שר החינוך יואב גלנט הבהיר היום (ראשון) כי על אף שהסגר מתוכנן להסתיים בעוד שבוע, אין תאריך לחידוש הלימודים בגנים ובבתי הספר. לאור התפשטות המוטציה הבריטית ברחבי הארץ, גלנט אמר בריאיון לאולפן ynet כי "אנחנו נצטרך לראות מה יהיו הנתונים. מה שיקבע זה הבריאות של התלמידים וסגל ההוראה", אמר. "הקורונה משנה את פניה, וחלק מהעניין זה גם המוטציות השונות, שבגינן תתקבל כנראה החלטה לסגור את נמל התעופה בן גוריון. צריך לעשות הערכת מצב, והיא תתקיים במהלך השבוע לפני דיון הקבינט".
גלנט אמר ששוחח אמש עם מיטב המומחים שמייעצים למשרד הבריאות על הסיכונים לחולים צעירים שנדבקו במוטציה הבריטית, ו"הנושא לא עלה כדבר עובדתי", כלשונו. "ברור לגמרי שבריאות הילדים היא מעל כל דבר אחר, ואנחנו עוד נשקול את הדברים", אמר.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
יואב גלנט
(צילום: הדר יואביאן)
"ממה ששמעתי אתמול, ההערכה היא שבימים הקרובים נראה את תחילתה של ירידה מאוד משמעותית בתחלואה", אמר השר. "מצד אחד יש את התחלואה והמוטציה שהולכת ומשתלטת, וההערכה היא שהמוטציה נמצאת ב-50%-30% ממקרי התחלואה, ומצד שני יש בלימה. החיסונים והסגר יוצרים חומה שהולכת ובולמת. אנחנו נעקוב ונראה מה קורה בשבוע הקרוב".
- בפעמים הקודמות היית יותר נחוש ונלחמת לפתיחת מערכת החינוך, הפעם אתה יותר זהיר.
"אני תמיד מפוכח. שאלתי פעמים אחדות אם הקצב מהיר יותר, ואם יש תחלואה יותר גבוהה ויותר קשה, התשובה שקיבלתי לאורך כל הדרך הייתה לא".
- כולל אתמול בלילה?
"כולל אתמול בלילה. אני רוצה לשמוע פעם נוספת בצורה מסודרת ממשרד הבריאות".
מנתוני משרד הבריאות שנחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" עולה כי 51,218 ילדים נדבקו בקורונה מתחילת החודש, אך גלנט בחר לקדם תוכנית לצמצום פערי הלימודים לילדי הגנים ועד כיתות ד' במהלך חודש יולי, שתיערך במתכונת של קייטנה - ותתופעל על-ידי עוזרי הוראה. עם זאת, נראה שהמהלך לא תואם עם הסתדרות המורים: "אנחנו עושים תהליך שאיננו תלוי", אמר השר. "אנחנו משלמים על זה כסף נוסף, ומי שילמד שם זה קודם כל עוזרי ההוראה שגייסנו. החודש הזה מיועד להשלמת פערים, זאת לא רק קייטנה אלא קייטנה לימודית. אני מעריך שהשנה יהיו יותר מ-700 אלף רשומים".
3 צפייה בגלריה
ילדים בקייטנה בעוטף עזה
ילדים בקייטנה בעוטף עזה
התוכנית: קייטנה לצמצום הפערים הלימודיים
בהמשך נשאל גלנט על הסגירה המאוחרת של נתב"ג, אך השיב כי הוא "לא יכול להסתכל על העבר". הוא ציין שיתמוך במהלך ואמר: "אני מסתכל עכשיו על תמונת המצב וחושב שהיא מחייבת אותנו לשולי ביטחון, גם אם יהיו אנשים מסוימים שתכננו להגיע או לצאת מהארץ, צריך לבלום את זה לשבועיים-שלושה".
על ההתנהלות מול החברה החרדית אמר גלנט כי "מדינה שבה יש כמעט 10 מיליון אזרחים לא מתנהלת כמו גוף צבאי, עם כל הכבוד. אם שואלים מה הדבר המשפיע ביותר בנושא הקורונה, זה מהירות קבלת ההחלטות, גם אם הן נכונות בחלקן. המצב הפוליטי שבו נקלענו, כשיש ממשלה עם שני צדדים ושלושים ומשהו שרים שצריכה לעבור דרך כנסת לעומתית בחלקה, מביא בהכרח להחלטות איטיות".
על ההפרות האחרונות בבני ברק אמר גלנט כי "כולם צריכים להישמע לחוק ועל כולם חל החוק. אני מגנה בכל תוקף מצב שבו פוגעים במשטרה ולא נשמעים להחלטות ממשלה, ובוודאי לתקנות הכנסת. אני מגנה זאת בכל תוקף".
- שואלים את עצמם הישראלים שנמצאים בסגר בכל רחבי המדינה, מדוע אין קנסות? למה לא מרתכים את הדלתות?
"אני חושב שכשצריך להגיע ל-10 מיליון אזרחים, צריך לעשות את זה ברתימה ושיתוף פעולה".
- אבל אין רתימה, יש צפצוף.
"הדברים האלה, לצערי הרב, שייכים לכל המגזרים. אני חושב שמה שמביא את התחלואה זה אירועים המוניים, חתונות, חפלות, מסיבות והפגנות המוניות".
3 צפייה בגלריה
עימותים בבני ברק וירושלים
עימותים בבני ברק וירושלים
גלנט: "ההפרות קיימות בכל המגזרים"
(צילום: שאול גולן, חיים גולדיטש)
- וזה לא?
"גם זה, בהחלט. חלה חובה על כל המגזרים להישמע להנחיות ולעשות אותן. יתרה מזאת, אני אתמוך בכל החלטה על קנסות ואכיפה".
- צריכה להיות אכיפה יותר קשה נגד המוסדות שמפירים את החוק?
"נראה לי שמערכת האכיפה עושה מהלכים, בעיקר מאז כניסתו של המפכ"ל החדש, שהם מהלכים מאוד משמעותיים. אבל אכיפה לבדה זה לא מספיק. צריך לדבר עם הציבור, להסביר לו, לרתום אותו, כי אנחנו חיים במדינה אחת וכל אחד מסתכל על מה לא בסדר בצד השני".
- אתה לא נע באי נוחות כשאתה יודע שרה"מ רודף אחרי הנכד של הרב הזה או האדמו"ר ההוא?
"אני לא מכיר את האמירות שאתה מדבר עליהן, ואני מציע לא להכניס שיקולי בחירות ופוליטיקה לתהליך הזה".