בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, הגיע היום (ד') לבית משפט השלום בתל אביב לדיון הראשון בתביעת הדיבה שהגיש נגדו עורך אתר "וואלה" לשעבר אבי אלקלעי, בטענה ששיתף ברשתות החברתיות פוסטים מכפישים נגדו. אלקלעי הוא עד בתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) שבו מואשם ראש הממשלה נתניהו במרמה ובהפרת אמונים.
בתביעה שהגיש, על סך 500 אלף שקל, טען אלקלעי כי על רקע כתב האישום נגד אביו יש ליאיר נתניהו בטן מלאה על עורכי וכתבי האתר בתקופה האמורה. צוין שהוא שיתף ברשתות החברתיות פוסטים שבהם נטען שאלקלעי הוא "שתול של קרן וקסנר" ששותף לקונספירציה נגד אביו.
באחד הפוסטים ששיתף נתניהו נכתב שאלקלעי שותף למעשים שצריך לחקור, ולכן יש לעצור אותו בגינם. על פי התביעה, בפוסטים אחרים נטען שאלקלעי פברק התכתבויות עם מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, ונתניהו צירף להם את הבקשה "שתפו, שתפו, שתפו".
2 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו בבית המשפט
יאיר נתניהו בבית המשפט
נתניהו בבית המשפט. "אני מעורב בשמונה תביעות דיבה"
(צילום: מוטי קמחי )
מאחר שנתניהו נמנע מהגשת כתב הגנה, ניתן לפני יותר משנה פסק דין נגדו, ולפיו הוא ישלם לאלקלעי פיצוי של 250 אלף שקל והוצאות משפט. חלק גדול מהדיון היום היה בבקשתו של נתניהו לבטל את ההחלטה, בטענה שלא קיבל את כתב התביעה ולא ידע שהוגש נגדו. "לא ידעתי שנתבעתי. פתאום אני רואה כתבה שהפסדתי ואני צריך לשלם רבע מיליון שקל", אמר. ההחלטה על ביטול פסק הדין המחייב את נתניהו לשלם תינתן במועד אחר. בינתיים הוא חויב לשלם הוצאות משפט של 3,500 שקל בתוספת מע"מ.
עו"ד רון לוינטל, שמייצג את אלקלעי עם עו"ד עילית גלעד, עימת את נתניהו עם ציוץ שלו שבו התייחס בעצמו לכתבה שבה פורסם על הגשת התביעה ובה כינה אותה "תביעת ההשתקה". על כך אמר נתניהו: "אני לא משפטן או עורך דין, אף שבשנה האחרונה למדתי הרבה. כשהגבתי לכתבה חשבתי שמדובר בכתב ההתראה ולא על כתב תביעה".
כאן עבר הדיון לטענות של עו"ד לוינטל על הקושי במסירת כתב תביעה לנתניהו כשהוא מתגורר במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים.
השופטת כוכבה לוי: תסביר איך לדעתך ניתן להגיש נגדך כתב תביעה. נתניהו: "הגישו נגדי כמה תביעות השתקה, ורק עו"ד רון לוינטל לא הצליח". השופטת: אני מבינה שאתה נסער. אני מזמינה אותך להירגע ולנסות להתמקד. שאלתי שאלה ולא קיבלתי תשובה: איך לפי דעתך אפשר למסור לך תביעה ולא בדרך אקראית? נתניהו: "קודם כל, אם חושבים שנייה בהגיון, כל מכתב התראה שאני מקבל, והיו הרבה, בכולם הגשתי כתב הגנה". השופטת: בית המשפט מעיר לנתבע שאינו עונה. נתניהו: "למשרד ראש הממשלה, עד כמה שידוע לי, או לעו"ד יוסי כהן. נראה לי המשרד. אני מעורב בשמונה תביעות דיבה, חלק אני תובע וחלק נתבע, ובכולן קיבלתי והגשתי כתב הגנה. כנראה במשרד ראש הממשלה".
2 צפייה בגלריה
אבי אלקלעי
אבי אלקלעי
התובע אבי אלקלעי. נתניהו: "קרא למשפחתי כלבים"
(צילום: מוטי קמחי )
אחר כך נתניהו הוסיף: "כל מסמך משפטי שאני מקבל אני מעביר לעורכי הדין שלי. הם יודעים את החוק שלפיו אחרי 60 יום שלא מגישים כתב הגנה - התביעה מתקבלת אוטומטית. האם יעלה על הדעת שאני ועורכי הדין אמרנו 'בואו נתנדב לשלם רבע מיליון שקל לאדם שקרא לי ולמשפחתי כלבים מתועבים?'". השופטת: מספיק כבר עם זה. נתניהו (נסער): "לא דנו בזה בכלל. לא קיבלתי כתב תביעה". עו"ד לוינטל: "דיברתי עם עורכי דין המעורבים בתביעות אחרות (נגד נתניהו, ג"מ). כשרוצים להעביר כתב תביעה ליאיר נתניהו - אם זה נשלח לקיסריה יש בעיה משפטית, כי לא רשום שאתה גר שם. אם ממציאים לרחוב עזה, אותה בעיה. זו לא כתובת מגוריך הרשמית". נתניהו: "בכל זאת כולם חוץ ממך הצליחו".
עו"ד לוינטל: "להבנתי אין בתקנות להמציא לבית של אבא של הנתבע (בבית בבלפור, ג"מ). הרי אתה לא נבחר ציבור ולא חלק ממקום העבודה בבית ראש הממשלה, ולכן על פי התקנות אני לא אמור להמציא מכתב לבית שבו עובד אבא של מישהו. מה אמור לעשות אזרח?". נתניהו: "זה קפקאי. כל התביעות השתקה נגדי התקבלו והגשתי כתבי הגנה. רק על התביעה שלך ועל התביעה של דנה כשדי, שהיא גם לקוחה שלך, לא הגשתי. אתה חושב שאמרתי 'בא לי לתרום לדנה כשדי חצי מיליון?".

