על רקע ההסלמה במצב הביטחוני בישראל והמתיחות הגואה בין ערבים ליהודים בימים האחרונים, שלושה מנהלי בתי חולים בצפון פנו היום (רביעי) לעובדיהם, כמו גם לציבור הרחב, וקראו לפיוס.
בית החולים רמב"ם בחיפה, בית החולים הגדול בצפון, מהווה במשך שנים סמל לדו-קיום המתקיים הן בקרב העובדים בו, המגיעים מכל העדות והדתות, והן בקרב המטופלים בו, המגיעים מכל רחבי הארץ והמזרח התיכון. דו-קיום זה עמד במבחן במהלך משברים רבים שידע האזור, והפך את בית החולים לגשר המקרב בני אדם ולבבות.
6 צפייה בגלריה
הצוות הרפואי ברמב"ם קורא לפיוס
הצוות הרפואי ברמב"ם קורא לפיוס
סמל לדו-קיום. הצוות הרפואי ברמב"ם קורא לפיוס
(צילום: דוברות רמב"ם)
6 צפייה בגלריה
הצוות הרפואי ברמב"ם קורא לפיוס
הצוות הרפואי ברמב"ם קורא לפיוס
(צילום: דוברות רמב"ם)
מנהל בית החולים, ד"ר מיקי הלברטל, שלח איגרת לעובדיו ובו קריאה נרגשת לשמור על הבית שנבנה ברמב"ם לאורך השנים. "כולנו עדים לאירועים האחרונים במדינה שמאופיינים במתח רב ואלימות", כתב הלברטל. רמב"ם הוא בית חולים שבו עובדים שכם אל שכם בני כל העדות והדתות, בכל הסקטורים. כולנו מאוחדים סביב מטרה אחת בלבד - לסייע למטופלים שלנו להחלים ולהקל על האשפוז שלהם.
"כל אחד מאיתנו מחזיק בדעות אישיות ותפיסות עולם מגוונות, אבל כל אלו אינן רלוונטיות לתפקודנו המשותף בבית החולים. אני שואף, מקווה ומאמין שרמב"ם, כמשפחה שיש בה פרטים שונים, יישאר אי של שפיות בתוך המציאות הלא פשוטה מסביבנו, כפי שהוכחנו בכל הניסיונות הקשים בהם עמדנו יחד בשנים האחרונות".
6 צפייה בגלריה
"בואו נשמור על הבית". ד"ר הלברטל
"בואו נשמור על הבית". ד"ר הלברטל
"בואו נשמור על הבית". ד"ר הלברטל
(צילום: עידו ארז)
ד"ר הלברטל הוסיף: "לכן, כאשר אנחנו, עובדי כל המגזרים השונים, נכנסים אל בית החולים ושמים עלינו את המדים - אנחנו משאירים את העולם הסוער מאחורינו ומתרכזים במשימה המשותפת. בנינו פה בית מיוחד שאנחנו מטפחים כמקום הרמוני ומכיל שאני אישית גאה להיות שותף לו. בואו נשמור עליו יחד".
גם עובדי בית החולים יצאו במסר לציבור לאחר ההסלמה במצב הביטחוני בשלושת הימים האחרונים, ואמרו - "כולנו יחד". צוותי הרפואה, צוותי הסיעוד ועובדי מחלקות שונות בבית החולים התאחדו תחת מסרים של שלום, דו-קיום, אחדות וסולידריות, ויצאו בקמפיין מצולם של בני הדתות השונות, העובדים זה לצד זה. עובדי בית החולים הצטלמו כשהם נושאים שלטים שעליהם כתוב "שלום" "וסלאם" (سلام).
6 צפייה בגלריה
הצוות הרפואי ברמב"ם קורא לפיוס
הצוות הרפואי ברמב"ם קורא לפיוס
שלום וסלאם. הצוות הרפואי ברמב"ם
(צילום: דוברות רמב"ם)
מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פרופ' מסעד ברהום, שיגר גם הוא מכתב לעובדיו ובו ביקש לשמור על איפוק ולהשאיר את המחלוקות מחוץ לבית החולים. "ימים מורכבים עוברים על כולנו. נדמה כי סופם של האירועים המורכבים עוד אינו נראה לעין, וכפי הנראה נכונים לנו עוד ימים ארוכים ומורכבים מכל היבט שהוא".
