מנכ"ל משרד הבריאות ממליץ לעטות מסכה בתחבורה ציבורית, קורא לקנוס באלפי שקלים את מפרי הבידוד - אבל סבור: "לא נכשלנו בנתב"ג". בריאיון לאולפן ynet, בבוקר (יום ג') שלאחר היום הראשון עם יותר מ-100 נדבקים בקורונה זה חודשיים, אמר פרופ' חזי לוי: "אנחנו הולכים להוציא צו שלפיו במקומות שיש תחלואה רבה והתפרצויות בכל מערכת החינוך, ביישובים שבהם יש התפרצויות כמו בנימינה ומודיעין - יעטו מסכות בשטחי בית הספר. הצו הזה גם יכלול חובת מסכות בכל המקומות שבהם יש מגע של מטפל ומטופל, בוודאי במקומות של סיכון גבוה".
הבוקר עדכן משרד הבריאות כי אתמול נמנו 125 מאומתים, מרביתם ילדים - הכי גבוה מאז סוף אפריל. מתוך הנדבקים, 68% לא מחוסנים. בישראל יש כיום 434 מאומתים. לדברי פרופ' לוי, "במקומות הומי אדם, לרבות תחבורה ציבורית ומקומות צפופים, יהיה נבון לעטות מסכה. זה לא צו, זו המלצה קיימת. בכל המקומות שיש סכנה לתחלואה, לרבות במוסדות הקשישים וכל המוסדות הרפואיים, גם בקהילה וגם במערכת האשפוזית, נוציא צו שיחייב עטיית מסכות בכל מגע של מטפלים.
4 צפייה בגלריה
מיכאל, בן 12 מתל אביב, מתחסן
מיכאל, בן 12 מתל אביב, מתחסן
"העת לעבור מאפשרות - להמלצה". פרופ' לוי על חיסוני הילדים
(צילום: AFP)
"אני בהחלט חושש שהתחלואה עלולה להתפשט", הבהיר מנכ"ל משרד הבריאות. "אנחנו רואים שחלק ניכר ממנה מגיע מהשבים מחו"ל, שרשראות ההדבקה הולכות ומתערבבות ומסתבכות להן. אנחנו יודעים, אם כי עדיין לא סופית מבחינת ריצוף - אבל מבחינת שאר בדיקות - שיש חשד גבוה לווריאנט דלתא", אמר כשהוא מתייחס לווריאנט ההודי.
"אנחנו יודעים שהוא וריאנט מדבק הרבה יותר, וגם נמשך בחלק מהמקומות לילדים", הסביר פרופ' לוי, "לכן אני בהחלט חושש שזה לא ייעצר שם - וזה המקום לעשות מעשה. מכאן גם ההמלצה באשר לעטיית מסכות במקומות סגורים ובמקומות שיש בהם התפרצויות. זו אחת הדרכים להילחם בתופעה, לפני שהיא תלך ותגדל ותטפח על פנינו".

אמרת פעם אחר פעם שנתב"ג הוא "עקב אכילס". הפרצה הזאת הביאה את זן דלתא. איפה נכשלתם? "אני לא חושב שנכשלנו. אנחנו דוגמים את כל מי שנכנס, אנחנו מבודדים את כל מי שצריך. לצערי לא כל המבודדים שאמורים להיות כאלה עם חזרתם ארצה מקפידים על הבידוד. לכן ישיבת הממשלה והישיבה המיוחדת שנערכה בשעות הערב בראשות ראש הממשלה, שר הבריאות ושרים נוספים, עסקה באופן ניכר באכיפה.
"אנחנו עוסקים כעת בהגברת האכיפה גם בנוגע להוראות של אי-יציאה לארצות מסוכנות מאוד, אותן שש מדינות שהכרזנו עליהן כך וגם על האכיפה בחזרה", המשיך פרופ' לוי, "מסיבות שונות, שלא כאן המקום לפרטן והן לא קשורות ללחצים פוליטיים אלא גם לכללי תעופה בינלאומית, האיסור הוא על אנשים ולא על הטיסות, לפחות לא הזרות.
"הגברת האכיפה שאנחנו עוסקים בה עכשיו נוגעת ליציאה מהארץ. בכל מקרה, כל מי שנכנס לארץ ממדינה אסורה, ולא משנה אם הוא מחוסן או לא, מחלים או לא, הולך לבידוד".
"הבנו שהשערים להגעת המחלות הם הכניסות לישראל, בעיקר נתב"ג. אנחנו עוקבים. אם נגיע למצב שבו נצטרך להחזיר אחת מהמגבלות, לא נחשוש לעשות זאת"


