פרויקטור הקורונה לשעבר פרופ' רוני גמזו קורא להגביר את המאמצים לחסן את האוכלוסייה הצעירה ולהשלים את חיסון המבוגרים - בעיקר באמצעות הסברה, לפני שתקודם חקיקה בנושא. בריאיון הבוקר (רביעי) לאולפן ynet מנכ"ל בית החולים איכילוב גם מתח ביקורת על האופן שבו נפתחו מסגרות החינוך והזהיר כי הדבר יביא להתפשטות התחלואה.
מה עמדתך לגבי החוק שמקדם שר הבריאות שנועד לגרום למסרבים להגיע להתחסן? "קודם כל צריך לעודד, להגדיל את ההסברה, לעשות הכול כדי לתת לאותם אנשים להבין שהחיסון הזה עובד. אנחנו נמצאים כרגע בשיעורים גבוהים של מחוסנים מעל גיל 50, מעל 80%. המאבק שלנו והאתגר הגדול זה בין גיל 16 לגיל 40, שם יש לנו פחות מ-50%. אני הייתי רוצה שכולם, אותם 1.6 מיליון שעדיין לא חוסנו, יגיעו אלינו ויתחסנו".
3 צפייה בגלריה
רוני גמזו בסבב השני של החיסונים נגד קורונה באיכילוב
רוני גמזו בסבב השני של החיסונים נגד קורונה באיכילוב
"לעשות הכול כדי לתת לאנשים להבין שהחיסון עובד". פרופ' גמזו
(צילום: מוטי קמחי)
איך עושים את זה? האם חוק יהיה הדרך הנכונה לעשות את זה? "אני חושב שעדיין צריך להקפיד כמה שיותר על הסברה. לעשות את כל המאמצים שלנו להגיע בכל כלי התקשורת שאותם צעירים רואים, להגיע לאותם מנהיגי הציבור או דעת הקהל שלהם. חשוב מאוד לעשות את זה ולהגיע גם לתהליכים של חוק. כיוצא בזה יותר מאוחר, כן דרכון ירוק. להסביר שכשאתה נכנס להתקהלות לא מחוסן, יש בזה סיכון לך ולאחרים".
אם לא נעשה אז מה הסכנה הכי גדולה? "קודם כול זה יגרום להדבקה בתוך האוכלוסייה. בבית החולים אני רואה בני 30 ו-40 פלוס שנכנסים לטיפולים נמרצים. החיסון הוא הדבר היחיד שמגן, הגיל לא מגן. העובדה שאתה צעיר ובריא ורץ והכול לא מגן בסוף. וצריך לזכור שיש לנו 250 אלף מעל גיל 60 שלא מחוסנים, וחלקם לא יכולים להתחסן, ואותם צעירים שממשיכים להדביק - בסוף זה מגיע לקשיש בן ה-60 פלוס, בן ה-70 פלוס. ואני אומר לאותו אחד בן 20, אתה לא רוצה לקחת אותו על מצפונך. זה המסר הנכון והחכם ביותר. אני רוצה יותר עבודה בכיוון של המסר הזה לפני חקיקה".
3 צפייה בגלריה
עמדת חיסונים ניידת של מכבי ביפו
עמדת חיסונים ניידת של מכבי ביפו
"להסביר שכשאתה נכנס להתקהלות לא מחוסן אתה מסכן את עצמך ואחרים"
(צילום: AFP)
מה המצב אצלכם מבחינת תחלואת ילדים? אני לא רוצה לגרום לאדישות, אבל אני נגד היסטריה והפחדה. בהחלט יכול להיות סיכוי תיאורטי של אלפי ילדים חולים ומתוכם עשרות חולים קשה, אבל לא רואים את המגמה הזאת. אני לא מציע להגיע להפחדות האלה שכשהן לא מתחרשות ולא מתקיימות אז האמון מתמסמס לחלוטין".
אז ההיסטריה מוגזמת? "אני חושב שהאמירות שבתי החולים יוצפו בילדים הן יותר מדי, ממה שאנחנו רואים. יכולה להיות עלייה בתחלואת ילדים. ראינו בימים האחרונים קצת הפחתה וייתכן שפתיחת מערכת החינוך יכולה לעשות מורכבות מסוימת. אבל יש כאן התמקדות יתר שגובלת בסוג מסוים של אי-חיבור למציאות".
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
"האמירות שבתי החולים יוצפו בילדים הן יותר מדי". מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת
(צילום: AP)
איך אתה יכול להגיד אי-חיבור למציאות כשיש לך פי תשעה ילדים בגיל ארבע מאושפזים יחסית לגל הראשון. "אם תסתכל על כל התמונה אתה עדיין לא רואה טיפולים נמרצים מלאים. אני לא כאן להרגיע או להפחיד, אלא לאזן ולומר את האמת".
אתה חושב שפתיחת מערכת החינוך זו טעות? "בטח טעות. הקורונה אצל ילדים וצעירים היא מחלה א-סימפטומטית. המנוע של ההדבקה נוצר מכך שלא יודעים מי חולה ומי לא חולה. ואנחנו שנה במגפה ומבינים את המגפה. אני מצטער שאנחנו לא עושים בדיקות בהיקפים עצומים שנותנות מודיעין חשוב".
אנחנו רואים שהרבה מצוותי ההוראה לא רוצים להתחסן, מה אתה חושב על זה? "יש תחושת חשש, אי אמון, חלקן נשים בגיל הפוריות. אני גניקולוג ואני מסביר להמון נשים שזה לא פוגע בפוריות וזה בטוח בהריון. אין תחליף להסברה, להתקרב אליהם, לתת ביטחון. צריך להשקיע בזה מאמץ. אני בעד הגבלה מסוימת על מי שלא התחסן, אבל שזה לא יהיה העיקר".