"אני מבקש להבהיר ולהזכיר כי אני מצפה ודורש מכל אחת ואחד מאיתנו לנהוג בתבונה ובאיפוק, תוך השארת המחלוקות, הדעות והטעינות הרגשית שבוודאי קיימת - מחוץ לכותלי המוסד הרפואי", כתב ברהום. "ידענו כבר בעבר מצבים מורכבים, וגם כעת בטוחני שהפסיפס התרבותי, הדתי והשפתי שכה מיוחד למרכז הרפואי שלנו - יידע להכיל, להתמודד ולפוגג גם פרצי רגשות, אמירות או התנהגויות מורכבות מצד קהל מטופלינו, ככל שהדבר עלול להתרחש. לכולנו יש תפקיד, שליחות ומשימה שהיא בעלת ערך עליון, ועל כולנו למלא אותה באופן ראוי, מדויק ומקצועי, תוך שמירה על רעות, סובלנות ואחווה".
6 צפייה בגלריה
מסעד ברהום
מסעד ברהום
"מבקש מכולם לשמור על תבונה ואיפוק". פרופ' מסעד ברהום
(צילום: תומס סולנסקי, באדיבות אגודת הידידים)
ברהום הוסיף: "ימים לא פשוטים עוד לפנינו. נמשיך להיערך לכלל התרחישים, נקפיד להוביל ולהצטיין כפי שעשינו בכלל האירועים עמם התמודדנו בעבר ונשמור על המרכז הרפואי לגליל, על עובדיו ומטופליו, ועל היותו סמל ומופת".
מנהל בית החולים זיו בצפת, פרופ' סלמאן זרקא, יצא במסר דומה. "המצב הנוראי שאנו בתוכו יחלוף, ובתקווה בקרוב", כתב בפוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו. "רק אתמול מגפת הקורונה חידדה לנו שהנגיף אינו מפריד בינינו כאזרחים וכאנשים. חלינו ושכבנו במחלקות הקורונה, אחד ליד השני, וגם טופלנו ונמשיך להיות מטופלים כשנזדקק, על ידי צוות רב תרבותי מכל החברה הישראלית, ללא הבדל דת, מגדר, צבע או גזע ובטח לא דעה פוליטית.
6 צפייה בגלריה
אל"מ (במיל') ד"ר סלמאן זרקא
אל"מ (במיל') ד"ר סלמאן זרקא
"עלינו לחיות יחד, אין אפשרות אחרת". פרופ' סלמאן זרקא
(צילום: דוברות מרכז רפואי זיו)
"גם הטילים מכים בנו כולנו, ולצערי החללים שוב מזכירים לנו את היותנו פגיעים ואנושיים. התלהטות הרוחות ברחוב הישראלי והמראות הנוראיים של פגיעה אחד בשני, אנרכיה, השחתת רכוש פרטי, רכוש ציבורי ואף פגיעה במקומות רגישים - הם הסכנה הגדולה שלנו, הישראלים. המלחמה עם החמאס תגיע להסדרה, ואז נסתכל אחד למשנהו ונבין שוב שעלינו לחיות יחד. אין אפשרות אחרת".
פרופ' זרקא התייחס בדבריו למהומות המתרחשות בחלקים מסוימים של המגזר הערבי. "החברה הערבית, שבמהלך השנים ובמיוחד לאחרונה, הראתה את רצונה לחיים שלווים ולרצון לטפל בבעיותיה הקשות כמו אלימות - היא המפסידה העיקרית מהמראות הנוראים. האלימות הזו נותנת דלק לתרבות של בלגן, אי ציות לסמכות, לכוחנות ולאנרכיה.
"בואו ניקח אחריות עלינו, על מוצא פינו, על כתיבתנו בפוסטים ובכלל. בואו נדליק נר ואור לאחווה, לקבלת האחר ולסובלנות. אל דאגה, לא נמחק ולא נבטל את השונות בינינו, אך כן ננהל אותה כיאה לבני אנוש. אסור להשאיר את חיינו לקיצוניים".