נתניהו: אני לא קורא כל מה שאני משתף

לגבי הפרסומים ששיתף ועומדים במרכז התביעה של אלקלעי אמר נתניהו בדיון: "אני משתף בפייסבוק 40 פוסטים ביום, חלק מהם באורך מגילת אסתר. אני לא קורא את הכול. לפעמים אני רואה משפט ראשון שמוצא חן בעיניי, אני אומר 'הו, נחמד'. אנשים עושים כמוני ואותם לא תבעתם".
לגבי אחד מהם הוא ציין: "במקרה הזה, עד כמה שאני זוכר... את האירוע המכונן הזה, קראתי את כמה המילים הראשונות, לחצתי שייר והמשכתי הלאה. זה לא היה האירוע הכי דרמטי בחיי. אני לא זוכר בדיוק מתי זה היה".
עו"ד רון לוינטלעו"ד רון לוינטל
עו"ד לוינטל התעקש שהפוסט לא נמחק בהמשך כפי שנתניהו טען. נתניהו ענה: "עד כמה שזכור לי, לפני שנתיים, שנה וחצי, אני זוכר שיוסי כהן דיבר איתי, אמר 'תמחק והכל יהיה בסדר'. אני זוכר שמחקתי. אני זוכר שנכנסתי לחשבון הפייסבוק שלי, גללתי אחורה, חפירות ארכיאולוגיות כדי למצוא את השייר על האדם הנוראי הזה".

לשאלה אם פרסם התנצלות ענה נתניהו: "דיברתי אחרי מכתב ההתראה עם עו"ד יוסי כהן. הוא אמר 'אני אטפל בזה'. הבנתי ממנו שהוא שלח לך התנצלות וסיכמנו שזה בסדר ובזה נגמר העניין".
צילום: אלכס קולומויסקי
בשלב מסוים אמרה לו השופטת לוי: "אתה מכניס את עצמך לצרות. לחצת (שייר, ג"מ) אפילו בלי לתת דין וחשבון". נתניהו: "אני מצייץ 50 פעם ביום". עו"ד יוסי כהן: "כשאדם מרגיש כמו חיה...". נתניהו: "אני מקבל בטוויטר קריאות לרצוח אותי. מדובר על 2019. מאז אני נזהר במה שאני כותב או מצייץ מחדש. אני חושב שאת אותו פוסט (נגד אלקלעי, ג"מ) שיתפו אלפי אנשים. למה אותם לא תובעים?". השופטת: זה לא עוזר לך, ואתה בנו של ראש הממשלה. המושא של הפרסום הוא, עד כמה שאני מבינה, אחד העדים במשפטי האלפים. נתניהו: "כמו חצי מדינה בערך".