שלושה ימים אחרי השבעתו של ג'ו ביידן לנשיא ארצות הברית אפשר כבר לומר בוודאות שיש תמונה אחת שהאינטרנט יזכור יותר מכול מהמעמד הזה – תמונתו של הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס ישוב על כיסא מתקפל, כשרגליו משולבות, לידיו כפפות, בגדיו פשוטים ופרצופו נראה, כמעט כרגיל יש לומר, זועף-משהו. בסוף השבוע הודה סנדרס כי הופתע מכך שהתמונה הפכה לתופעת אינטרנט ויראלית, והאישה שסרגה עבורו את הכפפות המדוברות – מורה מבית ספר בוורמונט – העידה כי הוצפה בפניות לכפפות דומות.
6 צפייה בגלריה
ברני סנדרס
ברני סנדרס
סנדרס, הכפפות והז'קט בתמונה שהדליקה את האינטרנט
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
ארה"ב ברני סנדרס כפפות השבעה ג'ו ביידן
ארה"ב ברני סנדרס כפפות השבעה ג'ו ביידן
עשויות מבקבוקים ממוחזרים. הכפפות של סנדרס
(צילום: רויטרס)
סנדרס, נזכיר, הוא סנאטור בן 79 מוורמונט, ונחשב למנהיג ולסמל של מחנה השמאל הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית, שהתחזק מאוד בשנים האחרונות. ב-2016, דווקא בשלהי הקריירה הפוליטית שלו, הפתיע כשהצליח לסחוף אחריו המונים, בהם צעירים רבים, בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות, והגיע בהם למקום השני תוך שהוא כופה קרב קשה מהצפוי על הילרי קלינטון. גם בפריימריז לנשיאות אשתקד הגיע למקום השני, אחרי שבמשך כמה שבועות נטל את ההובלה על פני ביידן ומועמדים אחרים.
מי שסרגה את הכפפות שעטה סנדרס בטקס ההשבעה היא ג'ן אליס, מורה בכיתה ב' בית ספר בוורמונט. היא עצמה מעולם לא פגשה את הסנאטור, אבל בתה העבירה לו בשמה את הכפפות במהלך אחד מסיורי הבחירות שלו. מדובר בכפפות העשויות מצמר ממוחזר של סוויט-שרטס ומפליז שהוכן מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב ברני סנדרס כפפות השבעה ג'ו ביידן
ארה"ב ברני סנדרס כפפות השבעה ג'ו ביידן
בוורמונט יודעים להתחמם. סנדרס בין המותגים בטקס
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
ארה"ב ברני סנדרס כפפות השבעה ג'ו ביידן
ארה"ב ברני סנדרס כפפות השבעה ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס)
ג'ן אליס מציגה את קולקציית ברני בשנה שעברה:

בסוף השבוע סיפרה אליס כי היא מוצפת בפניות של אמריקנים המבקשים לקנות ממנה כפפות כמו אלה שנתנה לסנדרס. "תודה על כל העניין בכפפות של ברני!", צייצה בטוויטר, "מחמיא לי כל כך שברני עטה אותן להשבעה. למרבה הצער, אין לי עוד כפפות למכירה. יש הרבה בעלי מלאכה נהדרים באתר המכירות ETSY שמכינים כאלה".
לכלי תקשורת בארה"ב סיפרה אליס שהחומרים להכנת הכפפות אזלו לה מאז השנה שעברה, ושהיא חדלה לסרוג כפפות כאלה לצרכים מסחריים משום שהתברר שהדבר לא משתלם כלכלית. כעת היא מכינה כפפות כאלה מעת לעת רק כמתנות. "בכל פעם שאני נכנסת לאימייל שלי מחכות לי הודעות מעוד כמה מאות אנשים", סיפרה אחרי ההשבעה השבוע. "אני שונאת לאכזב, אבל אין סיכוי שאוכל להכין 6,000 זוגות כאלה". אליס ציינה כי לא שיערה שסנדרס ילבש את הכפפות לאירועים מרכזיים כל כך כמו השבעת הנשיא.

