1 צפייה בגלריה
טרקטורים ליד הכפר הבדואי חאן אל אחמר
טרקטורים ליד הכפר הבדואי חאן אל אחמר
חאן אל-אחמר. "פגיעה בציר אסטרטגי לבירה"
(צילום: AFP)
אף שהעיניים בישראל נשואות בימים אלה לאירועים בשייח ג'ראח, בדרג המדיני מודאגים מסוגיית פינוי חאן אל-אחמר, שתחזור בתחילת החודש הבא לפתחו של בית המשפט העליון. לאחר שנדחתה בקשתה לעכב את תשובתה לבג"ץ, המדינה חויבה להציג אותה עד 6 במרץ.
על רקע זה שיגרו היום (ג') תושבי יישובים בגוש אדומים, החברים ב"פורום עוטף ירושלים" הסמוך לחאן אל-אחמר, מכתב לראש הממשלה נפתלי בנט בדרישה לאכוף את החוק ולפנות את מתחם הבתים הבלתי חוקיים בחאן. מדובר בתושבים מכפר אדומים, אלון, נופי פרת, מצפה יריחו, מעלה מכמש ומצפה דני.
לקריאת המכתב - לחצו כאן
"‏בעוד כמה שבועות על הממשלה להעביר את עמדתה לבג"ץ", כתבו. "אנו תקווה כי עמדת המדינה אשר תוגש לבית המשפט תבהיר באופן חד-משמעי כי לא יינתן פרס לפורעי החוק, וכי המדינה תעמוד כחומה בצורה מול כלל הניסיונות לחנוק את ירושלים, להשתלט על אדמות מדינה, ולפגוע בציר מרכזי ואסטרטגי המוביל לבירת ישראל".
מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים, מסר כי "מדינת ישראל כבר הכשירה מגרשים לתושבי חאן אל-אחמר על אדמות מדינה ביישוב ג'אהלין, אך הסיבה שלא ביצעה זאת עד היום היא התקפלות בפני הלחץ האירופי. זה הזוי שגורמים בממשלה שתקפו את נתניהו השכם והערב, ובצדק, שלא מפנה את חאן אל-אחמר, כעת יהיו אחראים למהלך גרוע הרבה יותר".

לפני הבחירות האחרונות נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי גורמי מקצוע מקדמים הצעה שלפיה יועבר מתחם חאן אל-אחמר כמה מאות מטרים ויוסדר באופן חוקי. כך, נטען, יוכלו תושבי החאן לשמור על מרקם חייהם באזור שבו הם מתגוררים ומעמד הקרקע שעליו יונחו המבנים מחדש יוסדר.
לאחרונה, ולקראת ההכרעה בנושא, שוב עלתה ההצעה על הפרק. גורמי ימין מתנגדים לתוכנית מסוג זה בטענה שלא מדובר בפינוי אמיתית אלא בכזאת שמותירה על כנה את הסכנה ליצירת רצף טריטוריאלי פלסטיני מהבקעה ויריחו לירושלים.