2 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי, נפתלי בנט, ג'ו ביידן, איראן מתקן
איברהים ראיסי, נפתלי בנט, ג'ו ביידן, איראן מתקן
ישראל בקו אחיד. נשיא איראן איברהים ראיסי, נפתלי בנט וג'ו ביידן
(צילום: AP, EPA)
אחרי סבב השיחות השביעי בווינה, האמריקנים מבצעים הערכת מצב האם ניתן לחדש את השיחות אחרי הקו הנוקשה שהציגו האיראנים. קיים ניסיון סיני-רוסי לאתחל את השיחות ללא הדרישות האבסורדיות החדשות של איראן, שלא היו חלק מהסכם הגרעין המקורי – ונתפסו על ידי ארה"ב כפרובוקציה. האמריקנים זועמים על ההתנהגות האיראנית, ואפילו מצד הרוסים והסינים נשמעה ביקורת חריפה.
הצרפתים והבריטים הציעו לשלב את ישראל ומדינות המפרץ בליווי המשא ומתן עם האיראנים, והנשיא עמנואל מקרון אף אמר זאת בקולו. בעקבות השיחות שקיים שר החוץ יאיר לפיד בלונדון ובפריז, הוצגה הכוונה לשילוב צוותי עבודה ישראליים להערכות המצב וישיבות המודיעין שילוו את המו"מ מאחורי הקלעים.
ההנהגה הישראלית מתואמת עד כה, גם אם לכל אחד מהקברניטים יש סגנון משלו - וניתן לומר שכולם עובדים על הנושא האיראני ביחד. המסר שישראל מעבירה לאמריקנים הוא שצריך להיערך להידוק הסנקציות על האיראנים, ובמקביל להניח איום צבאי על השולחן.
נשיא המדינה יצחק הרצוג, שמתואם בנושא עם ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ לפיד העביר מסר דומה לארה"ב ולקהילה הבינלאומית במהלך טקס הגשת כתב האמנה של השגריר האמריקני החדש. "בלי ספק האתגר הגדול העומד בפני ישראל וארה"ב הינו האיום המשותף של איראן", אמר הרצוג. "אנו עוקבים מקרוב אחר המשא המתן של הקהילה הבינלאומית עם איראן. ישראל תברך על פתרון דיפלומטי מקיף שיפתור אחת ולתמיד את סוגיית איום הגרעין האיראני. במקרה שלא יושג פתרון כזה, ישראל שומרת את כל האופציות על השולחן, ואם הקהילה הבינלאומית לא תנקוט בצעדים נחרצים בנושא זה – ישראל תעשה זאת. ישראל תגן על עצמה בעצמה".
רה"מ בנט אמר בישיבת הממשלה: "הסבב הראשון של השיחות בין איראן למעצמות בווינה הסתיים ללא תוצאות. האיראנים, כצפוי, נושאים ונותנים במיומנות. הם חזרו בהם מכל ההסכמות הקודמות והגיעו בגישה תקיפה מאוד ובריונית. דוגמה לסחטנות שדיברתי עליה קיבלנו כשבמהלך השיחות בווינה מתפרסם שהם החלו להעשיר אורניום ב-20 אחוז בצנטריפוגות מתקדמות במתקן התת-קרקעי בפורדו. זהו צעד חמור ביותר".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"האיראנים נושאים ונותנים במיומנות". רה"מ בנט
(צילום: AP)
בנט הוסיף: "המטרה שלנו עכשיו היא לנצל את חלון הזמן שנפתח, בין הסבבים, כדי לומר לידידינו בארה"ב: זה בדיוק הזמן להשתמש בסל כלים אחר מול הדהירה של איראן בתחום ההעשרה. איראן חייבת להתחיל לשלם מחירים על הפרותיה. המטרה של המשטר האיראני היא הסרת סנקציות, בשביל זה הם באו לווינה עם עשרות יועצים ומומחים בתחום הסנקציות, כי זו מטרתם. כלומר, היכולת שלהם לעשות את מה שהם עושים עכשיו – בתחום הטרור ובתחום הגרעין, רק הפעם הם רוצים חיזוק של עשרות מילארדי דולרים ורוח גבית לכל הפעילות שלהם. אנחנו מקיימים בעניין הזה דיאלוג כן ואינטנסיבי עם האמריקנים, הבריטים, הצרפתים, הרוסים ועוד".
בנט גם התייחס לביקורת על הקו שהוא מוביל מול איראן ואמר: "כוחנו באחדותנו. לדיל גרוע חלילה עם האיראנים יהיו השלכות על הביטחון הלאומי של כולנו. לכן, עת לכל דבר. יש זמן בו צריך לשתוק וזמן בו צריך לדבר. עכשיו העת לדבר".

ראש המוסד דדי ברנע הגיע לוושינגטון וצפוי לקיים שם השבוע שיחות עם דרגים בכירים. ביום רביעי יגיע לוושינגטון גם שר הביטחון בני גנץ, שייפגש עם מזכיר המדינה אנטוני בלינקן ומזכיר ההגנה לויד אוסטין. גנץ יבקש מהאמריקאים לקדם את תוכנית הגיבוי במקרה שהשיחות יקרסו, והכוונה להגברת הלחץ על איראן במישור המדיני, הכלכלי והצבאי.