ההפיכה הצבאית השבוע במיאנמר, שקטעה באבחה אחת שנים של מעבר איטי לעבר דמוקרטיה במדינה הענייה, העלתה מחדש גם את סוגיית שמה הכפול. בעוד בעולם רבים גינו את ההפיכה במיאנמר, בארה"ב ממשיכים להתעקש ולגנות את ההפיכה בבורמה. אז מה השם הנכון? התשובה מורכבת, לאור העובדה שבמיאנמר כמעט הכול פוליטי – גם השפה.
9 צפייה בגלריה
דגל מיאנמר אילוסטרציה
דגל מיאנמר אילוסטרציה
בורמה או מיאנמר? הפוליטיקה של השפה
(צילום: שאטרסטוק)

במשך דורות ארוכים שמה של המדינה היה בורמה, על שם הרוב האתני הבורמזי החי שם. אולם ב-1989, שנה אחת לאחר שהחונטה הצבאית דיכאה באכזריות מחאה עממית למען הדמוקרטיה – דיכוי שבו נהרגו אלפים – מנהיגי הצבא החליטו לשנות את שם המדינה למיאנמר.
באותה עת נחשבה בורמה, שנשלטה בידי חונטה צבאית מ-1962, למדינה מצורעת בעולם, והשלטון בה היה נואש למצוא דרך לשפר את תדמיתו ולקבל לגיטימציה מהקהילה הבינלאומית. שינוי השם היה הדרך הזו, והחונטה הצבאית הסבירה כי מדובר בזניחת השם שניתן לה בעברה הקולוניאלי ובניסיון לגבש אחדות בקרב הקבוצות האתניות השונות החיות במדינה. השם הישן, הם הסבירו אז, החריג מיעוטים אתניים רבים.
אולם בתוך המדינה השינוי הזה היה חסר משמעות. בשפה הבורמזית "מיאנמר" הוא פשוט גרסה רשמית יותר של המילה "בורמה". שם המדינה שונה למעשה רק בשפות זרות. רבים בעולם הבינו את מטרת שינוי השם, ובמפגן של התרסה כלפי החונטה הצבאית המשיכו להשתמש בשם הישן.
9 צפייה בגלריה
כלי רכב של צבא מיאנמר ב עיר מנדליי אחרי הפיכה צבאית
כלי רכב של צבא מיאנמר ב עיר מנדליי אחרי הפיכה צבאית
צבא מיאנמר ברחובות העיר מנדליי. המעבר האיטי לדמוקרטיה נקטע באבחה אחת
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
נזירים בודהיסטים ב יאנגון מיאנמר אחרי הפיכה צבאית
נזירים בודהיסטים ב יאנגון מיאנמר אחרי הפיכה צבאית
נזירים בודהיסטים ביאנגון, הבוקר
(צילום: EPA)
הסחף הבינלאומי אל עבר השם הרשמי, מיאנמר, החל רק לפני כעשור, בעקבות המעבר החלקי שלה לדמוקרטיה. הצבא המשיך אמנם לשמור על עוצמה רבה בניהול ענייני המדינה, והחוקה החדשה שניסח מבטיחה לו רבע מכל המושבים בפרלמנט ושליטה במשרדי ההגנה והפנים, אבל מנהיגי האופוזיציה הכלואים שוחררו, ובחירות חופשיות ראשונות זה כיובל שנים הובילו לעלייתה לשלטון ב-2016 של פעילת האופוזיציה אונג סן סו צ'י.
בעקבות השינויים הללו, יותר ויותר מדינות וכלי תקשורת בעולם אימצו את השם הרשמי "מיאנמר", ובשנים האחרונות הוא הפך לשם הנפוץ שבו משתמשת הקהילה הבינלאומית. בתוך מיאנמר, מנהיגים פוליטיים הבהירו שלסוגיה אין עוד חשיבות אמיתית.
אפילו בארה"ב, שגם לאחר השינויים הללו המשיכה להשתמש בשם "בורמה", ניתן היה להבחין בהתגמשות מסוימת. ב-2012, במהלך ביקור שערך שם, השתמש הנשיא דאז ברק אובמה בשני השמות. אחד מבכירי השלטון אמר אז כי מדובר בשינוי "חיובי" שמצביע על כך שוושינגטון מכירה כעת בממשלת מיאנמר.
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מאיים בסנקציות, נגד בורמה. ביידן
(צילום: AP)

