלה הייתה אם הגיל והבלבול יבואו לידי ביטוי, ובסך הכול הוא החזיק מעמד היטב. אני לא בטוח כמה אנשים שינו את דעתם, אם בכלל".