בהפגנה בנתב''ג: "יהודי לא מגרש פליט"
(צילום: רועי רובינשטיין)

עשרות בני אדם השתתפו לפני כניסת השבת בהפגנה בנמל התעופה בן גוריון על יחס המדינה לפליטים מאוקראינה. ההפגנה נערכה שעות אחדות לאחר שהפליטים האוקראינים כבר הועברו מהמתחם שהוקצה להם בטרמינל 3 למלון דן פנורמה בתל אביב, בעקבות הסרטונים שפורסמו לראשונה ב-ynet וחשפו את התנאים הקשים שבהם שהו הפליטים במתחם.
המפגינים, חלקם עטופים בדגלי אוקראינה, החזיקו שלטים ובהם תמונות של הפליטים נמלטים מאוקראינה הבוערת והכיתוב: "יהודי לא מרגש פליט". זו הייתה גם הסיסמה שאותה זעקו המפגינים בעת ההפגנה. "אנחנו כיהודים זוכרים את התקופה שסגרו לנו דלתות וברחנו מהאימה באירופה. אנחנו חייבים לפתוח את הדלתות ואת הלב של עם ישראל לכמויות גדולות יותר של פליטים לא יהודיים להיכנס לארצנו לתפארת מדינת ישראל", אמר עופר קרזנר, קונסול כבוד של אוקראינה בירושלים.
8 צפייה בגלריה
הפליטים הראשונים מאוקראינה שהובאו ע''י צה''ל למלון דן פנורמה בת''א
הפליטים הראשונים מאוקראינה שהובאו ע''י צה''ל למלון דן פנורמה בת''א
הפליטים הראשונים מאוקראינה במלון דן פנורמה בת''א
אנה ז'רוב, חברת פורום קליטת פליטים מאוקראינה ויו"ר פורום עמיתים של ישראל ואוקראינה, אמרה ל-ynet כי היא מאמינה מאוד שכל הפגנה כזו עוזרת: "אנחנו מקבלים עשרות פניות ממשפחות, מחברים ואפילו מחברות הייטק שהאנשים שלהן הגיעו לפה ופשוט נתקלים בדלתיים סגורות. המדיניות של הממשלה לא מובנת והמסר שלנו פשוט והוא שיהודי לא מגרש פליט. לא יכול להיות שמדינת ישראל עם כל ההיסטוריה שלה, כששמים אותה בהשוואה למדינות אחרות בעולם שעוזרות להם, סוגרת את שעריה".
היא הוסיפה: "ראינו את הסרטונים מנתב"ג ואיך אנשים הוחזקו כאן בתנאים מינימליים ולא טובים. אני יודעת שהיו שינויים בהחלטות של משרד הפנים ואנחנו כמובן מודים על כך, אני יודעת שיש מאמצים אולי לשנות את המדיניות, אבל מזכירים שהמכסה שעומדת על חמשת אלפים פליטים נגמרת תוך יומיים, אז אנחנו מבקשים לפתוח את השערים ולקלוט את הפליטים. אנחנו לא מבקשים אזרחות, אבל בזמן המלחמה לספק להם מקלט".
בהפגנה השתתף גם עו"ד ארקדי אליגולאשוילי, אשר פתח במשרדו מטה מיוחד שמעניק סיוע והכוונה משפטית לכל מי שרוצה להגיע מאוקראינה לישראל. לדבריו, "מזה כשבוע, אנחנו כמעט כל לילה בנתב"ג כדי לנסות לשחרר את האנשים, ובמהלך היום אנחנו מקבלים מאות טלפונים מאנשים שפונים אלינו מישראל, אוקראינה והמדינות הסמוכות אליה".
8 צפייה בגלריה
הפגנה בנתב''ג נגד היחס לפליטים מאוקראינה
הפגנה בנתב''ג נגד היחס לפליטים מאוקראינה
הפגנה בנתב''ג נגד היחס לפליטים מאוקראינה
(צילום: רועי רובינשטיין)
8 צפייה בגלריה
הפגנה בנתב''ג נגד היחס לפליטים מאוקראינה
הפגנה בנתב''ג נגד היחס לפליטים מאוקראינה
(צילום: רועי רובינשטיין)
תיעוד: פליטים מאוקראינה ממתינים בנתב''ג

אליגולאשוילי סיפר ל-ynet את סיפורה של אילנה שאת סרטוניה פרסמנו באתר השבוע, שגורשה מישראל כמה שעות לאחר ששודרו באתר: "ילנה הגיעה לישראל עם בנה הקטן לאחר שהם נמלטו מכפר קטן באוקראינה והלכו לגבול במשך שלושה ימים. כפי שהיא סיפרה לי לנגד עיניה ועיני ילדה הקטן התבצעו באנשים פשעים. היא ראתה אונס ורצח, הנשים הולכות בשיירות עם הילדים בלי גברים שיכולים להגן עליהם, והם נתקלים במעשי זוועה ואלימות. היא הגיעה בסופו של דבר לישראל, הייתה פה שלושה ימים וצילמה את מה שפורסם בתקשורת לפני שגורשה. הסיפור הזה הוא אמנם קשה, אבל זה מהסיפורים שאנחנו נתקלים בהם פה בכל יום".
