התקשורת הזהירה, הדמוקרטים קיוו להימנע – וטראמפ הכין את הקרקע: תרחיש הכאוס ואי-הוודאות שנגלה כעת לעיני האמריקנים, ובו נשיא ארה"ב קורא למעשה לבטל את תוקפם של מיליוני קולות שנשלחו בדואר, היה ידוע מראש.
ארה"ב בוחרת 2020 – לעמוד המיוחד של ynet
3 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 הצבעה דרך הדואר דואר ב פריימריז ב פנסילבניה
ארה"ב בחירות 2020 הצבעה דרך הדואר דואר ב פריימריז ב פנסילבניה
המעטפות בדואר יכריעו את הבחירות? מעטפה במדינת המפתח פנסילבניה
(צילום: AP)

שעות ארוכות עברו מאז סגירת הקלפיות בארה"ב, אבל את זהות המנצח בבחירות לנשיאות אולי לא נדע גם הלילה. הסיבה לכך היא העיכובים בספירת הקולות – אלו שנשלחו בדואר – בכמה ממדינות המפתח שיכריעו את המרוץ. אם, כפי שקיוו הדמוקרטים, מועמדם ג'ו ביידן היה זוכה לניצחון מכריע על דונלד טראמפ, כמובן שלא היה צורך במאבק על כל קול – אך טראמפ שוב הדהים את כל הסוקרים והפרשנים, וכפה מרוץ צמוד ביותר על יריבו.
ההצבעה בדואר, נזכיר, היא מסורת ארוכת שנים בארה"ב, אך בצל מגפת הקורונה השיטה הזו הורחבה במדינות רבות בה – ומספר שיא של אמריקנים בחרו לנצלה על מנת להימנע מהצטופפות בקלפיות ביום הבחירות.
נתוני ההצבעה המוקדמת הראו כי רוב גדול מבין אלו שהצביעו בדואר הוא של דמוקרטים, בעוד הרפובליקנים העדיפו להצביע בקלפיות. לכן, אין זה מפתיע שטראמפ תוקף כבר חודשים ארוכים את האפשרות להצבעה בדואר. בין היתר טען הנשיא כי הקולות שיגיעו מהדואר יהיו עמוסי זיופים, אף שמחקרים על הצבעות העבר סותרים את הטענה הזו.
למרות הביקורת הממושכת שלו על ההצבעה בדואר, אפילו כמה תומכיו במפלגה הרפובליקנית נדהמו כאשר הנשיא הכריז הבוקר על ניצחון וקרא לעצור את ספירת הקולות הללו, בטענה שמדובר ב"הונאה" שמופנית נגד העם האמריקני.
שעות לאחר מכן שב ותקף טראמפ בכמה ציוצים בטוויטר את ספירת הקולות שנשלחו בדואר, והביע תדהמה על כך שב"אורח פלא" איבד את ההובלה שהייתה לו בשלב מוקדם של הספירה במדינות מפתח כמו וויסקונסין ומישיגן.
"בלילה הובלתי, במקרים רבים בפער מוצק, במדינות מפתח רבות, כמעט בכל המקרים במדינות שהדמוקרטים מנהלים ושולטים בהן. ואז, אחד אחרי השני, הם (היתרונות) החלו להיעלם באורח פלא כשהצבעות-הפתעה נספרו. מאוד מוזר, וה'סוקרים' טעו באופן מוחלט והיסטורי!", צייץ הנשיא.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
דבריו כמובן שגויים – אם לא מטעים בכוונה תחילה – שהרי "הצבעות-ההפתעה" הללו לא הפתיעו איש. כלי התקשורת האמריקניים מתריעים כבר שבועות ארוכים כי ייתכן שבתחילת הספירה במדינות מסוימות נחזה ב"גל אדום", כלומר הובלה רפובליקנית גדולה, ולאחר מכן יגיע "גל כחול", כלומר שטף של קולות דמוקרטיים, שלפחות בחלק מהמקרים יהפוך את התוצאה. כבר שבועות שבארה"ב מדווחים כי טראמפ עשוי לנצל יתרון מוקדם כזה כדי להכריז ללא בסיס על ניצחונו, ואז לטעון שהניצחון "נגנב ממנו" כשיירשם מהפך.
יש להדגיש כי לא בכל המדינות ספירת הקולות בדואר איטית בצורה משמעותית יותר מאשר הקולות הרגילים בקלפיות, כמו שמתברר כעת במדינות המפתח שיכריעו את הבחירות. הקולות הנשלחים בדואר דורשים הליך אימות מסובך יותר מקולות רגילים, כשבין היתר נבחנת בדרך לספירה החתימה שעל טופס הבוחר וגם כתובת המגורים. במדינות מסוימת, כמו פלורידה, החלו בתהליכי הכנת המעטפות לספירה כבר כמה שבועות לפני מועד הבחירות.
