אלג'יריה הודיעה הערב (יום ג') כי היא מנתקת את יחסיה הדיפלומטיים עם שכנתה מרוקו בגין "פעולות עוינות" מצדה. שר החוץ האלג'יראי רמדאן לעמאמרה, שהודיע על הצעד במסיבת עיתונאים, ציין בה בין השאר את העובדה שבמהלך ביקורו החודש במרוקו השמיע שר החוץ של ישראל יאיר לפיד הצהרות נגד אלג'יריה. לעמאמרה אמר כי מדובר ב"השמעת מסר תוקפני משטחה של מדינה ערבית אחת נגד מדינה ערבית אחרת", וטען כי שר החוץ של מרוקו הוא שמסית את ישראל נגד אלג'יריה והוא שעומד בעצם מאחורי דבריו של לפיד.
8 צפייה בגלריה
אלג'יריה נגד לפיד. "מסר תוקפני"
אלג'יריה נגד לפיד. "מסר תוקפני"
אלג'יריה נגד לפיד. "מסר תוקפני"
(צילום: shutterstock, רויטרס)
8 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ונאסר בוריטה שר החוץ של מרוקו בהצהרות לתקשורת
יאיר לפיד ונאסר בוריטה שר החוץ של מרוקו בהצהרות לתקשורת
לפיד עם שר החוץ המרוקני ברבאט. "בוריטה מסית את ישראל"
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
היחסים בין מרוקו לאלג'יריה, נבהיר, מתוחים כבר עשרות שנים, וגם כעת ישראל רחוקה מלהיות מקור המתיחות המרכזי ביניהן. הסכסוך בין השתיים סובב בראש ובראשונה את סוגיית השליטה בחבל סהרה המערבית: מרוקו טוענת כי הטריטוריה הזו היא חלק בלתי נפרד ממנה, ואילו אלג'יריה תומכת במורדים אנשי תנועת הפוליסריו המבקשים להקים שם מדינה עצמאית. אלג'יריה מארחת את אנשי הפוליסריו בשטחה, והגבול בינה לבין מרוקו סגור מאז 1994.
8 צפייה בגלריה
מרוקו סהרה המערבית אוהלים של פוליסריו בוערים
מרוקו סהרה המערבית אוהלים של פוליסריו בוערים
אוהלים של אנשי הפוליסריו עולים באש בימי מתיחות בסהרה המערבית בשנה שעברה
(צילום: AFP / ROYAL MOROCCAN ARMY FACEBOOK PAGE)
בהאשמות שהשמיע הערב נגד שרי החוץ של מרוקו וישראל התכוון השר האלג'יראי לדברים שאמר לפיד בעת חנוכת הנציגות הדיפלומטית של ישראל ברבאט החודש. במעמד החנוכה ציין לפיד כי הביע בפני שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה חשש מהתפקיד שממלאת אלג'יריה באזור ומהתקרבותה לאיראן. לפיד גם הזכיר אז את הקמפיין שמובילה אלג'יריה נגד קבלת ישראל כמדינה משקיפה לאיחוד האפריקני.
כבר ימים אחדים אחרי הביקור במרוקו גינה משרד החוץ של אלג'יריה בחריפות את לפיד, והאשים את שר החוץ המרוקני בוריטה בניסיון "לגרור את בעלת בריתו החדשה במזרח התיכון (כלומר ישראל) להרפתקה מסוכנת נגד אלג'יריה". הממשלה באלג'יר טענה כבר אז כי בוריטה הוא שעומד מאחורי הצהרת לפיד.
8 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ונאסר בוריטה שר החוץ של מרוקו בהצהרות לתקשורת
יאיר לפיד ונאסר בוריטה שר החוץ של מרוקו בהצהרות לתקשורת
"בוריטה גורר את ישראל להרפתקה מסוכנת נגד אלג'יריה". לפיד והשר המרוקני
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
בהודעה על ניתוק היחסים עם מרוקו הערב שב והעלה שר החוץ של אלג'יריה את דברי לפיד ומתח ביקורת חריפה על שמרוקו אפשרה אותם: "כאשר בכיר ישראלי משמיע מסר תוקפני משטחה של מדינה ערבית אחת נגד מדינה ערבית אחרת, הדבר נוגד את כל המוסכמות וההסכמים הערביים. זוהי הפרה של הסכם האחווה והשכנות הטובה עם מרוקו". השר האלג'יראי לעמאמרה הודיע כי ניתוק היחסים נכנס לתוקף כבר היום, אך ציין כי הקונסוליות של שתי המדינות – ששתיהן חברות בליגה הערבית – יישארו פתוחות.

