המשבר הפוליטי סביב אי-הארכת תקנות יהודה ושומרון הציף מחדש את המחלוקות בקרב ראשי ההתנחלויות סביב התמיכה בממשלה, אחרי שכבר חודשים ארוכים ראשי הרשויות לא פועלים כמקשה אחת, וכל ראש מועצה פועל מול השרים והממשלה לפי הבנתו ותפיסתו. יו"ר מועצת יש"ע, דוד אלחייני ממפלגת תקווה חדשה של גדעון סער, אמר הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet כי "מדובר בחוק שצריך להוציא אותו מחוץ לוויכוחים הפוליטיים, האידיאולוגיה לא מעניינת את חברי הליכוד". מנגד, ראש מועצת בית אל אמר במשדר כי כל הפרשה היא "קמפיין פוליטי של סער".
אלחייני שיגר בשבוע שעבר מכתב לכל ראשי מפלגות הימין, שתוכנו פורסם לראשונה ב-ynet, ובו הוא קרא להם שלא להיכנע ללחץ הפוליטי ולהצביע בעד העברת התקנות. תגובות ראשי מועצות בהתיישבות המתנגדים לקיומה של הממשלה לא איחרו להגיע. ראש מועצת בנימין ישראל גנץ פרסם בערוץ הטלגרם שלו מכתב שעליו חתומים ראש מועצת בית אל שי אלון, ראש מועצת קריית ארבע אליהו ליבמן וראש מועצת קדומים חננאל דורני, ובו נכתב בדיוק ההפך.
3 צפייה בגלריה
מעלה אדומים התנחלויות התנחלות סיפוח
מעלה אדומים התנחלויות התנחלות סיפוח
"אם החוק לא יעבור - יהיה כאוס ביו"ש". מעלה אדומים
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
דוד אלחייני
דוד אלחייני
"האידיאולוגיה לא מעניינת את חברי הליכוד". ראש מועצת יש"ע
(צילום: עמית שאבי)
"אני לא מסכים איתם", אמר אלחייני. "חשוב לציין כי מרבית ראשי הרשויות ביו"ש קראו לאופוזיציה לתמוך בתקנות של החוק, יש ארבעה ראשי רשויות שיצאו במכתב נפרד. יש חברי ימין באופוזיציה שפונים לראשי הרשויות ולוחצים עליהם לחצים לא מבוטלים למעול בתפקיד הציבורי שלשמו הם נבחרו, כי המהות שלנו כראשי רשויות היא לתת איכות חיים לתושבים שלנו. הפנייה של הליכוד אליהם בעצם גורמת להם למרוד בתפקיד שלהם".
- אתה באמת מאמין שאם החוק הזה לא יעבור חצי מיליון ישראלים ביו"ש יהפכו להיות אזור באנרכיה? "כנראה שלשם זה מתכנס. אני לא רואה שיש דרך לשכנע את חברי הכנסת מהליכוד. האידיאולוגיה לא מעניינת אותם, לא מעניין אותם לשם מה הם נבחרו. הם פוגעים בהתיישבות כדי לקדם אינטרס פוליטי שלהם ושל נתניהו. אני חושב שאם יש מישהו שבגד באמון הבוחרים שלו זה אותם ח"כים מהליכוד ומהציונות הדתית שבעצם יורקים על אותם בוחרים תושבי יו"ש".

"70% מתושבי יו"ש הצביעו בעד ימין, זה בסדר גמור שרבים מהם רוצים להחליף את הממשלה", המשיך אלחייני, "אבל אנחנו מדברים על חוק שאמור לעלות בכנסת ולאפשר את מערכת היחסים בין מדינת ישראל לתושבי יו"ש. זה חוק שצריך להוציא אותו מחוץ לוויכוחים הפוליטיים, ואין לזה קשר לעובדה שאני תומך בגדעון סער. כיו"ר מועצת יש"ע וכראש המועצה האזורית בקעת הירדן אני צריך לדאוג אך ורק לאינטרס התושבים, בלי שום עניין פוליטי אחר. אין לזה שום קשר אם אני תומך או לא תומך בקואליציה, אני מדבר על איכות החיים ועל העובדה שאם החוק לא יעבור נהיה בכאוס".
ראש המועצה המקומית בית אל, שי אלון, שחתום על מכתב ההתנגדות למכתבו של אלחייני, אמר במשדר כי "אלחייני הוא ראש מועצה מצוין, אבל בסוגיה הזאת של הממשלה והרכבה אנחנו חלוקים". לדבריו, "הממשלה הזאת חייבת ליפול. אנחנו לא חלוקים על זה בתוך המחנה כי קיבלנו החלטה הנהלה של מועצת יש"ע, שלפיה אין זכות קיום לממשלה הזאת שפוגעת במדינת ישראל ובהתיישבות. אנחנו כן חלוקים באשר להצלת הקואליציה, שלא יודעת לתפקד וכל כמה ימים לא מצליחה להעביר חוקים, ולכן נאלצת להיעזר באופוזיציה. אז הגיע הזמן שזה יסתיים".
3 צפייה בגלריה
שי אלון ראש מועצת בית אל
שי אלון ראש מועצת בית אל
"אף אחד בחיים לא שמע על החוק הזה, זה קמפיין של גדעון סער". ראש מועצת בית אל
על העובדה שסירובה של האופוזיציה לתמוך בחוק עלולה להביא לפגיעה באיכות החיים של חצי מיליון תושבים ביו"ש, אמר אלון כי "אין פה שום דבר דרמטי, אף אחד בחיים לא שמע על החוק הזה". לדבריו, "מדובר בקמפיין שגדעון סער התחיל. הוא לא עובר את אחוז החסימה, אז יש דף מסרים שגם אלחייני קורא ממנו. סער שכח מההתיישבות שנה שלמה אבל הוא רוצה לעבור את אחוז החסימה אז הוא תפס את קולות איו"ש. אבל אם הוא כבר התחיל במשימה הזאת והוא אמר ש'ההצבעה תקבע את עתיד הקואליציה', אם היא ראויה להתקיים או לא, אז קדימה - לא הצלחת, תשחרר ותלך הביתה".
- אבל מה יהיה עם חצי מיליון התושבים ביו"ש? קיבלת הבטחה שהחוק יעבור בדרך זו או אחרת? "אנחנו דואגים כל השנה הזאת לעתיד התושבים שלנו. זה שטויות, לקחו את הדבר הכי איזוטרי והפכו אותו לקמפיין הבחירות של גדעון סער מ'תקווה ישנה', תקווה מיושנת, תקווה חסרת תקווה. מנסים לעשות להם החייאה עכשיו כי אין דופק, הכל לא עובד, הכל מת. אני לא שותף לקמפיין הזה. יש נתק מוחלט בין מה שאומר ראש מועצת יש"ע לבין המתיישבים ביו"ש. הממשלה זאת צריכה ללכת הביתה, הניסוי הזה עלה לנו ביוקר".