1 צפייה בגלריה
מצביעים תל אביב עם כלב
מצביעים תל אביב עם כלב
(צילום: רויטרס)
מערכת הבחירות המתקיימת היום (שלישי) אינה רגילה. המענה שניתן להצבעה של מבודדים וחולי קורונה יכפיל את מספר המעטפות הכפולות – שבימים כשתקנם כוללות קולות של חיילים ודיפלומטים בלבד – וצפוי לעמוד על יותר מ-700 אלף. זה עלול להוביל לעיכוב משמעותי בספירת הקולות, שצפויה להימשך אפילו עד יום שישי.
במציאות שבה ארבע מפלגות לפחות עומדות בסכנה שלא לעבור את אחוז החסימה, עשויה הספירה של הקולות הללו - שלא ניתן לחזות איך יתחלקו ולא ניתן לסקור אותם בקלפיות המדגם - להכריע את גורל הבחירות כולן. ובעיקר: היא עלולה לשמש קרקע פורה לארגוני ימין ולליכוד, שהביאו בשבועות האחרונים לשיא את קמפיין הדה-לגיטימציה של ועדת הבחירות המרכזית ושל טוהר הבחירות.
במהלך מתמשך של כמה חודשים בנו הליכוד ובאי כוחו בחברה האזרחית – "אם תרצו" – תשתית לטיעון נגד הלגיטימיות של הבחירות למקרה שנתניהו לא יצליח להגיע ל-61 מנדטים גם בסבב הזה. במסגרת זו הם יצאו בקמפיין לגיוס אנשים לתפקידים שונים בפיקוח על הבחירות, במטרה "למנוע את גניבת הבחירות".
האנשים שהוצבו בקלפיות יוכלו להתחיל לדווח על אירועים – אנקדוטליים יותר או פחות, שקריים יותר או פחות – ולצייר תמונת מצב שמערערת את אמינות תהליך ספירת הקולות
במרכז הקמפיין הם הציבו את דמותו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט עוזי פוגלמן, וציינו כמובן שהוא "בוגר קרן וקסנר" במטרה להדהד את המסר שלפיו הוא מוטה פוליטית ומעוניין בהפלת שלטונו של בנימין נתניהו.
בכך, הם המשיכו את המסרים שהעביר בין השאר בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, למאות אלפי עוקביו ולפיהם עוד במערכות בחירות קודמות ניסתה ועדת הבחירות המרכזית לגנוב לימין את השלטון. גם הפוליטיקאים של הליכוד עסקו בהדהוד המסר ובהכנת הקרקע ליום שאחרי הבחירות. כך למשל, יו"ר הכנסת, יריב לוין, אמר בראיון לאחרונה כי "כבוד השופט פוגלמן שובר שיא חדש של הטיית בחירות".
בהתאם למודל של הימין הטראמפיסטי, שביצע לקראת נובמבר האחרון דה-לגיטימציה מכוונת ומוצלחת כנגד תוצאות הבחירות בארה"ב, נראה שגם בישראל יש נסיבות מושלמות לקמפיין דומה. ראשית, כאמור, גם כאן יהיה פרק זמן ארוך מהמקובל בין סגירת הקלפיות לבין השלמת ספירת הקולות. בפרק זמן זה, האנשים שהוצבו בקלפיות יוכלו להתחיל לדווח על אירועים – אנקדוטליים יותר או פחות, שקריים יותר או פחות – ולצייר תמונת מצב שמערערת את אמינות תהליך ספירת הקולות.
בנוסף, ניתן למקד באופן יעיל את ההכרעה של הבחירות למספר מצומצם של גורמים. בארה"ב היה ניתן להתמקד בכמה מדינות מתנדנדות שבהן התוצאות היו צמודות מאוד. בישראל הדבר יתאפשר נוכח ריבוי המפלגות הקטנות משמאל ומהמרכז שעומדות על סף אחוז החסימה. כל קול שמוענק לאותן מפלגות יהווה קרקע פורייה להאשמות נגד טוהר הבחירות.
אייל לוריא פרדסאייל לוריא פרדסדוד ישי
והעיקר, בדומה לימין הטראמפיסטי בארה"ב – גם לימין הישראלי יש תיבת תהודה תקשורתית שאינה מחויבת בהכרח למסד עובדתי מסודר. כך, הסיפורים האנקדוטליים שיתחילו לשטוף את הפיד הימני בטוויטר ובפייסבוק יחלחלו לאמצעי התקשורת המרכזיים. באופן זה, מסרי הדה-לגיטימציה ישטפו את הארץ ויגרמו לפקפוק עמוק אף יותר בטוהר הבחירות.
בזמן שהימין הישראלי כבר התניע מנועים לקראת המסע הזה, המפלגות והפוליטיקאים לא הסבירו מספיק לציבור הישראלי על הצפי לספירת קולות ארוכה מהרגיל ועל הפוטנציאל הנוח לפייק ניוז בעניין. הם לא הכינו את הקרקע ואת הבקיאות של הציבור באופן שבו ההליך עומד להתנהל, ובכך לא מנעו את ספין גניבת הבחירות שהימין בונה מאז דצמבר.
  • אייל לוריא פרדס הוא חבר הנהלת מרצ הארצית
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com