4 צפייה בגלריה
נחיתות בנתב"ג
נחיתות בנתב"ג
נחיתות בנתב"ג, בשבת האחרונה
(צילום: עמית שעל )
אתה אומר עכשיו במפורש לאזרחי ישראל - "אל תעלו על מטוס לרוסיה"? "אני אומר במפורש לאזרחי ישראל - לשש המדינות שהוכרזו כמדינות בסיכון רמה 2, 'מדינות שחורות' - אל תעלו על מטוס ואל תגיעו אליהן. קבענו קריטריונים שמתייחסים לתחלואה בארצות הללו, לתפוצת הווריאנטים שם ולתחלואה בקרב החוזרים מהן. על פיהם קבענו רשימה - היו תשע מדינות, נותרו כעת 6 ובהן רוסיה - לצד הודו, מקסיקו, ברזיל, ארגנטינה ודרום אפריקה. אנחנו עוסקים בהגברת האכיפה על היוצאים וגם על הנכנסים מהן".
פרופ' לוי על חיסוני בני 15-12: "כעת כשהתחלואה עולה, ללא ספק יש מקום לעבור מאפשרות - להמלצה"


4 צפייה בגלריה
ניצן הורביץ
ניצן הורביץ
"צריך לקנוס מפרי בידוד, זה גורם מרתיע". שר הבריאות הורביץ
(צילום: הדר יואביאן)
שר הבריאות החדש מדבר על הטלת קנסות. אתה תומך? "אני חושב שקנסות הם בהחלט גורם מרתיע, ולכן אני חושב שצריך לקנוס. הכוונות לקנוס והסכומים שמדברים עליהם יכולים בהחלט להרתיע אנשים מלקחת דין לעצמם. אדם שעושה זאת, אדם שצריך להיות מבודד ויוצא ופותח שרשרת הדבקה שמעורבים בה ילדים ומבוגרים, וזה הולך ומתפשט, זה אדם שעושה מעשה שעליו להיקנס בגינו. לא ייתכן שאדם יעשה דין לעצמו ויסכן את כולנו".
באיזה סכום כסף היית קונס אדם שביודעין ובזדון מפר בידוד? "סכום שירתיע אותו ואת הבאים אחריו. על זה בדיוק כרגע דנים".
אלפי שקלים? "אלפים. לא נעשה עכשיו ביזנס, אבל ללא ספק הסכום צריך להרתיע".
שר הבריאות הורביץ: "מי שייסע למדינות מסוכנות צריך לדעת שהוא עלול לקבל קנסות גבוהים, כי הוא מסכן את כולם. זה דבר שלא נסבול. הפרצה הזאת תיסגר"
אתה ממליץ באופן חד-משמעי וגורף לחסן ילדים מעל גיל 12? "כן, ללא ספק. בארה"ב חיסנו כבר 2.5 מיליון ילדים, אנחנו חיסנו כבר 23 אלף ילדים - אמנם רק במנה ראשונה, אבל אנחנו לא מכירים תופעות משמעותיות. עשינו עבודה כזאת שאפילו אנשים מהעולם למדו מאיתנו. לגבי אותה תופעת לוואי, כמובן לא רצויה, של דלקת בשריר הלב: בדקנו את כל המקרים והתיקים, ראינו את השכיחות שלה ואת החומרה שלה, ואני יכול לומר בפה מלא שמדובר בתופעה בלתי שכיחה.
"היא מופיעה אחרי החיסון השני בעיקר, והמהלך שלה הוא קל", הוסיף פרופ' לוי, "כשאני משווה את זה למה שאנחנו רואים היום ולתוצאות של המחלה, גם בילדים שלגביהם יכולות להיות תוצאות כמו תופעות לזמן ארוך או אי-ספיקה רב-מערכתית, אני חושב שכעת כשהתחלואה עולה - ללא ספק יש מקום לעבור מאפשרות להמלצה.
