אחרי שהיה השר היחיד שלא הצביע אתמול בישיבת הממשלה בעד ההגבלות בפורים, שר התרבות והספורט חילי טרופר (כחול לבן) הגיע לאולפן ynet הבוקר (רביעי) והסביר כיצד הופר הסיכום המוקדם שאליו הגיע על קיום המופעים שתוכננו לסוף השבוע. "הגעתי לממשלה אחרי שעם הדרג המקצועי סיכמתי שמופעי תרבות, שהם רק למחוסנים ומחלימים, יכולים להתקיים תחת התו הירוק", אמר טרופר. "הכאב הזה, של האנשים שרק חזרו השבוע, וכבר עוד יומיים מונעים את ההצגות, על זה היה לי את העימות אתמול בממשלה".
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
3 צפייה בגלריה
חילי טרופר בריאיון באולפן
חילי טרופר בריאיון באולפן
חילי טרופר באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
אבל אתה רוצה מופעי תרבות, והחרדים רוצים רק טיש של מחוסנים, ודוד שלי רוצה שרק המוסך שלו יהיה פתוח. כל אחד רוצה לפתוח, אי אפשר לעשות את זה באמת. "יש הבדל, אנחנו מדברים פה אחרי כמעט שנה שמופעי תרבות היו סגורים. הם רק חזרו עכשיו. אתמול הייתי בהצגה וראיתי את השחקנים עם עיניים דומעות, ואת העובדים מאחורי הקלעים אחרי שהם חזרו מחל"ת, וכרטיסים שנמכרו. אני לא מכיר טישים שמוכרים כרטיסים, אני לא מכיר טישים שהזמינו אולמות. עבדנו יומיים קשה כדי להקדים כמה שיותר מופעים. אני מבין את הצורך בהגבלות, המגפה עדין פה ואני איש אחראי. נשארו לנו כמה מופעים בודדים שהיה אפשר לקיים עולם התרבות חזר, הוא חוזר, זו מכה קלה, כואבת למי שקבע".
הוא גם מתח ביקורת מרומזת על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתעקש לבטל את המופעים בזמן העוצר הלילי. "אני עסוק בלהציל את התרבות, לא לעשות עליהם סיבובים. ראש הממשלה גם הגיע גם אתמול לתיאטרון החאן, ושעתיים אחר כך אמר להם - תסגרו את המופעים שלכם בסוף השבוע. אני לא במשחק הזה. עולם התרבות זה אחד המקומות היחידים שהוא עם תו ירוק אמיתי".
אז ראש הממשלה עושה סיבוב? "מי שמחויב לעולם התרבות צריך להראות את זה לאורך כל הדרך, ולא להבלחות רגעיות".
3 צפייה בגלריה
רה"מ נתניהו בביקור במלון באילת
רה"מ נתניהו בביקור במלון באילת
"מי שמחויב לעולם התרבות צריך להראות את זה לאורך כל הדרך". נתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
"מי שמתעסק בלהזיז את בני גנץ הולך לשוליים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השר טרופר גם התייחס למתקפות מצד מפלגת "יש עתיד", שאנשיה מנבאים בראיונות כי "כחול לבן" בראשות בני גנץ תפרוש לבסוף מההתמודדות בבחירות. "שיפסיקו להפריע. שיתרכזו כמונו במשימה העיקרית להחליף את השלטון. מי שמתעסק בלהזיז את בני גנץ הולך לשוליים. המשימה המרכזית של הגוש הזה היא להחליף את נתניהו ואני מרוכז רק במשימה הזו. חבל על מה שנקרא הירי בתוך הנגמ"ש. זה מיותר, זה לא מקדם את החלפת השלטון. הם יכולים להמשיך להגיד עד מחר 'תפרשו', אבל הקהל לאט לאט מצטרף אלינו. אנחנו מתחזקים".
הוא גם הגיב על המכתב שבו מפקדים בכירים לשעבר במערכת הביטחון קראו לגנץ לפרוש מההתמודדות לכנסת. "זה 130 איש שיש להם הרבה זכויות עבר, אז מה? הם קול אחד בקלפי. אז אני לא מתעסק ב-130 אנשים שלפני 20 שנה השתחררו מהצבא עם דרגות גבוהות. יש לנו אלפים שהם טוראים, והם סמלים, וחלקם גם קצינים בכירים. זה לא משנה, כולם קול אחד בקלפי".
המכתב הזה עזר לכם בסוף? "אני לא חושב שהוא הזיק. כמו שאחד מכל חותמי המכתב לדעתי פעם אמר - זו מכה קלה בכנף. בסוף הם צריכים לפגוש את המציאות, והמציאות אומרת שכחול לבן מתחזקת. לכן חבל, מי שרוצה לעזור במשימה המרכזית, שיעזור. מי שרוצה לכתוב מכתבים ולהפריע, שיכתוב מכתבים ויפריע".
בתוך כך מתפרסמים פרטים חדשים על הדיון בממשלה בנושא מופעי התרבות בפורים. בדיון התברר שבתקנות שהוכנו במשרד הבריאות, הוחרגה הפעילות התרבות בתו ירוק בעקבות בסיכומים בין טרופר לשר הבריאות יולי אדלשטיין. נתניהו הרים את קולו ואמר שבשום אופן הוא לא מסכים להחריג את התרבות, וכי "לא יקרה כלום אם לא יהיו מופעים יומיים".
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי העיר כי "החרגת התרבות נמצאת כבר בתקנות שהובאו לאישור בישיבה. אם כך, נצטרך להוציא את ההחרגה מהתקנות". נתניהו אכן דרש להוציא אותה. שרת התחבורה מירי רגב, שהייתה שרת התרבות תמכה בעמדת נתניהו ואמרה: "כמו שסגרנו את נתב"ג אפשר גם לסגור את התרבות ביום אחד. אסור להחריג אותם".
השתתף בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר