3 צפייה בגלריה
מחלקת קוקונה בהדסה עין כרם
מחלקת קוקונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
(צילום: רויטרס)
מקדם ההדבקה כבר לא בירידה, אך מספר המאומתים היומי ממשיך לרדת בקצב איטי כשברקע האיום המתמיד של הופעת זנים חדשים שיטרפו את הקלפים. בעוד שבמשרד הבריאות חוששים שהפעם הירידה במספר המאומתים היומי תהיה איטית יותר מבגלים קודמים, מומחי מערכת הבריאות מעריכים כי לאור הופעתו תת הזן של האומיקרון, קשה לנבא את העתיד לבוא, ואין מנוס מלהמשיך במדיניות המסכות והריחוק החברתי, בעיקר בקרב אוכלוסיות בסיכון.

התפשטות האומיקרון - כתבות נוספות

פרופ׳ סיריל כהן, המומחה למערכת החיסונית מאוניברסיטת בר אילן, סבור שלמרות ההתייצבות המסוימת, ישראל עדיין נמצאת במצב של חוסר וודאות. "תיאורטית אם הולכים לפי דרום אפריקה שהיא הראשונה שחוותה את האומיקרון, מספר מאומתים אמור לעלות בהדרגה ואחר כך לצנוח, אבל במדינות אחרות שהן יותר קרובות אלינו מבחינת מצב החיסונים והתפשטות הנגיף כמו בריטניה שהקדימה אותנו עם העלייה במאומתים אבל החליטה לפתוח הכל - זה מסבך את המשוואה אצלנו", אמר כהן. "כשהבריטים הגיעו לפיק לפני שלושה שבועות, זה התחיל לרדת לרמה של חצי מכמות המאומתים בשיא, אבל אז זה נעצר. אם נסתכל על מדינה כמו דנמרק, שהיא מחוסנת, רק עכשיו הם מתחילים לראות את ההתחלה של הירידה".
פרופ' כהן אמר בשיחה עם ynet כי הווריאנט BA.2 רק מאתגר את מצבה של ישראל. בניגוד לדבריו של ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבה האחרונה של קבינט הקורונה בעניין השיא שכבר חלף, כהן סבור שמוטב לחכות עם התחזיות. "אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים בהערכות שלנו, עדיין מוקדם מאוד להגיד שעברנו את הפיק ושעוד כמה שבועות לא יהיה אומיקרון בארץ. בטווח הקצר הוא ירד, אבל בטווח הארוך אי אפשר לדעת מה יקרה. תיאורטית זה יכול להיות סוף הגל, אבל בגלל מה שקורה במדינות אחרות עם הזן החדש, קשה לנבא".
3 צפייה בגלריה
פרופסור סיריל כהן
פרופסור סיריל כהן
"תיאורטית זה יכול להיות סוף הגל, אבל קשה לנבא". פרופ' סיריל כהן
(צילום: יריב כץ)
הוא ציין כי "בסופו של דבר, אין הרבה הבדל מבחינת ההתנהגות שלנו במצבים כאלה. צריך לשמור על עטיית מסכה וריחוק חברתי מבחינת האוכלוסייה המבוגרת. החדשות הטובות הן שלא ראינו שה-BA.2 לא יותר קשה מהאומיקרון, אבל ככל שיהיו הדבקות, מתישהו זה ישפיע גם על בתי החולים ועל מערכת הבריאות".
פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא, טענה מנגד שהירידה במספר המאומתים כבר קרובה - אך מציעה לעקוב מקרוב אחר הווריאנט החדש. "צריך לשים לב שהזן החדש כבר מתפשט בארץ, ויש דיווחים גם על זן חדש, BA.3, כך שלא ברור מה יהיה". רהב הציעה למקבלי ההחלטות להישאר עם היד על הדופק כדי שמערכת הבריאות תהיה מוכנה לזנים חדשים. "צריך להמשיך להתחסן, כי זה מה שעוזר במקרה של מחלה קשה באופן מובהק", הדגישה רהב. "צריך להמשיך לחסן את הילדים, להשתמש במסכות ולהימנע מהתקהלויות גדולות ולא נחוצות".
לדבריה, ישראל לא יכולה ללמוד כרגע ממדינות אחרות. "גם בריטניה וגם דנמרק פתחו את הכול, והבריטים הולכים ללא מסכות - ואני חושבת שזה מהלך לא נכון. אנחנו שונים מהם בהתנהלות, לכן קשה ללמוד מהם ולומר מה יהיה בישראל".
3 צפייה בגלריה
גליה רהב
גליה רהב
"יש דיווחים על זן חדש". פרופ' גליה רהב
(צילום: אביגיל עוזי)
אתמול אישרה הממשלה את הצמצום הדרמטי במדיניות התו הירוק - שיחול כעת בעיקר על מקומות צפופים והמוניים. ההחלטות התקבלו דווקא עם בלימת הירידה ההדרגתית במקדם ההדבקה, ובזמן שעדיין יש בכל יום עשרות אלפי מאומתים. המקדם שמצביע על התפשטות המגפה הגיע ל-2.08 בשיא גל האומיקרון וירד בשבוע האחרון אל מתחת ל-1, אבל בימים האחרונים המגמה הזו נבלמה, ולפי עדכון משרד הבריאות המקדם אתמול נותר ללא שינוי לעומת היום שקדם לו - 0.9.
לפי המתווה שעליו הוחלט בדיון קבינט הקורונה השבוע, מחלימים ומחוסנים בשתי מנות זכאים לתו ירוק למשך ארבעה חודשים, ואילו מחוסנים בשלוש מנות ויותר זכאים לתו ירוק ללא הגבלת זמן.
פורסם לראשונה: 20:02, 04.02.22