בסרטונים שנחשפו מנתב"ג נראו ילדים קטנים שוכבים על הרצפה, תינוקות מחכים עם אמם, וקשישים בתנאים קשים. ביום חמישי, במהלך ישיבת קבינט העלייה והקליטה, תקפו שרים את רשות האוכלוסין וההגירה ואת שרת הפנים שקד בעקבות אותן תמונות - והשרה שקד הורתה לשנות את הנוהל באופן מיידי ולהעביר את הממתינים בנתב"ג באופן קבוע למלון דן בתל אביב, שם ישהו עד להכרעה בעניינם.
אתמול אמרה שקד על המהלך: "בימים האחרונים התפרסמו תמונות של עומס ודוחק בנתב"ג. התמונות הללו לא עברו לידיי. הנחיתי את כל הגורמים הרלוונטיים לטפל בנושא באופן מיידי וכך היה. בנתב"ג הוצב אדם מטעם רשות האוכלוסין וההגירה שכל ייעודו יהיה לדאוג לרווחת האזרחים האוקראינים הנוחתים בישראל. בנוסף, החל מאתמול ממתינים לבירור מועברים למלון ושוהים ברווחה ונחת, ועולים חדשים עוברים את תהליך הקליטה בטרמינל 1. שרת הקליטה פנינה תמנו שאטה מטפלת בכך ודואגת לכל התהליך בצורה הטובה ביותר".
8 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
השרה שקד. "התמונות לא הועברו לידיי"
(צילום: יואב דודקביץ)
8 צפייה בגלריה
בני גנץ נאום שר הביטחון ב טקס אזכרה ממלכתי חללי מערכות ישראל ש מקום קבורתם לא נודע הר הרצל ירושלים
בני גנץ נאום שר הביטחון ב טקס אזכרה ממלכתי חללי מערכות ישראל ש מקום קבורתם לא נודע הר הרצל ירושלים
גנץ: "ההנחה המבצעית היא שאנחנו בפני אתגר לאומי משמעותי"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פיקוד העורף מסייע במהלך, ושקד הודתה בדבריה לשר הביטחון בני גנץ. מוקדם יותר מסר דובר צה"ל כי בהערכת מצב שהוביל גנץ עם סגן הרמטכ"ל אלוף הרצי הלוי ומפקד פיקוד העורף אלוף אורי גורדין, הוחלט על שורה של צעדי סיוע: כ-50 חיילים, חלקם דוברי השפה האוקראינית או הרוסית, יסייעו בניתוב המגיעים לנתב"ג, ואנשי מפקדת אלון ואנשי המילואים של רח"ל יתגברו ויסייעו בתפעול החמ"ל שהוקם בנתב"ג. עוד נמסר כי בשלב זה יישמרו עשרות מקומות במלון דן פנורמה לצורך פינוי מסורבי כניסה או ממתינים לקבלת תשובות.
הסיוע ייעשה גם בתחום קבלת העולים החדשים, כשברקע הערכות שרבבות יהודים יברחו לא רק מאוקראינה, אלא גם מרוסיה מוכת הסנקציות. במסגרת הסיוע הצה"לי, כ-40 חיילים דוברי השפה האוקראינית או הרוסית יסייעו לסוכנות היהודית במוקדים הטלפונים המשרתים את המגיעים לארץ או המבקשים לעלות. "צה"ל נערך להפעלת מערך לימודי עברית לעולים באמצעות מורים ומורות חיילות בהתאם לצורך. מערכת הביטחון תבחן אפשרות לקליטת עובדים מקרב העולים מול התעשיות הביטחוניות", נמסר עוד.
בדיון אמר גנץ: "ההנחה המבצעית היא שאנחנו בפני אתגר לאומי משמעותי, לצד האתגרים הביטחוניים שאנחנו פועלים בהם ונשארים בתוקף, ולצד מאמץ הקורונה שנמשך. מערכת הביטחון וצה"ל יתנו כל סיוע אופרטיבי שיידרש - וכל פתרון שניתן לעזור בו גם בהיבטי סד"כ וגם בהיבטי רכש ולוגיסטיקה, במיוחד בשבועות הראשונים, עד להתייצבות המערכת. כל זאת בתיאום ותחת הדירקטיבה של קבינט הקליטה והעלייה בראשות השר פנינה תמנו שטה, והנהלים הנקבעים במשרדי הקליטה והפנים".
פורסם לראשונה: 19:39, 11.03.22