"אז כן, אני ממליץ בפה מלא ואנחנו עוסקים בזה עם הקופות, וכבר היום אנחנו רואים עלייה בנגישות ובזמינות - ואנחנו נוסיף עוד עמדות. אנחנו רואים שהתורים וההזמנות עולים בצורה משמעותית ביחס לשבוע שעבר, ואני בהחלט חושב שהרחבת החיסון לגילים 15-12 יכולה לסייע לנו בהורדת התחלואה גם בקבוצה הזאת.
"צריך לזכור שגם אם הילדים חולים במחלה קלה יותר, גם אם חלקם לא מפתחים תסמינים, הם עדיין מדבקים", הוא הדגיש, "וכשאנחנו נמצאים בסביבה של היום, כפי שחזרנו לשגרה - בלי תו סגול או ירוק, עם הצטופפות במקומות סגורים בלי מסכות - יכולת ההדבקה היא גבוהה".
4 צפייה בגלריה
לקראת הקלות הדרכון הירוק בנתב"ג
לקראת הקלות הדרכון הירוק בנתב"ג
פרופ' לוי: "לא שוקלים להחזיר תווים ירוקים או סגולים"
(צילום: מתס קורמן)
אתם שוקלים להחזיר את התווים הללו? "לא. כל ניהול המשבר הזה אירע תוך כדי נטילת סיכונים מפוקחים ולמידה. גם ביטול התו הסגול והתו הירוק, עם תחלואה של 12-10 מקרים ביום, עם אחוז מאומתים של פחות מ-0.1, עם R קטן מאוד, הייתה נטילת סיכון מחושבת. צריך מתישהו לחזור לחיים ולחיות בשגרה.
"הבנו שהשער להגעת המחלות הוא הכניסות לישראל, בעיקר נתב"ג. אנחנו כל הזמן עוקבים. אם נגיע חלילה למצב שבו נצטרך להחזיר איזו מהמגבלות, לא נחשוש לעשות זאת. נמליץ על כך לשר הבריאות ולקבינט. צריך לנהוג במתינות, בסבלות, ללמוד את האירועים ולהגיב מקצועית", אמר מנכ"ל משרד הבריאות.

שר הבריאות על נתב"ג: "הפרצה הזאת תיסגר"

השר הנכנס ניצן הורביץ סייר מוקדם יותר במרכז הרפואי לבריאות הנפש אַברבנאל, וציין כי במשרדו "מקיימים הערכת מצב, ומדי יום בודקים את מספר המאומתים". לדבריו, "כל האמצעים נבדקים, הכול נשקל מדי יום - אפילו כמה פעמים ביום. אם יהיה צורך, לא נהסס לעשות את מה שצריך ונודיע על כך".
על סוגיית נתב"ג אמר הורביץ: "היו תקנות שהממשלה הקודמת קבעה, למשל איסור כניסה למדינות, אבל הבעיה שלא הייתה שום אכיפה, שום מנגנון פיקוח. התקנה הייתה אות מתה למעשה. מה שהחלטנו בדיון אצל רה"מ שלשום הוא שמי שייסע למדינות מסוכנות צריך לדעת שהוא עלול לקבל קנסות גבוהים, כי הוא מסכן את כולם. זה דבר שלא נסבול, אז כן - הפרצה הזאת תיסגר. אנחנו כבר הכפלנו את עמדות הבדיקה בנמל התעופה כדי שלא יהיו תורים, יש לך תוצאות ואני מקווה שכך גם זה יימשך".
בנוגע לדיווחים אודות מפרי בידוד אמר השר: "אנשים צריכים להבין - הפתרון לא יבוא רק מאכיפה, משטרה וקנסות. על כולם לקחת אחריות, אישית וחברתית, ולהישאר בבידוד".