ריגול עם "פגסוס" הישראלית, הפרות בסהרה

רק לאחרונה קרא מלך מרוקו מוחמד השישי לשפר את היחסים של ארצו עם אלג'יריה, אבל באלג'יר טוענים כי בפועל מרוקו חותרת תחת המוסדות האלג'יראיים ומנסה לחבל בפעילותם. "ממלכת מרוקו מעולם לא הפסיקה את פעולותיה העוינות נגד אלג'יריה", טען הערב שר החוץ האלג'יראי לעמאמרה, והאשים כי מרוקו מרגלת אחרי פוליטיקאים ואזרחים אלג'יראים באמצעות תוכנת "פגסוס" של חברת NSO הישראלית.
8 צפייה בגלריה
אלג'יריה שריפות אסון
אלג'יריה שריפות אסון
לפחות 90 נהרגו. השריפות באלג'יריה, החודש
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
אלג'יריה שריפות אסון
אלג'יריה שריפות אסון
באלג'יר האשימו ארגונים בדלניים בהצתות. נלחמים באש
(צילום: רויטרס)
ההודעה על ניתוק היחסים באה גם אחרי שבשבוע שעבר טענה אלג'יריה כי השריפות הקטלניות שהתחוללו במדינה, ושבהן נספו לפחות 90 בני אדם, הוצתו על-ידי "ארגוני טרור" שאחד מהם זוכה לתמיכת מרוקו. מדובר בארגון החותר להשגת אוטונומיה עבור חבל קביליה שבאלג'יריה, החבל שבו התחוללו השריפות הקשות ביותר, והערב, כשהכריז על ניתוק היחסים, אמר שר החוץ האלג'יראי כי בקשה שהגישה מרוקו לאו"ם להכיר בעצמאות קביליה הייתה "שיא ההתגרות". לדבריו זוהי הפרה של התהליך לנרמול היחסים בין המדינות.
נוסף על אלה שב וטען שר החוץ האלג'יראי כי מרוקו אינה עומדת בסיכומים שגובשו בין הצדדים בכל הנוגע לסהרה המערבית, אותה טריטוריה שמרוקו רואה בה חלק בלתי נפרד משטחה ואילו אלג'יריה תומכת בהפיכתה למדינה עצמאית בראשות תנועת הפוליסריו. הסכסוך על השליטה בסהרה המערבית, חבל ארץ מדברי ענקי לחופי האוקיינוס האטלנטי, מתנהל עוד מ-1975, אז עזבו את האזור הכוחות הקולוניאליים הספרדיים. מרוקו טענה כי השטח שייך לה, ובמשך 16 שנה ניהלה שם מלחמה נגד אנשי הפוליסריו, שדרשו עצמאות ליושבי האזור וגם הכריזו על עצמאות כזו ב-1976.
8 צפייה בגלריה
מרוקו סהרה המערבית מניפים את דגל הרפובליקה הדמוקרטית של סהרה המערבית
מרוקו סהרה המערבית מניפים את דגל הרפובליקה הדמוקרטית של סהרה המערבית
תומכי העצמאות מניפים את דגל "הרפובליקה הדמוקרטית של סהרה המערבית". 45 שנות סכסוך
(צילום: EPA)
כיום שולטת ממשלת מרוקו בכשלושה רבעים מסהרה המערבית, ובין השאר היא מחזיקה בשליטתה מאגרי פוספט ושטחי דיג שם. חזית הפוליסריו שולטת בשאר. מרוקו טוענת כי סהרה המערבית היא חלק אינטגרלי מהממלכה שלה, והציעה לבדלנים שם לקיים אוטונומיה נרחבת תחת שליטה מרוקנית, אבל היא מדגישה כל העת כי לא תוותר על ריבונותה באזור.
חזית הפוליסריו מצדה דורשת לקיים משאל עם על זכותם של תושבי האזור להגדרה עצמית, כפי שנקבע בהסכם הפסקת האש שהושג ב-1991. ההצבעה נדחתה מאז שוב ושוב בשל חילוקי דעות בין הצדדים, בין השאר על נוסח השאלה שתופנה למצביעים.
בשנה שעברה, במסגרת עסקה סיבובית שבה הסכימה מרוקו לחדש את יחסיה הדיפלומטיים עם ישראל, הכיר הממשל האמריקני בראשות דונלד טראמפ בריבונות המרוקנית על סהרה המערבית. ההכרזה עוררה את זעמם של אלג'יריה, הפוליסריו – וגם גורמי או"ם המנסים לתווך ולהביא פתרון לסכסוך.