באיחור רב אחרי מדינות המערב, באיראן החלו היום (ג') במבצע החיסון נגד נגיף הקורונה, בעזרת החיסון הרוסי "ספוטניק V". המבצע האיראני מתמקד לפי שעה בצוותי הרפואה במדינה, שספגה את המכה הקשה ביותר מהנגיף במזרח התיכון, עם יותר מ-58 אלף קורבנות ו-1.4 מיליון נדבקים מאומתים.

8 צפייה בגלריה
איראן טהרן מחסנים עם ה חיסון הרוסי נגד קורונה ספוטניק V
איראן טהרן מחסנים עם ה חיסון הרוסי נגד קורונה ספוטניק V
מחסנים באיראן עם "ספוטניק V" הרוסי. "לזכר אנשי הרפואה שמתו"
(צילום: AFP)
את מבצע החיסונים השיק הבוקר בבית חולים בטהרן הנשיא חסן רוחאני, בטקס ששודר בטלוויזיה הממלכתית. הוא הכריז כי המבצע לחיסון 80 מיליון תושבי הרפובליקה האיסלאמית נערך בשם זכרם של צוותי הרפואה שהקריבו את חייהם במאבק בקורונה. לפי השלטונות יותר מ-300 עובדים במערכת הבריאות מתו לאחר שנדבקו בנגיף.
שר הבריאות האיראני, סעיד נמאקי, אמר כי קמפיין החיסונים ייערך במקביל ב-600 מרכזים רפואיים ברחבי איראן. השלטונות שם הזמינו מרוסיה שני מיליון מנות חיסון בסך הכול, והמשלוח הראשון הגיע ביום חמישי האחרון. שני משלוחים נוספים יגיעו בהמשך החודש. נמאקי אמר בשבוע שעבר כי איראן הזמינה גם 4.2 מיליון חיסונים מאסטרה-זניקה, שאותם היא רכשה בסיוע יוזמת COVAX הבינלאומית, שמטרתה לעזור למדינות עניות בהשגת החיסונים.
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, הכריז בחודש שעבר כי הוא אוסר על הרשויות בארצו לייבא חיסונים מבריטניה ומארה"ב. איראן הודיעה במקביל כי היא מפתחת בעצמה חיסונים נגד הנגיף, ובדצמבר היא החלה בניסויים קליניים באחד מהם. את אחד החיסונים היא מפתחת יחד עם קובה. רק אתמול הציגו השלטונות חיסון נוסף, בשם Razi Cov Pars, שאותו מפתח כעת מכון המקושר למשרד החקלאות במדינה.
8 צפייה בגלריה
חיסון שפיתחה איראן נגד קורונה אך טרם בשל לשימוש
חיסון שפיתחה איראן נגד קורונה אך טרם בשל לשימוש
החיסון האיראני שמפותח כעת. משתפים פעולה גם עם קובה
(צילום: EPA)
כמו רוסיה, שמקווה כעת כי החיסון שפיתחה יחזק את תדמיתה בעיני הקהילה הבינלאומית, גם בסין פועלים כעת לייצא את החיסונים שפיתחו שם החברות סינובאק וסינופארם. היום אמר הנשיא הסיני שי ג'ינפינג שארצו מוכנה לשקול "שיתוף פעולה" עם מדינות במרכז ובמזרח אירופה בכל הנוגע לתחום החיסונים. אחת מהמדינות הללו, סרביה, כבר הזמינה מיליון חיסונים סיניים. לפי דבריו של שי, שצוטטו בסוכנות הידיעות הממלכתית "שינחואה", מפתחי חיסונים הונגרים וסינים פועלים כעת יחד בתחום.
גם אוקראינה הזמינה מיליוני מנות חיסון מסינובאק. היום הודיעה חברת התרופות האוקראינית Lekhim כי הגישה לרשויות במדינה את מסמכי הרישום של החיסון באוקראינה, על מנת לאפשר ייבוא של חמישה מיליון מנות שהוזמנו. 1.9 מיליון מהמנות ישולמו בכסף שתספק הממשלה בקייב.
ידיעה אחרת שהגיעה היום מסין מראה כי למרות "הניצחון" על הנגיף שעליו הכריזו השלטונות, להתפרצות היו השלכות מרחיקות לכת, ולא רק על הכלכלה: לפי נתוני המשרד לביטחון הציבור, במהלך שנת 2020 חלה צניחה של 15% בילודה בסין.