ההפיכה כעת הביאה לחיסול השינוי הזה שנראה בארה"ב, ומזכיר המדינה החדש אנתוני בלינקן וגם הנשיא עצמו ג'ו ביידן התעקשו להשתמש בשם "בורמה" בגינויים שלהם להתפתחויות האחרונות. "ארה"ב הסירה את הסנקציות על בורמה בעשור האחרון על בסיס ההתקדמות לעבר דמוקרטיה", מסר ביידן. "הביטול של ההתקדמות הזו מחייב בחינה מחודשת של חוקי הסנקציות שלנו". אולם עבור רוב העולם, לא נראה שההפיכה תשנה דבר מה, והמונח הרשמי שהנהיג הצבא כבר השתרש.
בינתיים, גם היום המשיכו להישמע גינויים בעולם להפיכה, וקבוצת מעצמות ה-G7 פרסמה הבוקר הודעה משותפת שבה נקראו מנהיגי הצבא לשים סוף למצב החירום שעליו הכריזו, לשחרר את המנהיגים הפוליטיים העצורים ולכבד את שלטון החוק. באו"ם מנסות כמה מהמעצמות לקדם החלטה במועצת הביטחון שתכלול גינוי נחרץ לתפיסת השלטון בידי הצבא, אולם הדבר ידרוש הסכמה פה אחד – ובסין בינתיים נשמעים מסופקים מאוד ומזהירים שהטיוטה המוצעת, וכל מהלך אחר, טומנים בחובם סכנה של החמרת הסיטואציה.
בתוך מיאנמר צצו היום סימנים ראשונים של מחאה נגד שלטון הצבא, וצוותים בכ-70 מרכזים רפואיים ברחבי המדינה שבתו זמנית או תלו על בגדיהם סרטים אדומים לאות התנגדות. "אנחנו פשוט לא יכולים לקבל את זה", אמר מיו מיו מון, רופא בן 49 ואחד השובתים. "נעשה את זה בצורה שאפשר להמשיך אותה, נעשה את זה בצורה לא אלימה... זו הדרך שבה יועצת המדינה שלנו רוצה", הוסיף בהתייחסות לתוארה הרשמי של סו צ'י, שתפקידה מקביל בפועל לזה של ראש ממשלה.

9 צפייה בגלריה
הפגנה ב בנגקוק נגד הפיכה צבאית מיאנמר
הפגנה ב בנגקוק נגד הפיכה צבאית מיאנמר
מציתים את תמונת רמטכ"ל מיאנמר בהפגנה בבנגקוק
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
מחאת התושבים הבורמזים בישראל מול נציבות האו"ם בתל אביב
מחאת התושבים הבורמזים בישראל מול נציבות האו"ם בתל אביב
ההפגנה בתל אביב, ליד נציבות האו"ם
(צילום: מוטי קמחי)
9 צפייה בגלריה
מחאת התושבים הבורמזים בישראל מול נציבות האו"ם בתל אביב
מחאת התושבים הבורמזים בישראל מול נציבות האו"ם בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
גם מחוץ למיאנמר נרשמו מפגני מחאה: ביפן הפגינו היום אלפי בני אדם בדרישה לקו נוקשה יותר של הממשלה בטוקיו נגד ההפיכה. גם בבנגקוק שבתאילנד היו הפגנות שבהן נראו מוחים מעלים באש את תמונותיו של מפקד הצבא במיאנמר, מין אונג הלאינג, שכעת מחזיק בשלטון. בישראל הייתה הפגנה קטנה בתל אביב של כמאה אזרחים בורמזים.
ההפיכה התחוללה בלילה שבין ראשון לשני לפי שעון ישראל: צבא מיאנמר עצר את מנהיגת המדינה סו צ'י, וכן בכירים אחרים במפלגת השלטון שלה, "הליגה הלאומית לדמוקרטיה". דווח כי חיילים נשלחו לרחובות בערים הגדולות וקווי האינטרנט והטלפון בחלק מהן נותקו.
ההפיכה באה אחרי ימים שבהם גבר החשש שהצבא יבצע מהלך שכזה, בעקבות הסלמה במתיחות בינו לבין הממשלה האזרחית. המתיחות נבעה מטענותיו של הצבא לזיופים נרחבים בבחירות שנערכו במיאנמר בנובמבר אשתקד – ושבהן זכתה מפלגתה של סו צ'י בניצחון סוחף.
גורם במפלגתה של סו צ'י אמר היום כי היא נמצאת כעת במעצר בית בבירה נייפידאו, וכי מצבה הבריאותי טוב. הבוקר הודיעה המשטרה במיאנמר כי המנהיגה המודחת מואשמת בהפרת חוקי הייבוא והייצוא. המשטרה שם טוענת כי בחיפוש בביתה נמצאו מכשירי קשר ניידים שהוכנסו למדינה ללא אישור. היא ביקשה להאריך את מעצרה עד 15 בפברואר.
9 צפייה בגלריה
אונג סן סו צ'י מנהיגת מיאנמר ארכיון 2013
אונג סן סו צ'י מנהיגת מיאנמר ארכיון 2013
מואשמת בהחזקה לא חוקית של מכשירי קשר. סו צ'י
(צילום: רויטרס)
סו צ'י בת ה-75 הובילה במשך שנים את המאבק לדמוקרטיה במיאנמר, והוחזקה במעצר בית במשך 15 שנה. ב-1991 זכתה על פעילותה בפרס נובל לשלום. עלייתה לשלטון עוררה במערב תקווה שמיאנמר אכן צועדת לכינון דמוקרטיה ממשית, אבל בשנים האחרונות ספגה סו צ'י ביקורת רבה מפעילי זכויות אדם – אותם אלה שבעבר היללו אותה על גבורתה – בעקבות התייצבותה לצד צבא מיאנמר אחרי שהואשם בביצוע מעשי טבח נגד בני הרוהינגה המוסלמים במדינה.
רועי רובינשטיין השתתף בהכנת הידיעה