מעטפה מתחת ליד: ברני בדרך לדואר

כבר בזמן ההשבעה הפכה תמונתו של סנדרס למם אינטרנטי. הגולשים, שהשתעשעו לראותו לבוש בבגדים יום-יומיים כל כך בין שלל בגדי המעצבים שבהם הגיעו המשתתפים האחרים, שיבצו את דמותו הזעופה של סנדרס בין השאר בפוסטר של משחקי הכס, על הספה של הסדרה "חברים", בין חבורת הבנות מ"סקס והעיר הגדולה" ובשער של מגזין האופנה "ווג". הוא שובץ גם במקומות שגרתיים יותר כמו הרכבת התחתית בניו יורק, וגולשים אף נקראו לגלוש לאתר מיוחד שבו יקלידו שמה של עיר בעולם – ויקבלו מיד, באופן אוטומטי, את תמונתו של סנדרס הזעוף יושב בה על הכיסא המתקפל. תמונת הכיסא של סנדרס גם נמכרת כעת על חולצות טי וספלים, וברשת מוכרים "כפפות ברני", כאלה שנסרגו בהשראת אלה של הסנאטור.
כמה מהממים שנפוצו באינטרנט:

ביום רביעי, אחרי ההשבעה, בריאיון ב-CBS, התבקש סנדרס להתייחס להפיכתן של הכפפות ללהיט וללבוש הקז'ואלי שבו בחר להגיע למעמד ההשבעה. הוא הסביר שכתושב ורמונט הוא פשוט יודע איך להתחמם היטב: "בוורמונט אנחנו יודעים דבר או שניים על קור, ולא כל כך אכפת לנו מאופנה טובה, אנחנו רוצים פשוט להישאר חמים. וזה מה שעשיתי היום".
לכתב אחר אמר סנדרס שהוא שמח שהתמונה הפכה ויראלית, כי "ככה אנשים יידעו שבוורמונט אנחנו מייצרים כפפות טובות. יש לנו גם מעילים טובים". רעייתו של סנדרס, ג'יין, שיבחה את ההופעה של בעלה בציוץ בטוויטר: "ז'קט ורמונט, כפפות ורמונט, היגיון ורמונט!".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב ברני סנדרס כפפות מעטפה השבעה ג'ו ביידן
ארה"ב ברני סנדרס כפפות מעטפה השבעה ג'ו ביידן
יש לו תוכניות להמשך היום? סנדרס והמעטפה
(צילום: AFP)
דרך אגב, תמונת הכיסא והכפפות של סנדרס לא הייתה היחידה שלו מההשבעה שמשכה תשומת לב. בתמונה אחרת הוא נראה נושא בידו מעטפה חומה גדולה, ורבים תהו לפיכך אילו תוכניות חשובות-לא-פחות יש לו להמשך היום. באותה העת, יש לציין, הייתה הבירה האמריקנית נצורה ואובטחה על-ידי 25 אלף חיילי המשמר הלאומי מחשש לפיגועים. למראה התמונה השוו גולשים את סנדרס לסבא שרק עצר לרגע בטקס ההשבעה בדרכו למשרד הדואר או בדרך לאסוף תרופות שרשם לו הרופא.

כוכבת השירה התגברה על לקות דיבור

מי שעוד זכתה לתשומת לב גדולה בארה"ב בימים האחרונים היא המשוררת הצעירה אמנדה גורמן. גורמן, צעירה שחורה בת 22 ובוגרת הרווארד, הייתה ביום רביעי השבוע למשוררת הצעירה אי-פעם שזוכה להשתתף בטקס ההשבעה של נשיא ארה"ב, ובשיר שהקריאה שם הציגה חזון אופטימי לאמריקה המפולגת. "להיות אמריקה זה יותר מאשר גאווה שאנו יורשים", הצהירה על מדרגות הקפיטול, "זה העבר שאליו אנו צועדים והאופן שבו אנו מתקנים אותו. לא נצעד אחורה אל מה שהיה. נצעד לעבר מה שצריך להיות, מדינה פצועה, אך שלמה".
6 צפייה בגלריה
אמנדה גורמן
אמנדה גורמן
אמנדה גורמן. "הבטיחה לרוץ ב-2036"
(צילום: רויטרס)
הופעתה של גורמן זכתה לתשבחות משני קצות הקשת הפוליטית – מהנשיא לשעבר ברק אובמה ועד ל"פרויקט לינקולן", ארגון של רפובליקנים המתנגדים לטראמפ. "תגידו, השיר של אמנדה גורמן לא היה מהמם?", צייצה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב לשעבר הילרי קלינטון. "היא הבטיחה לרוץ לנשיאות ב-2036, ואני לפחות לא יכולה לחכות".
יום למחרת ההשבעה זינקה גורמן לראש רשימת רבי המכר של אתר אמזון, אף ששני ספריה טרם ראו אור באופן רשמי, וייצאו רק בספטמבר. ההישג שלה מרשים במיוחד בהתחשב במעמדה של השירה בעולם המודרני: אף שככלל ניכר גידול במכירות של הז'אנר, הוא עדיין נחשב לשוק נישתי יחסית.