3 צפייה בגלריה
שוטרים בכיכר דיזנגוף
שוטרים בכיכר דיזנגוף
שוטרים בכיכר דיזנגוף
(צילום: מוטי קמחי)
אחרי ישיבה שנמשכה לתוך הלילה, קבינט הקורונה החליט כי הסגר השלישי יסתיים ביום ראשון בשעה 07:00 - ואישר שורת הקלות שייכנסו לתוקף בשבוע הבא.
עם סיום הסגר, מגבלת המרחק של 1,000 מטרים מהבית תבוטל, ואיתה גם האיסור לשהות בבית של אדם אחר. למרות זאת, טרם הוכרז על חידוש מסגרות החינוך לגיל הרך כיוון שהסוגיה תלויה בהסכמות בין משרדי הבריאות והחינוך.
מקומות עבודה שאינם מקבלים קהל יוכלו להיפתח מחדש, יחד עם עסקים שעובדים במתכונת של "אחד על אחד". מסעדות יוכלו לעבוד רק עם איסוף עצמי ("טייק אווי"). בנוסף, קבינט הקורונה אישר לפתוח צימרים לאירוח של משפחות גרעיניות, וגם את שמורות הטבע והגנים שנמצאים באוויר הפתוח.
הבוקר הודיעה רשות הטבע והגנים כי בהתאם להחלטת הממשלה, ביום ראשון בבוקר ייפתחו לכניסת מטיילים רק שמורות הטבע והגנים הלאומיים שאינם בתשלום. האתרים בתשלום ייפתחו ביום שני, והכניסה אליהם כרוכה בהרשמה מראש דרך המערכת המקוונת באתר הרשות תאפשר החל מיום ראשון בצהריים.
3 צפייה בגלריה
דן בליצר
דן בליצר
"סיכונים גדולים, אין שולי ביטחון". פרופ' רן בליצר
(צילום: טל שחר)
ראש קבינט המומחים, פרופ' רן בליצר, הזהיר הבוקר כי המגפה הגיעה לשלב המסוכן ביותר שלה. "צאו והתחסנו כעת", כתב בליצר. "אתמול תמכתי ללא סייג בהמלצות משרד הבריאות ליציאה זהירה. יש מי שמפרש את חולשת הסגר ואי-היכולת להשיג ירידה דרמטית בהדבקות כעדות שיש לפתוח הכול מיד, ולא היא. איבדנו את בלם החירום, יש להתנהל בזהירות מרבית".
עוד כתב בליצר: "מה המשמעות של אי היכולת להשיג הפחתה בתחלואה בעזרת סגר? אי אפשר לבנות על כך שאם הפתיחה לא תהיה אחראית ושקולה, נוכל תמיד לעשות 'השבת מצב לקדמותו' על ידי מגבלות כואבות, בטרם יתמלאו בתי החולים. ומאידך, אי אפשר להמשיך בסגר ולקוות לראות ירידה בתחלואה שתספק לנו 'תקופת ביטחון' להתנסות.
"המצב השתנה בזכות מבצע החיסון", המשיך בליצר, "יש מתווים חדשים מבוססי תו ירוק, שנותנים סיכוי אמיתי לקיים שגרה ללא עלייה דרמטית בהדבקות. אני לא נאיבי, ואני מבין את הסיכוי הלא גדול למנוע הפרות מעתה, אבל בלי התמודדות עם האתגר יהיה מאד קשה לשמור על ה-R. ולכל מי ששואל אם סגר 'אמיתי' לא יוכל להביא לירידה בתחלואה - אולי.
"אני רק לא רואה, ריאלית ובחיים האמיתיים, ובהינתן מצב החברה, השלטון, הלכידות, האכיפה, והשחיקה הנפשית והכלכלית של הציבור, איך בתקופה הקרובה במדינת ישראל משיגים סגר יותר 'אמיתי' אז הנחת עבודה סבירה היא שזה המירב", הוסיף בליצר וסיכם: "תקופה מורכבת. סיכונים גדולים. אין שולי ביטחון".
3 צפייה בגלריה
אכיפת הסגר השלישי
אכיפת הסגר השלישי
שוטר במחסום
(צילום: דוברות המשטרה)
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, הציע אתמול להאריך את הסגר עד יום ראשון בלילה - והדגיש בפני השרים כי פתיחה לא מבוקרת תביא לעלייה מעריכית במספר הנדבקים, מה שלדבריו יגבה מחיר גבוה בחולים קשים ובמתים. לפי הנתונים שהציג בישיבה, גם אם יעילות החיסונים תהיה גבוהה ותקטין את מספר החולים הקשים מקרב קבוצות הסיכון - צפויה תחלואה קשה בקרב הלא-מחוסנים ובקרב מחוסנים שהחיסון לא השפיע עליהם.
אש המליץ להתחיל בהסרת הגבלות רק אחרי הגעה לשני מיליון מחוסנים במנה השנייה ואחרי הגעה לחצי מיליון מחלימים, לצד הגעה לשיעור מחוסנים של 80% מאוכלוסיית גילי 50 ומעלה ובהגעה למקדם הדבקה קטן מ-1, במקביל לפחות מ-1,000 חולים מאושפזים במצב קשה. הוא הציע להסיר את הגבלות התנועה, לפתוח את מקומות העבודה שלא מקבלים קהל ולפתוח את מוסדות החינוך לשכבות הנמוכות מיום שני.
במהלך הוויכוחים בישיבת הקבינט הזהירה ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, כי "פתיחה תהיה כמו אש שלא נצליח לכבות. תוך שבועיים נכפיל את מספר המאומתים היומי מ-8,000 ל-16 אלף. אין לנו יכולת לספוג את המצב הזה בבתי החולים. פתיחה של המסחר תאפשר מפגשים אקראיים בין אנשים שאין לנו דרך לאתר אותם".
בתוך כך, בקופות החולים חוששים כי למרות הרחבת מבצע החיסונים, הצעירים לא מגיעים להתחסן במספרים שציפו להם. "יותר אנשים הגיעו אבל לא היה 'פיצוץ'", אמר אתמול פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל קופת החולים כללית. "יש בהחלט גידול בפניות והאוכלוסייה הזו משתמשת יותר באפליקציות, כך שראינו עלייה בביקושים ובקביעת התורים".
עם זאת, לדבריו של דודסון, "ככל שקבוצת הגיל צעירה יותר, כך היא מגיעה פחות להתחסן. עכשיו אנחנו בגיל של אנשים שפחות חוששים לחלות קשה ולכן אני מניח ששיעור החיסון שלהם לא יהיה גבוה יותר. זה קשור בזה שאדם בן 30 אומר לעצמו, 'לי זה לא יקרה, ואם זה יקרה אז עוברים את זה בקלות רבה'. ברמה העקרונית אני לא יכול להגיד לו שהוא טועה, אבל הבעיה היא שהם כמובן יכולים להדביק את ההורים שלהם ואם הם לא התחסנו אז אנחנו בבעיה".
גלעד כרמלי השתתף בהכנת הכתבה