8 צפייה בגלריה
אישה עם תינוק בתחנת רכבת מסיכות
אישה עם תינוק בתחנת רכבת מסיכות
עלויות המחיה תופחות, והסינים בוחרים לא להביא ילדים לעולם
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג ביקור בעיר ווהאן שבה התפרץ נגיף קורונה
נשיא סין שי ג'ינפינג ביקור בעיר ווהאן שבה התפרץ נגיף קורונה
נשיא סין שי ג'ינפינג. "רוצה לחזק את שיתוף הפעולה בתחום החיסונים"
מהנתונים שפורסמו היום עולה כי בשנה שעברה נרשמו בסין 10.035 מיליון לידות, לעומת 11.79 מיליון לידות ב-2019. מתוך אלו שנולדו בשנה שעברה, 57% היו בנים ו-47.3% היו בנות. סין נטשה ב-2016 את המדיניות ארוכת השנים של ילד אחד לכל משפחה, אולם הדבר לא תרם משמעותית להגדלת שיעור הילודה של הסינים, וזוגות רבים שם חוששים מעלויות המחיה התופחות – מבריאות, חינוך ועד דיור.
כעת נראה שחוסר הביטחון הכלכלי שהתלווה למגפת הקורונה בשנה שעברה הכביד עוד יותר על הזוגות ועל ההחלטה שלהם להביא ילדים לעולם. בכך רק הואצה מגמת הירידה המתמשכת בילודה במדינה המאוכלסת בעולם. בסין חוששים מההשלכות של המגמה הזו, שתורמת להזדקנות האוכלוסייה: כעת חמישית מכלל הסינים הם בני 60 ומעלה, כלומר כ-250 מיליון בני אדם.
בינתיים, בבריטניה הכריזו היום הרשויות על הידוק משמעותי בגבולות, במטרה למנוע כניסה של מוטציות חדשות של הנגיף, כאלו שהמומחים חוששים כי יפגעו אולי ביעילות של החיסונים. שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק הכריז כי השבים מ-33 מדינות שיוכרזו כ"אדומות", החל מיום שני הבא, ייאלצו להיכנס לבידוד למשך עשרה ימים לפחות – ולשלם עליו סכום גבוה למדי של 1,750 פאונד. מי שינסה להפר את ההנחיה החדשה, הוא הזהיר, יעמוד בפני קנס חמור עוד יותר של 10,000 פאונד. מי שינסה להסתיר את השהייה שלו באחת מהמדינות האדומות, יעמוד בפני עונש של עד עשר שנות מאסר.
8 צפייה בגלריה
נמל תעופה הית'רו לונדון בריטניה בל קורונה
נמל תעופה הית'רו לונדון בריטניה בל קורונה
נשיקה אחרונה בנמל התעופה לונדון הית'רו, בצל הקורונה
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
נמל תעופה הית'רו לונדון בריטניה בל קורונה
נמל תעופה הית'רו לונדון בריטניה בל קורונה
מי שינסה להתחמק מההגבלות עשוי להישלח לעד עשר שנים בכלא. בנמל בלונדון
(צילום: EPA)
לרשימה האדומה הוכנסו חלקים גדולים מדרום אמריקה ודרום יבשת אפריקה. גם פורטוגל ואיחוד האמירויות ברשימה. הנקוק ציין כי הרשויות הזמינו לצורך הבידוד הכפוי 4,600 חדרי מלון. הוא הדגיש כי כוחות הביטחון יפגינו נוכחות במלונות הבידוד, על מנת להבטיח שהם ישמרו על ההנחיות. "אנשים שמצפצפים על הכללים מסכנים את כולנו", אמר.
בינתיים באוסטריה מסתמנת ההתפרצות הקשה ביותר של הווריאנט הדרום אפריקני באיחוד האירופי: ההתפרצות הזו נרשמת במחוז טירול, וכעת דורשת אוסטריה מכל מי שמעוניין לצאת מהמחוז להציג בדיקת קורונה שלילית מהיומיים שלפני כן. הממשלה גם ביקשה מהאוסטרים שלא לנסוע לטירול אלא אם הם חייבים. עד כה התגלו במחוז 293 נדבקים בווריאנט, ו-129 מהם עדיין מוגדרים כנשאים.
בשנה שעברה היה מחוז טירול – יעד פופולרי של חובבי ספורט-חורף השוכן בגבול עם גרמניה, איטליה ושווייץ – לאחת מזירות ההתפרצות הקשות ביותר של קורונה באירופה, אחרי שהנגיף התפשט באתר הסקי אישגל. אלפי תיירים מכל רחבי אירופה נדבקו שם ונשאו איתם את הנגיף לארצותיהם.
הגילוי של הווריאנט הדרום אפריקני כעת בטירול מטריד מאוד את האוסטרים, משום שמחקר שפורסם בימים האחרונים מלמד כי החיסון של חברת "אסטרה-זניקה" – החיסון העיקרי שעליו מתבססת נכון לעכשיו תוכנית החיסונים של אוסטריה והאיחוד האירופי – יעיל נגד הווריאנט הזה פחות מאשר נגד וריאנטים אחרים.