אולם במדינות קריטיות אחרות, כמו פנסילבניה, מישיגן וויסקונסין, הרשויות בהן לא יכלו על פי חוק להתחיל בהכנת המעטפות לספירה עד יום הבחירות עצמו, מה שהוביל לספירתן רק לאחר הקולות הרגילים מהקלפיות. מעניין לציין שבשלוש המדינות הללו בתי מחוקקים מקומיים בשליטת הרפובליקנים, והללו התנגדו לניסיונות המושלים הדמוקרטים לאפשר את הכנת המעטפות בשלב מוקדם יותר.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב מעטפות ל הצבעה ב דואר ב צפון קרוליינה בחירות 2020
ארה"ב מעטפות ל הצבעה ב דואר ב צפון קרוליינה בחירות 2020
שלושה "ימי חסד" בפנסילבניה. המעטפות שיתעכבו ייקלטו
(צילום: AP)
בכל אופן, כעת אמריקה ממתינה לתוצאות מהמדינות הללו וממדינות נוספות שבהן הקרב עדיין צמוד, ולא כל הקולות נספרו, כמו נבאדה. מה שמסבך את התמונה הוא העובדה שבחלק מהמדינות, בהן נבאדה ופנסילבניה, הרשויות מאפשרות קליטת מעטפות שמגיעות מהדואר גם לאחר יום הבחירות – כל עוד החותמת עליהן מוכיחה שהן נשלחו עד אז. בנבאדה מאפשרות הרשויות לקלוט מעטפות עד שבוע לאחר הבחירות, ובפנסילבניה הן נותנות שלושה "ימי חסד".
ספירת הקולות המגיעים באיחור קל-יחסית נועדה למנוע פסילה המונית של טופסי הצבעה: שירות הדואר הלאומי של ארה"ב סובל זה שנים מקשיים כספיים ומתקשה לעמוד בעומס גם בימים רגילים, ועל רקע הרחבת הזכות להצביע בדואר השנה הביעו גורמים דמוקרטיים חשש שעיכובים בשירות יגרמו לכך שקולותיהם של מצביעים דמוקרטים רבים לא ייספרו משום שהגיעו לוועדת הבחירות באיחור.
את החשש מקריסה של שירות הדואר תחת העומס הגבירו חולאיו הכרוניים, כמו חוסר במימון ובכוח אדם, אבל גם כמה אתגרים חדשים. חלקם נובעים ישירות ממגפת הקורונה, שאילצה את השירות להאט את פעילותו ולצמצם את מצבת העובדים שלו, אבל הדמוקרטים הביעו חשד שבעיות אחרות הוערמו על הדואר במתכוון על-ידי הממשל הרפובליקני: ביוני השנה מונה לראש שירות הדואר לואיס דה ג'וי, מקורב של טראמפ שתרם כמיליון וחצי דולר לקמפיינים של הנשיא, ומבקריו טוענים כי מרגע שנכנס לתפקיד הוא מחבל בכוונה בשירות והופך אותו לאיטי ובלתי-יעיל.

בקמפיין טראמפ ניסו בשבועות האחרונים למנוע בדרכים משפטיות קליטה של מעטפות בדואר לאחר יום הבחירות. טראמפ זעם בימים שלפני הבחירות על הימנעותו של בית המשפט העליון מהחלטת הרשויות בפנסילבניה לאפשר קליטת מעטפות גם לאחר ההצבעה, וטען שמדובר בהחלטה "מסוכנת מאוד". אלא שפסיקת העליון לא הייתה פסיקה סופית, וייתכן מאוד שאם יתברר כי הקולות הללו יתבררו כמכריעים במדינה שמחלקת 20 אלקטורים – קמפיין טראמפ יפנה שוב לבתי המשפט בניסיון למנוע את הכללתם בספירה.
אם טראמפ אכן יחליט להיאבק משפטית ולמנוע את הספירה של הקולות מהדואר, קרב משפטי כזה יכול להימשך שבועות, ולהיגרר עד לבית המשפט העליון. שם יש רוב מוצק לשמרנים – שישה מול שלושה ליברלים. אמנם לא ברור שהשמרנים יתמכו בהכרח בטענות של הנשיא, שכרגע גם לא ברור על איזו עילה הוא עשוי להישען, אך טראמפ עצמו העריך בעבר את החשיבות הגדולה שבמינוי השופטת החדשה והשמרנית איימי קוני בארט לעליון.
כבר לפני חודש וחצי אמר טראמפ שהוא מאמין שזהות המנצח בבחירות לנשיאות תוכרע בבית המשפט העליון, ושלכן חשוב למנות שופטת שמרנית בהקדם. בארט עשויה להפוך כעת לקול המכריע בשורת נושאים שנוגעים לבחירות ועומדים להכרעת בית המשפט העליון בארה"ב - בהם ערעורים רפובליקניים על סוגיית הארכת מועדי ההצבעה בדואר, אם יהיו כאלו.